Με σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τις προτάσεις του ΔΕΣΦΑ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ενέκρινε το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για την περίοδο 2022-2031.
Η ΡΑΕ, μεταξύ άλλων, λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια που είχαν κατατεθεί στην τελευταία διαβούλευση ως προς τη διολίσθηση των χρονοδιαγραμμάτων έργων σημαντικών είτε για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ελλάδας και των γειτονικών της χωρών (όπως για παράδειγμα την αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης της Κομοτηνής που «κουμπώνει» τόσο με τον αγωγό IGB όσο και με το FSRU της Αλεξανδρούπολης και τον σταθμό Συμπίεσης για την τροφοδοσία του TAP στη Νέα Μεσημβρία), είτε για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην ελληνική επικράτεια (Μετρητικοί Σταθμοί σε Βέροια, Νάουσα, Άσπρος, Περδίκκα Εορδαίας, Άργος, Ναύπλιο κ.ά.) έκανε συγκεκριμένα σχόλια και υποδείξεις για την κατά το δυνατόν επίσπευση των έργων.
Προκειμένου μάλιστα να καταλήξει ο ΔΕΣΦΑ και οι Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής (ΔΕΔΑ, Hengas) σε κοινά αποδεκτό χρονοδιάγραμμα για την ημερομηνία ένταξης στο Σύστημα των έργων που είναι προαπαιτούμενα για τη διείσδυση του φυσικού αερίου στην ελληνική επικράτεια, η ΡΑΕ κάλεσε τις δύο πλευρές να συναντηθούν υπό την αιγίδα και παρουσία της το αργότερο έως τις 8 Σεπτεμβρίου.
Οι βασικότερες τροποποιήσεις που εισηγήθηκε η ΡΑΕ στο Πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ έχουν ως εξής:
1. Για τα έργα που αφορούν την αύξηση της δυναμικότητας του Συστήματος και επακόλουθα την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας και της περιοχής με φυσικό αέριο και χαρακτηρίζονται ως «σημαντικότερη ομάδα έργων», η ΡΑΕ καλεί τον ΔΕΣΦΑ να εκκινήσει εντός του Σεπτεμβρίου τις διαδικασίες για την ανάθεση του έργου αναβάθμισης του Σταθμού Συμπίεσης στην Κομοτηνή και θέτει ως καταληκτικό χρόνο ένταξης του έργου στο Σύστημα τον Ιανουάριο 2024.
Για τον Σταθμό Συμπίεσης για την τροφοδοσία του TAP η ΡΑΕ αποδέχεται την αύξηση του κόστους του έργου σε 42,7 εκατ. ευρώ (από 30 αρχικά), αλλά όχι τη μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος έως τον Ιούνιο του 2024, εκτός και αν αιτιολογηθεί επαρκώς από τον Διαχειριστή. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «οι πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις έχουν επιφέρει πολύ σημαντικές αλλαγές στη ροή των ευρωπαϊκών αγωγών και η καθυστέρηση στην ενεργοποίηση της αντίστροφης ροής του ΤΑΡ μπορεί να έχει επιπτώσεις στους Έλληνες χρήστες».
2. Δεν εγκρίνεται το έργο της τροφοδοσίας των Ιωαννίνων μέσω εικονικού αγωγού LNG μικρής κλίμακας, συνολικού ύψους 85 εκατ. ευρώ. Η απόφαση για τη μακροπρόθεσμη τροφοδοσία του δικτύου διανομής της πόλης μετατίθεται για το επόμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032. Μεταβατικά η τροφοδοσία με LNG θα γίνεται μέσω βυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών LNG της Ρεβυθούσας που θα βρίσκεται σύντομα σε εμπορική λειτουργία.
3. Δεν γίνεται κατ’ αρχήν αποδεκτή η μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος από το 2023 τον Μάρτιο του 2025 για τον Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό για τη σύνδεση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου του FSRU της Διώρυγας GAS (Motor Oil), καθώς δεν συνάδει με τα χρονοδιαγράμματα του φορέα υλοποίησης, αλλά και λόγω της σκοπιμότητας επιτάχυνσης των έργων που θα συμβάλουν στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο. Η ΡΑΕ καλεί τον ΔΕΣΦΑ και τη Διώρυγα GAS σε κοινή συνάντηση για την οριστικοποίηση του χρονοδιαγράμματος.
4. Αναφορικά με τον αγωγό υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία, η ΡΑΕ αποδέχεται την αύξηση του κόστους στα 167 εκατ. ευρώ (έναντι 147 εκατ. ευρώ στο προσχέδιο του Προγράμματος) λόγω της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών, αλλά όχι τη μετατόπιση της ολοκλήρωσης του έργου κατά έναν χρόνο, τον Σεπτέμβριο του 2024 (από Σεπτέμβριο 2023), που «αγνοεί την τροφοδότηση νέων δικτύων διανομής» από τον εν λόγω αγωγό.
5. Ομοίως και για τους Μετρητικούς Σταθμούς στις θέσεις Πόρεια, Άσπρος και Περδίκκα που σύμφωνα με το προηγούμενο Πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί και ενταχθεί στο Σύστημα τον Οκτώβριο του 2022, η ΡΑΕ δεν δέχεται την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ για ολοκλήρωση των έργων τον Οκτώβριο του 2023 και αναφέρει ότι η ημερομηνία ένταξης στο Σύστημα θα οριστικοποιηθεί μετά την κρίσιμη συνάντηση με τους Διαχειριστές Διανομής.
6. Γίνεται αποδεκτή η μετάθεση της ολοκλήρωσης του έργου της νέας προβλήτας small scale LNG στη Ρεβυθούσα από τον Σεπτέμβριο του 2022 τον Δεκέμβριο 2023 και η αύξηση του κόστους του έργου από 20,4 σε 28,8 εκατ. ευρώ.
7. Γίνεται επίσης αποδεκτή η μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του ελληνικού τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας από τον Ιούνιο 2024 στον Ιούλιο 2025 λόγω της πορείας του εν εξελίξει market test και η αύξηση του κόστους κατασκευής σε 67 εκατ. ευρώ από 51 εκατ. προηγουμένως.
Η ΡΑΕ σημειώνει ότι το κόστος των Νέων Έργων που εγκρίνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης δεν ξεπερνά τα 42 εκατ. ευρώ, συνεπώς η επίπτωσή τους στη Μέση Χρέωση είναι πολύ περιορισμένη. Υπογραμμίζει, τέλος, ότι η αύξηση του κόστους των ήδη προγραμματισμένων έργων ανέρχεται σε 196 εκατ. ευρώ, αλλά είναι αναπόφευκτη, δεδομένης της διεθνούς συγκυρίας.
Πηγή: naftemporiki.gr