Πολλαπλή στόχευση έχει η καμπάνια εξοικονόμησης ενέργειας που μπαίνει σε τροχιά καθώς άλλωστε αναμένονται σήμερα οι ανακοινώσεις των παρόχων για τις τιμές Οκτωβρίου αλλά και αύριο οι νέες επιδοτήσεις που θα ισχύσουν και θα είναι συνδεδεμένες με ρήτρα εξοικονόμησης.
Αφενός, λοιπόν, με την παραίνεση στους πολίτες να “κλείσουν διακόπτες” επιδιώκεται η κατά το δυνατόν μείωση των οικονομικών επιβαρύνσεων τόσο του οικογενειακού όσο και του εθνικού προϋπολογισμού, όσο και η αποκλιμάκωση του εμπορικού ελλείμματος της χώρας, που εν πολλοίς, οφείλεται και στην εκτόξευση των τιμών φυσικού αερίου.
Ενδεικτικά, άλλωστε ήταν τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΤΑΤ για το εμπορικό έλλειμμα με τη Ρωσία, βασικό τροφοδότη της χώρας σε φυσικό αέριο.
Έτσι, ελλειμματικό κατά περίπου 1,04 δισ. ευρώ ήταν τον Ιούλιο εφέτος το εμπορικό ισοζύγιο της Ελλάδας με τη Ρωσία, λόγω της αύξησης της αξίας των εισαγωγών κατά 200,4%.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούλιο εφέτος η αξία των εισαγωγών της Ελλάδας από τη Ρωσία ανήλθε σε 1.049,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 200,4% σε σχέση με τον Ιούλιο 2021 που ήταν 349,4 εκατ. ευρώ. Η αξία των εξαγωγών της Ελλάδας προς τη Ρωσία ανήλθε σε 9,6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 42,6% σε σχέση με τον Ιούλιο 2021 που ήταν 16,8 εκατ. ευρώ. Το εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας- Ρωσίας ήταν αρνητικό και ανήλθε σε 1.039,9 εκατ. ευρώ (έλλειμμα).
Το επτάμηνο, η αξία των εισαγωγών της Ελλάδας από τη Ρωσία ανήλθε σε 4.510,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 127,9% σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου- Ιουλίου 2021 που ήταν 1.979,5 εκατ. ευρώ. Η αξία των εξαγωγών της Ελλάδας προς τη Ρωσία ανήλθε σε 69,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 32,3% σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου- Ιουλίου 2021 που ήταν 103,2 εκατ. ευρώ. Το εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας- Ρωσίας ήταν αρνητικό και ανήλθε σε 4.440,9 εκατ. ευρώ (έλλειμμα).
Συνολικά το εμπορικό έλλειμμα της χώρας τον Ιούνιο εφέτος είχε αύξηση 42,7%, δεδομένου ότι η αξία των εισαγωγών αυξήθηκε κατά 53,5% και υπερκέρασε σε απόλυτα μεγέθη την ποσοστιαία αύξηση της αξίας των εξαγωγών (59,8%).
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις εμπορευματικές συναλλαγές:
Η συνολική αξία των εισαγωγών- αφίξεων ανήλθε στο ποσό των 8.262,5 εκατ. ευρώ έναντι 5.383,9 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 53,5% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 1.080,9 εκατ. ευρώ ή 25,6%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 1081,7 εκατ. ευρώ ή 25,7%).
Η συνολική αξία των εξαγωγών- αποστολών ανήλθε στο ποσό των 5.426,3 εκατ. ευρώ έναντι 3.396,0 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 59,8% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 607,7 εκατ. ευρώ ή 24,1%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 606,1 εκατ. ευρώ ή 24,2%).
Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου ανήλθε σε 2.836,2 εκατ. ευρώ έναντι 1.987,9 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 42,7% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 473,2 εκατ. ευρώ ή 27,8%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 475,6 εκατ. ευρώ ή 28%).
Το πρώτο εξάμηνο
Το α’ εξάμηνο, η συνολική αξία των εισαγωγών- αφίξεων ανήλθε στο ποσό των 43.610,7 εκατ. ευρώ έναντι 28.864,6 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 51,1% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 7.662,2 εκατ. ευρώ ή 34,1%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 7.620,7 εκατ. ευρώ ή 34,1%).
