Για συντήρηση της υπερβολής γραφειοκρατίας, αλλά και για υποθέσεις εργασίας σε ότι αφορά την πληρωμή της τεχνολογίας αποθήκευσης που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματική λειτουργία της αγοράς, κάνει λόγο οι ΕΛΙΚΑ Α.Ε. του Ομίλου Κοπελούζου, στις παρατηρήσεις της για τις ρυθμίσεις που προωθούνται για την αποθήκευση ενέργειας.
Ειδικότερα, το άρθρο για την έκδοση άδειας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας αναφέρει ότι απαιτείται «μελέτη λειτουργίας και εσόδων αγοράς, η οποία προσδιορίζει τον τρόπο συμμετοχής του σταθμού στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και τα αναμενόμενα έσοδα από τη συμμετοχή του σε αυτές, κατά τη διάρκεια ισχύος της άδειας αποθήκευσης».
Ωστόσο, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο σχόλιό της η ΕΛΙΚΑ Α.Ε., δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία και την μέθοδο πληρωμής της τεχνολογίας αποθήκευσης δεν έχει εκδοθεί ακόμα, η όλη μελέτη στηρίζεται σε υποθέσεις εργασίας που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική λειτουργία της αγοράς και το εν λόγω κριτήριο αξιολόγησης στερείται ουσίας.
Επίσης, στο ίδιο άρθρο αναφέρεται στα στοιχεία των αδειών αποθήκευσης η μεταβολή των οποίων συνεπάγεται τροποποίηση των εν λόγω αδειών. Δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο αποθήκευσης δεν έχει εκδοθεί και οι υπηρεσίες που θα κληθούν να παράσχουν οι εν λόγω μονάδες δεν έχουν καθοριστεί, η εταιρεία, μεταξύ άλλων, παρατηρεί ότι «η εισαγωγή στοιχείων στο σώμα των αδειών αποθήκευσης οδηγεί σε υπερβολική γραφειοκρατία τους επενδυτές δεδομένου ότι όλες οι άδειες αυτές θα πρέπει να τροποποιηθούν με την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου» .
Όσον αφορά σε προθεσμίες που αφορούν ζητήματα των αδειών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΕΠΟ, εκπόνηση Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης) ζητείται περαιτέρω εξάμηνη παράταση. Σχετικά με την τροποποίηση βεβαίωσης παραγωγού ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου, σε περιπτώσεις προσθήκης διατάξεων αποθήκευσης, καθώς και σε περιπτώσεις αφαίρεσης των διατάξεων αποθήκευσης, θεωρείται ότι χρήζει περαιτέρω εξειδίκευσης δεδομένου ότι εμπλέκει δύο διαφορετικές διαδικασίες αδειοδότησης – ΑΠΕ (εντός κύκλου) και Αποθήκευση (εκτός κύκλων ΑΠΕ) με διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο – και μπορεί να οδηγήσει:
- Σε άμεση κάλυψη των αναγκών της χώρας σε ισχύ αποθήκευσης μέσω τροποποιήσεων υφιστάμενων αδειών ΑΠΕ με απλή προσθήκη ενός αποθηκευτικού μέσου,
- Σε καταστρατήγηση των κανόνων προτεραιοποίησης στη δέσμευση χώρου για ΑΠΕ αφού οι αιτήσεις ΑΠΕ με αποθήκευση υποβάλλονται εκτός κύκλων ΑΠΕ,
Με τη διάταξη αυτή, σύμφωνα με την ΕΛΙΚΑ ΑΕ τίθενται και ζητήματα αμοιβής των υπηρεσιών αποθήκευσης στα υφιστάμενα αιολικά έργα με FIT.
Αναλυτικά οι παρατηρήσεις:
Άρθρο 6 – Εγγυητική επιστολή
Αναφέρεται ότι η Εγγυητική Επιστολή της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης δύναται να επιστρέφεται «Αν παρέλθει η διάρκεια ισχύος της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, χωρίς να έχει εκδοθεί μέχρι τότε δικαστική απόφαση επί αιτήσεως ακυρώσεώς, η οποία έχει στραφεί κατά οποιασδήποτε άδειας ή έγκρισης, απαραίτητης για την εγκατάσταση ή λειτουργία του σταθμού, αρκεί η ημερομηνία της ως άνω κατάθεσης να προηγείται της ημερομηνίας υποβολής της εγγυητικής επιστολής στον αρμόδιο Διαχειριστή από τον ενδιαφερόμενο.»
Προτείνουμε να απαλειφθεί συγκεκριμένη προϋπόθεση, δεδομένου ότι η εκκρεμοδικία σε κάθε περίπτωση και ανεξαρτήτως της ημερομηνίας κατάθεσης της αίτησης ακύρωσης αποτελεί τροχοπέδη της περαιτέρω ανάπτυξης ενός έργου.
Άρθρο 17 – Άδεια Εγκατάστασης
Αναφέρεται ότι «Κατά το στάδιο έκδοσης της Άδειας Εγκατάστασης, δεν ελέγχεται η εξασφάλιση του δικαιώματος χρήσης για την οδοποιία. Ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται εντός της διάρκειας ισχύος αυτής και σε κάθε περίπτωση πριν την υποβολή αίτησης περί χορήγησης Άδειας Λειτουργίας, να προβεί σε ενημέρωση φακέλου και να γνωστοποιήσει στην αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή τα θέματα της οδοποιίας και την εξασφάλιση δικαιώματος χρήσης αυτής.»
Προτείνεται τα παραπάνω να αφορούν μόνο την νέα οδοποιία που διανοίγεται και όχι την υφιστάμενη η οποία θα χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά των ανεμογεννητριών ενός αιολικού πάρκου.
Άρθρο 23 – Τμηματική Άδεια Εγκατάστασης
Αναφέρεται ότι «Για σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ επιτρέπεται άπαξ η έκδοση τμηματικής Άδειας Εγκατάστασης για τμήμα, το οποίο έχει τεχνική και λειτουργική αυτοτέλεια και το οποίο αφορά τουλάχιστον σε ποσοστό 80% της συνολικής ισχύος για την οποία έχει χορηγηθεί Βεβαίωση ή Βεβαίωση Ειδικών Έργων ή Άδεια Παραγωγής»
Προτείνεται για λόγους μεγαλύτερης ευελιξίας το ποσοστό να μειωθεί σε 50%
Άρθρο 24 – Μεταφορά θέσης εγκατάστασης
Αναφέρεται ως μια από τις προϋποθέσεις για τη Μεταφορά Θέσης Εγκατάστασης η ακόλουθη: «Ο αρμόδιος Διαχειριστής κρίνει ότι η μεταφορά της θέσης εγκατάστασης είναι τεχνικά εφικτή, ήτοι υφίσταται διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος»
Προτείνεται να απαλειφθεί για τα έργα τα οποία δεν διαθέτουν Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, έτσι ώστε να καταστεί πιο ευέλικτη η μεταφορά της θέσης εγκατάστασης των έργων εφόσον φυσικά συντρέχουν όλες οι άλλες αναφερόμενες προϋποθέσεις.
Άρθρο 43 – Εγκατάσταση έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας πλησίον ή εντός των λιμνών υδροδότησης Αττικής
Χρήζει διευκρίνησης: Επιτρέπονται ΑΠΕ σε απόσταση μεγαλύτερης των 200μ από τα όρια της ανώτατης στάθμης των εν λόγω λιμνών εφόσον φορέας είναι ένα νομικό πρόσωπο-επενδυτής? Αν όχι επιθυμούμε να αναφέρεται με σαφήνεια ότι επιτρέπεται.
Άρθρο 49 – Επεμβάσεις σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης σε δάση και δασικές εκτάσεις – Τροποποίηση του άρθρου 45 του ν. 998/1979
Προτείνεται για λόγους επιτάχυνσης επί της διαδικασίας ΑΕΠΟ να γνωμοδοτεί μόνο το Δασαρχείο, κοινοποιώντας την γνώμη του προς τις ιεραρχικά υπερκείμενες υπηρεσίες και οι τελευταίες εντός συγκεκριμένης αποκλειστικής προθεσμίας να δύνανται να διατυπώσουν αντίθετη άποψη ή να θέσουν επιπρόσθετους όρους.
Προτείνεται επίσης η ΜΠΕ να περιλαμβάνει και φάκελο έγκρισης Μελέτης Δασικής Οδοποίας-Φυτοτεχνικής Αποκατάστασης. Και η Έγκριση της ΑΕΠΟ (από την αρμόδια Περιβαλλοντική Αρχή) να περιλαμβάνει και την εν Έγκριση των εν λόγω Μελετών (από το οικείο Δασαρχείο). Με τον τρόπο αυτό θα περιοριστεί σημαντικά ο χρόνος αδειοδότησης των έργων ΑΠΕ και κυρίως των αιολικών που διαθέτουν συνοδά έργα οδοποιίας.
Άρθρο 51 – Εξουσιοδοτικές διατάξεις
Στην παρ.3 προτείνεται η εξής διατύπωση: «3. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία υπογράφεται εντός έξι (6) μηνών από την θέση σε ισχύ του παρόντος Νόμου, καθορίζονται οι προδιαγραφές για την οδοποιία εντός δασών, δασικών και αναδασωτέων εκτάσεων και εν γένει εκτάσεων της δασικής νομοθεσίας, η οποία πρόκειται να εξυπηρετήσει σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε.»
Άρθρο 54 – Μεταβατικές διατάξεις ως προς υφιστάμενες Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης, Άδειες Εγκατάστασης, Άδειες Λειτουργίας και Εξαιρούμενους Σταθμούς εν λειτουργία
Στην παρ. 9 προτείνεται η εξής διατύπωση: «9. Οι κάτοχοι εν λειτουργία εξαιρούμενων σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., αναρτούν τα πολύγωνα των σταθμών τους, στη γεωπληροφοριακή πλατφόρμα του Φορέα Αδειοδότησης εντός τριών (3) μηνών από την ανάρτηση της σχετικής ανακοίνωσης-πρόσκλησης του Φορέα Αδειοδότησης η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του»