Το 2025 μπαίνει δυναμικά για την HELLENiQ ENERGY (HE) καθώς σημαντικές εξελίξεις αναμένονται σε όλα τα μέτωπα, από τον “πράσινο” μετασχηματισμό των υποδομών διύλισης, τις αποφάσεις για εξορύξεις αλλά και την ολοκλήρωση του deal για την Elpedison.
Ειδικότερα, εντός του 2025 και μάλλον μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ληφθούν οι αποφάσεις από την κοινοπραξία Exxon και HELLENiQ ENERGY σε σχέση με τη διενέργεια ερευνητικής γεώτρησης στην περιοχή νοτιοδυτικά της Κρήτης με βάση όσα ανέφεραν στελέχη της διοίκησης της εταιρείας στο περιθώριο εκδήλωσης για την ίδρυση από την HELLENiQ ENERGY και του Alba Graduate Business School / The American College of Greece ενός πρότυπου Κέντρο Αριστείας.
Επίσης σε σχέση η ΗΕ αναμένεται να εκφράσει ενδιαφέρον και για το νέο μπλοκ Α2, μόλις προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός (μαζί με τον διαγωνισμό για το οικόπεδο Νότια της Πελοποννήσου για το οποίο έχει εκφράζει η Chevron). “Από τις πρώτες σεισμικές έρευνες (σ.σ. που είχε πραγματοποιήσει η PGS το 2012) φαίνεται ότι μπορεί να έχει ενδιαφέρον, άρα υπάρχει μια περίπτωση να βοηθήσει στην καλύτερη εκμετάλλευση κοιτασμάτων που τυχόν βρεθούν” αναφέρεται σχετικά.
Στο μεταξύ, όπως σημείωσε, μιλώντας σε “πάνελ” στο πλαίσιο της προαναφερθείσας εκδήλωσης, ο Νίκος Τσάφος, σύμβουλος του Πρωθυπουργού για ζητήματα ενέργειας, έστειλε σχετικό μήνυμα θετικής προσέγγισης για τις εξορύξεις. Όπως τόνισε η Ελλάδα και στα συμβατικά καύσιμα μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο. “Αν έχουμε κάτι να το εκμεταλλευτούμε” τόνισε λέγοντας ότι η Ευρώπη θα χρειαστεί φυσικό αέριο για τουλάχιστον άλλα 25 χρόνια. “Συνεχίζουμε και με Chevron έχουμε άλλο ένα παίκτη. Και στα συμβατικά καύσιμα έχουμε περιφερειακό ρόλο” τόνισε. Εστίασε, δε, στον εξαγωγικό χαρακτήρα του ελληνικού κλάδου διύλισης. “Είχαμε 13 δισ. ευρώ εξαγωγές το 2023 . Έχουμε πολύ υγιή τομέα στα διυλιστήρια” συμπλήρωσε.
Η Elpedison
Στο μεταξύ, σε ένα άλλο μέτωπο, αυτό της εξαγοράς του 50% της Elpedison από την HE αναμένεται έως του τέλους του πρώτου εξαμήνου, να έχει ολοκληρωθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η σχετική εξέταση της όλης συμφωνίας αλλά και η αξιολόγησή της. Μετά τις σχετικές αποφάσεις της Επιτροπής αναμένεται να γίνουν και τα “βαφτίσια” - rebranding - της εξ ολοκλήρου, πλέον, ελεγχόμενης από την ΗΕ, εταιρείας, που θα αποτελέσει την “ομπρέλα” του Ομίλου για τις δραστηριότητες παραγωγής και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας.
Να σημειωθεί ότι εκπεφρασμένος στόχος της HE είναι ο “κλάδος” της για την ηλεκτρική ενέργειας να “κλειδώσει” σημαντική θέση στην αγορά με “μερίδιο” 10% στη λιανική έως το τέλος του 2026. Με αυτό δεδομένο, όπως αναφέρεται, αναμένονται και νέα προϊόντα σταθερών τιμών, που άλλωστε, εσχάτως συναντούν την μεγάλη αποδοχή της αγοράς.
Παράλληλα στο φόντο της συγκυρίας αναμένονται και τα σχετικά “ζυγίσματα” για τις επενδυτικές κινήσεις της μέχρι σήμερα Elpedison, καθώς εκκρεμούν αποφάσεις για πλάνα που είχαν συνταχθεί εδώ και χρόνια και αφορούν τη νέα μονάδα φυσικού αερίου όσο και για το FSRU.
