Συμφέροντα διαφόρων εμπλεκομένων στα ενεργειακά κατασκευαστικά έργα αλλά και άλλες σκοπιμότητες που «ακουμπούν» τους Διαχειριστές των δικτύων ενέργειας «φωτογράφισε», σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας σε συνέντευξη προς τους δημοσιογράφους την περασμένη Δευτέρα.
Σε σχέση ειδικά με τους Διαχειριστές, όπως τόνισε ότι η Αρχή έχει βάλει στο «μικροσκόπιο» όλες τις κινήσεις τους.
«Δεν είναι”pass throughη Αρχή” (δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς την Αρχή). Δεν ξέρω τι είχαν μάθει μέχρι τώρα. Δεν αποδεχτήκαμε προτάσεις επενδύσεων που δε συνάδουν με τις βασικές αρχές που ισχύουν σε ένα ευρωπαϊκό κράτος. Θα κόβονται δαπάνες εφόσον δεν τεκμηριώνονται» τόνισε.
«Δεν είμαστε αποικία. Θα πρέπει οι αποφάσεις να παίρνονται με τεκμηριωμένο τρόπο. Τα premiums δεν είναι χάρισμα στους διαχειριστές, είναι αποτέλεσμα κόστους οφέλους. Αν το όφελος είναι πολύ μεγάλο τότε είναι εύλογο μπορεί ο κάθε διαχειριστής να πάρει ένα κέρδος. Δε χαρίζονται χρήματα από τους καταναλωτές σε διαχειριστές» τόνισε χαρακτηριστικά σημειώνοντας ότι η ΡΑΕ είναι σε συνεργασία με τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες και αντίστοιχες αρχές χαίροντας εκτίμησης για το ότι φέρνει σε πέρας με λιγοστά μέσα ένα δύσκολο έργο.
Αφορμή για τις αναφορές αυτές αποτέλεσε η δημοσιότητα σε σχέση με τον κανονισμός τιμολόγησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας, που τίθεται επί τάπητος στην Ολομέλεια της ΡΑΕ την Πέμπτη, πριν δοθεί στη συνέχεια σε διαβούλευση.
Το ιστορικό
«Ο ΔΕΣΦΑ ήρθε με ένα σενάριο που δεν είναι αποδεκτό από τη ΡΑΕ. Εμείς προστατεύουμε τους πολίτες όχι το να αυξάνουν τα κέρδη τους οι Διαχειριστές. Αυτός είναι ο ρόλος μας. Ήρθε ο Διαχειριστής και μας λέει να κάνουμε ένα διπλό αγωγό σε όλη αυτή την έκταση, από τη Θράκη έως τη Θεσσαλονίκη, για να δουλέψει η αποθήκη της Καβάλας. Να πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές σχεδόν 1 δις. ευρώ, το οποίο παρουσίασαν ότι είναι 450 εκατ. ευρώ. Σιγά μην είναι 450 εκατ. Πλάκα κάνετε; Να πληρώσει ο Έλληνας καταναλωτής 1 δις. ευρώ για να βγάζει κέρδη ο Διαχειριστής; Είναι δυνατόν; Δεν ντρέπονται; Να πληρώνουν οι καταναλωτές 1 δις. ευρώ για αγωγούς που δεν χρειαζόμαστε;.» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δαγούμας που παράλληλα εξέθεσε το όλον ιστορικό.
«Στις 2 Σεπτεμβρίου η ΡΑΕ πήρε απόφαση για την ΥΑΦΑ Καβάλας. Στις 8 Σεπτεμβρίου αποτυπώθηκε η ανάγκη περαιτέρω ανάλυσης από τον ΔΕΣΦΑ. Στις 9 Σεπτεμβρίου η Αρχή αποφάσισε να μην κοινοποιήσει την απόφασή της και μέσα στο Σεπτέμβριο ο ΔΕΣΦΑ να κάνει τις περαιτέρω αναλύσεις. Ο ΔΕΣΦΑ ήρθε το Δεκέμβριο με τις αναλύσεις, με το σενάριο του 1 δις. ευρώ που δεν έγινε αποδεκτό από τη ΡΑΕ. Μεταφέρθηκε εντόνως στο Διαχειριστή η διαφωνία της Αρχής, η οποία του ζήτησε να κάνει update στις μελέτες του με αναβάθμιση μόνον ενός μικρού τμήματος του συστήματος, με μία επένδυση γύρω στα 100 εκατ. ευρώ. Ο ΔΕΣΦΑ το έστειλε στις 19 Ιανουαρίου. Θα συζητηθεί την Πέμπτη στην ολομέλεια και η ΡΑΕ θα βγάλει το σχέδιό της σε διαβούλευση».
Σημειώνεται ότι η ΡΑΕ προωθεί με βάση μελέτη την τυποποίηση της διαδικασία έγκρισης του Επιτρεπόμενου Εσόδου όλων των Διαχειριστών και συγκεκριμένα του ΔΕΔΔΗΕ, του ΔΕΣΦΑ, του ΑΔΜΗΕ και της ΕΔΑ, ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια στον καθορισμό των χρεώσεων που περνάνε στους καταναλωτές.
Ο ΔΕΣΦΑ
Στον αντίποδα, πάντως, ο ΔΕΣΦΑ, με βάση αναφορές στα ΜΜΕ και όχι επίσημες ανακοινώσεις παρέπεμψε σε σχετικές μελέτες που έχουν γίνει και που καταγράφουν εναλλακτικά σενάρια για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, συνδυαστικά με την υπόγεια αποθήκη.
Όπως τονίζεται η ανάπτυξη και του ΕΣΦΑ και της υπόγειας αποθήκης με βάση ένα σενάριο για διάθεση πόρων 420 εκατ. θα φέρει μεγάλα οφέλη στους καταναλωτές, που θα καλύψουν το επενδυτικό κόστος.
Όλα αυτά πάντως δυσχεραίνοντα από τις προθέσεις των Βρυξελλών για το νέο taxonomy που φαίνεται να «κόβει» χρηματοδοτήσεις από έργα φυσικού αερίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως ανέφερε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, που συμμετείχε στο άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, το οποίο έγινε στην πόλη Αμιέν της Γαλλίας την Παρασκευή, 21 Ιανουαρίου και Σάββατο 22 Ιανουαρίου , θα πρέπει να γίνουν βελτιώσεις στον κανονισμό Ταξινομίας, προκειμένου να αναγνωριστεί ο κρίσιμος ρόλος του φυσικού αερίου στη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα. Όπως τόνισε, οι πρόσφατες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάπτυξη υποδομών αποθήκευσης φυσικού αερίου από τα κράτη-μέλη και τη σύσταση κοινού μηχανισμού προμήθειας φυσικού αερίου, κινούνται στη σωστή κατεύθυνση για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης