Ο σημαντικός γεωπολιτικός ρόλος της ναυτιλίας στη μεταφορά καυσίμων (πετρελαίου και LNG) αναδείχθηκε στην 26η συζήτηση Στρογγυλή Τράπεζα που διοργάνωσε ο Economist και το powergame.gr, στην οποία συμμετείχαν ο πρώην ΥΠΕΞ των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο, ο πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp Ευάγγελος Μαρινάκης και η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Partners Αγγελική Φράγκου.
Όπως τόνισε, ο Μάικ Πομπέο, οι στενές σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ στην άμυνα, πέρασαν από διάφορα στάδια. «Είχαμε μια εξαιρετική ομάδα στην Ελλάδα η οποία δούλεψε πριν αναλάβω. Προσπαθήσαμε να αναπτύξουμε κι ενισχύσουμε τη σχέση μας με την Ελλάδα. Όχι μόνο στο στρατιωτικό σκέλος, αλλά και στο ενεργειακό, ώστε να μεταφέρουμε ενέργεια στην Ευρώπη».
Από την πλευρά της, η Αγγελική Φράγκου τόνισε πως «πρέπει να σκεφτούμε την ευρύτερη εικόνα, καθώς το 1/3 της προμήθειας σε καύσιμα προέρχεται από την περιοχή της σύγκρουσης. Έχουμε ανατροπή όλων όσων γνωρίζαμε». «Για αυτό και κάθε κυβέρνηση πρέπει να πληρώσει οποιαδήποτε τιμή ώστε να διασφαλίσει ότι τα καύσιμα θα φτάσουν στη χώρα, πληρώνοντας υψηλό κόστος και μεταφορές», επισήμανε η ίδια. «Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που ο χώρος της ναυτιλίας έχει να αντιμετωπίσει μεγάλες προκλήσεις, με τελευταίο παράδειγμα αυτό της Αραβικής Άνοιξης», πρόσθεσε.
Αμέσως μετά τον λόγο πήρε ο Ευάγγελος Μαρινάκης, προέδρος και ιδρυτής της Capital Maritime & Trading Corp, ο οποίος τοποθετήθηκε επί του ζητήματος των προκλήσεων, προβλέψιμων και μη, στα σταυροδρόμια Ανατολής και Δύσης.
«Σημαντικός ο ρόλος των εφοπλιστών και κυρίως των Ελλήνων στις μέρες αυτές»
Συγκεκριμένα ο κ. Μαρινάκης ξεκίνησε την τοποθέτησή του λέγοντας: «Πιστεύω ότι στις μέρες μας αντιμετωπίζουμε αυτό τον πόλεμο στην Ουκρανία και ο ρόλος των εφοπλιστών και κυρίως των Ελλήνων είναι πολύ σημαντικός, καθώς έχουν το 32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγρού αερίου και πετρελαίου».
«Η μεταφορά του πετρελαίου προς αυτή την πλευρά του κόσμου έχει αναληφθεί από εμάς και αυτό που μπορώ να πω είναι ότι είναι κάτι που παρέχει μια ασφάλεια και σταθερότητα, διότι η μεταφορά της ενεργείας μέσω των πλοίων μας δεν ενέχει πολιτικό ρίσκο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Υπήρχε χρονικό διάστημα που χρειάστηκε για να οικοδομηθεί όλο αυτό το στάδιο. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό μια ευρωπαϊκή χώρα που ανήκει στο ΝΑΤΟ να έχει αυτή την ισχύ, και να πραγματοποιήσει αυτό που επιζητά η νέα εποχή. Να είμαστε δηλαδή λιγότερο ή καθόλου εξαρτημένοι από το φυσικό αέριο της Ρωσίας», υπογράμμισε στη συνέχεια.
Μάλιστα, υπερθεμάτισε και για τον eco-friendly χαρακτήρα της ναυτιλίας, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως αν προσθέσεις όλα τα φορτία που μεταφέρονται στον κόσμο, συμβάλλουν μόλις στο 3% της παγκόσμιας μόλυνσης.
Συγκεκριμένα αναφερόμενος στα περιβαλλοντικά ζητήματα, ο κ. Μαρινάκης δήλωσε: «Πρέπει να κατανοήσουμε ότι δεν είναι μόνο ασφαλές να μεταφέρεις ενέργεια μέσω πλοίων αλλά είναι και περιβαλλοντικά φιλικό, γιατί τα τελευταία 10 χρόνια η τεχνολογία έχει βοηθήσει ώστε να παράγουμε πιο οικονομικές μηχανές, που να καταναλώνουν δηλαδή λιγότερο και να είναι περιβαλλοντικά πιο φιλικές, επιτρέποντάς παράλληλα και την μεταφορά μεγαλύτερου φορτίου».
