Ο Τραμπ επέβαλε δασμό 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό, δασμό 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά εκτός από την ενέργεια, που θα αντιμετωπίσει δασμό 10% και δασμό 10% στις εισαγωγές από την Κίνα. Αυτοί οι δασμοί θα ισχύουν επιπλέον των υφιστάμενων δασμών και έχουν προγραμματιστεί να τεθούν σε ισχύ από σήμερα. Αν και δεν έχουν δημοσιοποιηθεί πολλές λεπτομέρειες για τα προϊόντα που είναι επιλέξιμα για τον χαμηλότερο δασμό της ενέργειας, η Goldman Sachs αναμένει ότι θα καλύπτουν το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια. Υπό το πρίσμα των πιθανών οικονομικών τους επιπτώσεων και του γεγονότος ότι ο Λευκός Οίκος έχει θέσει γενικούς όρους για την κατάργησή τους, οι οικονομολόγοι της πιστεύουν ότι είναι πιο πιθανό οι δασμοί να είναι προσωρινοί, αλλά οι προοπτικές είναι ασαφείς.
Πάντως, όπως επισημαίνει η αμερικάνικη τράπεζα, οι καναδοί παραγωγοί πετρελαίου θα επωμιστούν τελικά το μεγαλύτερο μέρος των δασμών με μεγαλύτερο από το κανονικό discount στο καναδικό αργό της τάξης των 3-4 δολ./βαρέλι, λόγω περιορισμένων εναλλακτικών εξαγωγικών αγορών, με τους Αμερικανούς καταναλωτές διυλισμένων προϊόντων να φέρουν το υπόλοιπο βάρος των 2-3 δολ./βαρέλι
Η Goldman Sachs παράλληλα αναμένει ε ότι οι προηγούμενες εισαγωγές των ΗΠΑ μέσω θαλάσσιων μεταφορών από τον Καναδά και το Μεξικό θα επαναδρομολογηθούν σε αγορές εκτός ΗΠΑ. Αυτές οι θαλάσσιες ροές περιλαμβάνουν 0,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα εξαγωγές μεξικάνικου αργού πετρελαίου και υγρών καυσίμων στην Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ (PADD 3), 0,15 εκατ. βαρέλια την ημέρα καναδικού αργού που εξάγεται από τον Δυτικό Καναδά στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ (PADD 5) και 0,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα των εξαγωγών αργού και διυλισμένων προϊόντων από την ανατολική ακτή του Καναδά στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ.
Οι ΗΠΑ, όπως εκτιμά η Goldman, είναι πιθανό να αντικαταστήσουν τις θαλάσσιες εισαγωγές του Καναδά (0,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα) και του Μεξικού (0,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα) με εναλλακτικό βαρύ αργό από τον ΟΠΕΚ και τη Λατινική Αμερική και με καθαρά διυλισμένα προϊόντα από την Ευρώπη. Αυτή η αλλαγή δρομολόγησης δεν θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, εκτός από την αύξηση των ναύλων από άλλη ανακατεύθυνση, παράλληλα με τις τρέχουσες ανακατευθύνσεις της Ερυθράς Θάλασσας και της Ρωσίας και με τη δημιουργία περαιτέρω υποθαλάσσιων αποθεμάτων πετρελαίου.
Περιορισμένη επίδραση βραχυπρόθεσμα στις τιμές του αργού
Η αμερικάνικη τράπεζα αναμένει περιορισμένες βραχυπρόθεσμες πρόσθετες επιπτώσεις στις παγκόσμιες, καναδικές και μεξικάνικες τιμές αργού επειδή:
1) δεν αναμένει σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου (οι θαλάσσιες ροές θα βρουν εναλλακτικές εξαγωγικές αγορές και οι εξαγωγές αγωγών θα παραμείνουν πολύ πάνω από το χαμηλό μεταβλητό κόστος,
2) υποθέτει ότι δεν υπάρχει σημαντικός βραχυπρόθεσμος αντίκτυπος στην παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου (καθώς οι οικονομολόγοι της πιστεύουν ότι οι δασμοί πιθανότατα θα είναι προσωρινοί),
3) οι τιμές του καναδικού αργού τιμολογούσαν ήδη δασμούς της τάξης του 10%.
4) τέλος, μεγάλο μέρος της σύσφιξης των δασμών των ΗΠΑ στο discount μεταξύ του αμερικάνικου αργού WTI και του αργού Brent φαίνεται να έχει ήδη τιμολογηθεί (αν και μπορεί να περιοριστεί κάπως περισσότερο).
