Σε κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνηση εξελίσσεται η ανάπτυξη των μονάδων αποθήκευσης ενέργειας, προκειμένου να αντιμετωπισθεί το τεράστιο πρόβλημα με το σταθερά υψηλό κόστος ενέργειας.
Τους πρώτους μήνες του 2022 αναμένεται η απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην πρόταση που έχει κοινοποιήσει το υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το καθεστώς ενίσχυσης που πρόκειται να λάβουν τα έργα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τα οποία θα υλοποιηθούν τα επόμενα έτη.
Η απάντηση των Βρυξελλών πιθανότατα θα συμπέσει χρονικά με την ψήφιση του ενεργειακού νομοσχεδίου που παρουσίασε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο ο Κώστας Σκρέκας και το οποίο περιλαμβάνει τη διαμόρφωση του πλαισίου (αδειοδότηση, χωροθέτηση κλπ.) για έργα αποθήκευσης.
Η πρώτη χώρα
Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που κατέθεσε αίτημα στην Κομισιόν για τη στήριξη των σταθμών αποθήκευσης, οι οποίοι θα διαδραματίσουν κομβικό ρόλο στην επίτευξη των εθνικών στόχων για το 2030.
Ο σημαντικότερος εξ αυτών είναι ο διπλασιασμός της ισχύος που προέρχεται από έργα ΑΠΕ έως το τέλος της δεκαετίας, από περίπου 10 GW που είναι τώρα σε 20 GW.
Για να συμβεί αυτό, εκτιμάται ότι θα πρέπει να αναπτυχθούν αποθήκες ισχύος γύρω στα 2 GW τα επόμενα έτη, οι οποίες θα θωρακίσουν το ηλεκτρικό δίκτυο από τις διακυμάνσεις που έχουν στην απόδοσή τους οι σταθμοί ΑΠΕ, δεδομένου ότι η ενέργεια που παράγουν δεν έχει σταθερή ροή.
Το ενδιαφέρον
Το σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, προβλέπει τη χρηματοδότηση έργων αποθήκευσης με περισσότερα από 400 εκατ. ευρώ έως το 2025.
Τα μισά από τα κεφάλαια προορίζονται για τη στήριξη του έργου της αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, ισχύος 680 ΜW και τα υπόλοιπα για τη χρηματοδότηση μπαταριών 700 MW.
Το ενδιαφέρον που υπάρχει για την ανάπτυξη έργων αποθήκευσης, τόσο μεμονωμένων όσο και σε συνδυασμό με σταθμούς ΑΠΕ, είναι εντονότατο καθώς οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στη ΡΑΕ υπερβαίνουν τα 10 GW.
Τα πρώτα έργα που θα λάβουν το πράσινο φως θα αφορούν σε σταθμούς αμιγούς αποθήκευσης, δεδομένου ότι το βασικό μέλημα είναι η αναβάθμιση του ηλεκτρικού δικτύου και η αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των ΑΠΕ στην αγορά ενέργειας.
Οι πρώτοι διαγωνισμοί
Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, οι πρώτοι διαγωνισμοί για την επιλογή των έργων που αφορούν στην υλοποίηση μπαταριών και θα λάβουν ενίσχυση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, θα διεξαχθούν το επόμενο καλοκαίρι, προκειμένου να μπουν σε τροχιά υλοποίησης έργα 1 GW σε πρώτη φάση.
Αυξάνουν οι ανάγκες
Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι ο στόχος για τους σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να αναθεωρηθεί.
Όπως τονίζουν, θα χρειαστούν αποθήκες τουλάχιστον 3 GW έως το 2030, λόγω της σημαντικής αναμενόμενης αύξησης της ηλεκτροκίνησης.
Με τον νέο κλιματικό νόμο, η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, καθώς από το 2030 θα απαγορεύεται να πωλούνται νέα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.