«Παρέχουμε σταθερότητα στον κόσμο και στην Ευρώπη»
«Ενόψει αυτών που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή, παρέχουμε αυτή την σταθερότητα στον κόσμο και στην Ευρώπη. Ειδικότερα και το άλλο που πιστεύουμε είναι ότι οφείλουμε να δούμε περισσότερες πρωτοβουλίες από πολιτικούς στην Ευρώπη, ώστε να βρουν λύση για επίτευξη της ειρήνης», δήλωσε επιπρόσθετα ο πρόεδρος και ιδρυτής της Capital Maritime & Trading Corp.
«Βλέπουμε ότι η οικονομία θα είναι ο αποδέκτης αυτόν τον υψηλών τιμών στο πετρέλαιο και στο φυσικό αέριο και ότι πραγματικά οι οικονομίες μας δεν μπορούν να αντέξουν πολύ περισσότερο», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Όσο για τα όσα είπε ο Βολοντιμίρ Ζελένσκι για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από ελληνικά πλοία, ο Ευάγγελος Μαρινάκης τόνισε: «Να σας πω αν αναλύσουμε το τονάζ, στην περιοχή έχουμε 50-60%, όλο αυτό το πετρέλαιο που μεταφέρεται από Ρωσία στην Ευρώπη έχει χρονοδιαγράμματα παράδοσης ως το τέλος του έτους και είναι συνδυασμένο. Δεν μπορούμε να απεξαρτηθούμε μέσα σε μία στιγμή, Εμείς απλώς μεταφέρουμε το πετρέλαιο που έχει ήδη συμφωνηθεί. Δεν παραβιάζουμε κανέναν νόμο ή εμπάργκο, αλλά είμαστε εδώ για να προσφέρουμε σταθερότητα».
Στη συνέχεια, ο Ευάγγελος Μαρινάκης αναφέρθηκε στις σχέσεις με την Κίνα, τονίζοντας πως «εμπορευόμαστε με την Κίνα. Έχουμε πλοία που τα ναυπηγούμε ακόμα και στην Κίνα. Η ναυτιλία ευνοεί τον κόσμο. Είναι θετικό να αυξάνεται αυτό το εμπόριο. Είδαμε σε όλες τις αγορές ότι η Κίνα και η ευρύτερη περιοχή δεν εισάγουν μόνο, αλλά εξάγουν και εξάγουν περισσότερα από όσα εισάγουν. Αυτό ευνόησε τη ναυτιλία, αλλά και την κατανάλωση, καθώς οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε προϊόντα που πριν από 15-20 χρόνια ήταν πραγματικά ακριβά».
«Δεν μπορείς μέσα σε έναν μήνα να ανεξαρτητοποιηθείς από την έκθεσή σου στην Κίνα» πρόσθεσε ο Μάικ Πομπέο, τονίζοντας πως «η έκθεση της ευρώπης είναι πολλαπλώς μεγαλύτερη» από αυτή των ΗΠΑ, αλλά «πρέπει να αναλάβουμε δράση για μείωση της έκθεσης στην Κίνα».
Στη συνέχεια, οι κ.κ. Φράγκου και Μαρινάκης ερωτήθηκαν για τον ρόλο της ναυτιλίας στη μεταφορά των μπλοκαρισμένων σιτηρών στην Ουκρανία, με την κ. Φράγκου να απαντά πως πρόκειται για πολιτική απόφαση και τον κ. Μαρινάκη να τονίζει ότι «όταν τα λιμάνια είναι ανοιχτά και λειτουργούν σωστά, μπορούμε άμεσα να προσχωρήσουμε. Αυτό είναι το καλό με την ναυτιλία. Έχουμε την ικανότητα να κινηθούμε».
Στα ζητήματα που κλήθηκαν να απαντήσουν οι ομιλητές ήταν η πολιτική των ΗΠΑ στην νοτιανατολική Ευρώπη και πέρα από αυτή, το μέλλον των σχέσεων Ευρώπης – ΗΠΑ καθώς και το αν θα έπρεπε να επανεξετασθεί το ζήτημα του αγωγού East Med.
Τη συζήτηση συντόνισε ο Ντάνιελ Φράνκλιν executive and diplomatic editor του Economist.