Όπως σημειώνει η Goldman πάντως, o πτωτικός κίνδυνος για τις μεσοπρόθεσμες τιμές αργού, εάν οι δασμοί παραμείνουν σε ισχύ, παραμένει. Εάν οι επίμονοι δασμοί (ή ακόμη και μια απότομη σύσφιξη των οικονομικών συνθηκών ή ένα άλμα στην αβεβαιότητα της εμπορικής πολιτικής από τους προσωρινούς δασμούς) μείωναν σημαντικά την αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ, οι μεσοπρόθεσμες τιμές του πετρελαίου πιθανότατα θα ήταν χαμηλότερες από το βασικό σενάριο της Goldman των 78/73 δολ. το βαρέλι για το 2025/2026 για το Brent και των 75/69 δολ. το βαρέλι για το WTI.
Σε ένα σενάριο επίμονων δασμών 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό, 10% στις εισαγωγές ενέργειας από τον Καναδά και 10% στην Κίνα, και με βάση την πρόσφατη ανάλυση της Goldman, εκτιμά ότι το Brent θα υποχωρήσει στα 65-68 δολάρια το βαρέλι στο τέλος του 2026 λόγω της ασθενέστερης ανάπτυξης, ειδικά στην Αμερική. Οι οικονομολόγοι της υπολόγιζαν προηγουμένως ότι ένας σταθερός δασμός 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό θα μείωνε το ΑΕΠ των ΗΠΑ κατά 0,4% αν και ο δασμός 10% στην ενέργεια και ο χαμηλότερος από το αναμενόμενο δασμός στην Κίνα (10% εφαρμογή έναντι 20% που ανέμενε η Goldman ) θα μείωνε το «χτύπημα».
Περιορισμένες επιπτώσεις και στις τιμές του φυσικού αερίου
Τέλος η Goldman Sachs εκτιμά ότι οι εξαγωγές φυσικού αερίου του Καναδά στις ΗΠΑ ενδέχεται να μειωθούν κατά 0,16 Bcf/ημέρα ως αποτέλεσμα των δασμών εισαγωγής 10%, με ελάχιστη έως καθόλου επίδραση στις τιμές του φυσικού αερίου στις ΗΠΑ.
Εκτός και αν οι διαφορές τιμών στα σύνορα ΗΠΑ-Καναδά είναι πολύ μεγάλες, τα ιστορικά εμπορικά δεδομένα υποδηλώνουν ότι κάθε +0,10 δολ./mmBtu κίνηση στη σχετική τιμή μεταξύ του εισαγόμενου καναδικού φυσικού αερίου και του σημείου παράδοσης στις ΗΠΑ, οι εισαγόμενοι όγκοι τείνουν να ανταποκρίνονται κατά -80 mmcf/ημέρα.
Ενώ τα spreads τιμών στα σύνορα τον Ιανουάριο ήταν πολύ μεγάλες για να έχουν σημασία οι δασμοί λόγω των ακραίων χαμηλών θερμοκρασιών στις ΗΠΑ, καθώς πλέον το χειμερινό κρύο μετριάζεται, η αμερικάνικη τράπεζα αναμένει ότι οι διαφορές στις τιμές του φυσικού αερίου Καναδά-ΗΠΑ θα περιοριστούν. Συγκεκριμένα, αναμένει ο δασμός 10% να μειώσει τις εξαγωγές του Καναδά στις ΗΠΑ το καλοκαίρι του 2025 κατά περίπου 0,16 Bcf/ημέρα.
Αυτή η πιθανή μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου στις ΗΠΑ είναι πολύ μικρή για να έχει σημασία για την αποθήκευση αερίου στις ΗΠΑ και τις τιμές για δύο λόγους, τονίζει η Goldman. Πρώτον, οι διακυμάνσεις του ισοζυγίου φυσικού αερίου των ΗΠΑ λόγω των καιρικών αλλαγών, της παραγωγής και των διακυμάνσεων των εξαγωγών LNG είναι πολύ μεγαλύτερες. Δεύτερον, αλλά ακόμα κι αν δεν υπήρχαν αντισταθμίσεις σε αυτές τις απώλειες εισαγωγών αυτό το καλοκαίρι, το χτύπημα στην αποθήκευση θα περιοριζόταν σε λιγότερο από 35 Bcf, το οποίο θα μπορούσε να αντισταθμιστεί πλήρως από μια αύξηση μικρότερη από 0,10 δολ./mmBtu στις τιμές του φυσικού αερίου στις ΗΠΑ για να δοθεί κίνητρο για χαμηλότερη αντικατάσταση άνθρακα με φυσικό αέριο.