Η συνολική αξία των εξαγωγών- αποστολών ανήλθε στο ποσό των 26.017,5 εκατ. ευρώ έναντι 18.614,7 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 39,8% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 3.326,1 εκατ. ευρώ ή 24,1%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 3.319,3 εκατ. ευρώ ή 24,1%).
Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου ανήλθε σε 17.593,2 εκατ. ευρώ έναντι 10.249,9 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 71,6% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 4.336,1 εκατ. ευρώ ή 50,3%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 4.301,4 εκατ. ευρώ ή 50,1%).
Οι ανάγκες φυσικού αερίου
Στο φόντο αυτό είναι προφανές ότι μια αποκλιμάκωση, έστω και μικρή της κατανάλωσης ρεύματος και συνακόλουθα βέβαια φυσικού αερίου καθώς το εν λόγω καύσιμο οδηγείται κατά 65% περίπου της συνολικής κατανάλωσης στην ηλεκτροπαραγωγή αναμένεται να δώσει ανάσα στην συναλλαγματική αιμορραγία της χώρας.
Υπενθυμίζεται ότι με με βάση στοιχεία του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, η Ελλάδα εισάγει περίπου 70 εκατομμύρια θερμικές μεγαβατώρες ρωσικού αερίου το χρόνο. Από αυτές 50 χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ οι υπόλοιπες 10 τροφοδοτούν τα νοικοκυριά που έχουν συνδεθεί στο δίκτυο του φυσικού αερίου, ενώ τα υπόλοιπα 10 για βιομηχανική παραγωγή κλπ.
Με τις τιμές προ κρίσης, στα 15-20 ευρώ ανά μεγαβατώρα, απαιτούνταν 1-1,5 δισεκατομμύρια ευρώ για εισαγωγές αερίου –κυρίως στη Ρωσία. Ωστόσο η εκτόξευση των τιμών που οδηγήθηκαν ακόμη και 346 ευρώ ανά μεγαβατώρα τον Αύγουστο κι έχουν δεκαπλασιαστεί, έχουν οδηγήσει σε μεγάλη οικονομική αιμορραγία. Πλέον απαιτούνται 15- 20 δισεκ για να καλυφθούν οι ανάγκες. Μια αποκλιμάκωση συνεπώς, έστω και 10 - 15% της κατανάλωσης μπορεί να δώσει “ανάσα” έως και 2 δισεκ, όσο δηλαδή ένας ΕΝΦΙΑ, στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας.
Οι νέες τιμές
Στο μεταξύ σε χαμηλότερα επίπεδα, έως και 20%, αναμένεται να κινηθούν τα τιμολόγια του Οκτωβρίου που αναμένεται να ανακοινώσουν σήμερα οι πάροχοι. Αυτόματα και οι επιδοτήσεις αναμένεται να είναι μειωμένες. Ενδεικτική η αναφορά πριν λίγες μέρες στελέχους του οικονομικού επιτελείου που τόνιζε ότι “ο Οκτώβριος θα είναι χαμηλότερος σε επιδοτήσεις”.
Μάλιστα όπως αναφέρεται το βάρος για τον προϋπολογισμό αναμένεται να είναι μεταξύ 300 - 400 εκ., σημαντικά χαμηλότερο σε σχέση με ό,τι ήταν τον Σεπτέμβριο. Άρα κι εκεί μια προσπάθεια εξοικονόμησης θα επιφέρει και νέα “ανάσα” στα ήδη βεβαρημένο δημόσια οικονομικά που λόγω των ενεργειακών επιδοτήσεων οδηγούν φέτος σε ένα έλλειμμα της τάξης του 2% του ΑΕΠ, (ήτοι 4 δισ. ευρώ) βάζοντας τον πήχη της δημοσιονομικής εξισορρόπησης για το 2023 πολύ ψηλά.
Υπενθυμίζεται ότι το 2023 ότι ο στόχος είναι για πρωτογενές πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ (δηλαδή 2 δισ. ευρώ) αν και όπως φαίνεται θα υπάρξει αναθεώρηση με στόχο την ισοσκέλιση. Άρα, ξεκινάμε στη χειρότερη περίπτωση πάμε με ένα φορτίο 6 δισ. ευρώ που μπορεί να πάει στα 4 δισεκ. Χωρίς βέβαια τα νέα δεδομένα παροχών….