Βέβαια, όπως έχει επισημάνει κατ΄ επανάληψη ο διευθύνων σύμβουλος της HE Ανδρέας Σιάμισιης η όλη στρατηγική θα είναι προσεκτικά ζυγισμένη και επαρκώς τεκμηριωμένη καθώς στην “κουλτούρα” της εταιρείας πάντα προτάσσεται η προώθηση δράσεων με προσεκτικά βήματα. Ειδικά όταν σχέδια όπως αυτά των μεγάλων υποδομών παραγωγής ρεύματος από φυσικό αέριο εγγράφονται στα νέα δεδομένα που έχει, πλέον, το ενεργειακό σύστημα. Έτσι αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις για το κατά πόσο πρέπει να αναπτυχθεί μια τόσο μεγάλη υποδομή, όπως αυτή που αρχικώς είχε σχεδιαστεί, με μια μεγάλης κλίμακας μονάδα παραγωγής ρεύματος από αέριο ή να προταχθεί ένα εναλλακτικό σχέδιο που διασφαλίζει μεγαλύτερη ευελιξία.
Παράλληλα, όπως αναφέρεται, θα πρέπει να συνεκτιμηθούν τα δεδομένα για την αγορά αερίου, τόσο της Ελλάδας, όσο και της ευρύτερης περιοχής, ώστε ανάλογα να ληφθούν οι επενδυτικές αποφάσεις για το FSRU. Να σημειωθεί ότι ήδη υπάρχει Ρεβυθούσα αλλά και το FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Το “πράσινο” διυλιστήριο
Στο μεταξύ η ΗΕ προωθεί ένα σχέδιο για να καταστήσει τις υποδομές της στη Θεσσαλονίκη, τις πρώτες απολύτως “πράσινες” στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Συγκεκριμένα, στο τέλος του 2025 ενεργοποιείται η πρώτη μεγάλη επένδυση αποθήκευσης ενέργειας της ΗΕ στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα πάρκο μπαταριών συνολικής ισχύος 100 MW, που θα εγκατασταθεί στις βιομηχανικές της εγκαταστάσεις στη Θεσσαλονίκη. Οι τρεις μονάδες αποθήκευσης αποτελούνται από ένα στοιχείο ονομαστικής ισχύος 50 MW και άλλα δύο 25 MW. Παράλληλα συνδυάζονται με φωτοβολταϊκά έργα της τάξης των 550 MW, της HELLENiQ RENEWABLES, θυγατρικής της HE Helleniq Energy και έτσι θα “χτίσουν” το Green Hub North, δηλαδή το σχεέδιοτου ομίλου να καταστήσει ενεργειακά αυτόνομες τις εγκαταστάσεις διύλισης της Θεσσαλονίκης.
Να σημειωθεί τα προαναφερθέντα Φ/Β 550 MW, της HELLENiQ RENEWABLES, έρχονται να προστεθούν στα 500 MW που βρίσκονται υπό κατασκευή ή είναι ώριμα. Ήδη, δε, η ΗΕ έχει σε λειτουργία 500 MW.
Με αυτές τις κινήσεις για το “πρασίνισμα” του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης η ΗΕ αναμένεται να διαμορφώσει τη βάση για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής ανανεώσιμων καυσίμων και πράσινου υδρογόνου. Στο πλαίσιο αυτό η ΗΕ προχωρά επένδυση της τάξης των 50-100 εκατ. ευρώ στη Θεσσαλονίκη για βιοκαύσιμα και Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα (Sustainable Air Fuels-SAF), που αναμένεται να έχουν σημαντική ζήτηση λόγω και των δεσμεύσεων των αεροπορικών εταιρειών έναντι του ETS (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ). “Η πράσινη μετάβαση θέλει ρεαλισμό στον τρόπο που σχεδιάζουμε και προχωράμε. Γι’ αυτό και θα βάλουμε στο μείγμα υδρογόνο με μικρές δόσεις και βάζουμε μπαταρίες στα έργα ΑΠΕ, καθώς ήδη οι περικοπές είναι πολύ μεγαλύτερες από ότι θα περίμενε οποιοσδήποτε” αναφέρουν σχετικά από τη διοίκηση τονίζοντας την ανάγκη προσεκτικών βημάτων, ένεκα και των ευρωπαϊκών και διεθνών μεταβλητών, στο μέτωπο της πράσινης μετάβασης.