Οι υψηλές τιμές της βενζίνης έφεραν την ιταλική κυβέρνηση να θεσπίσει κανόνες για τη μείωσή τους. Ο κεντροδεξιός κυβερνητικός συνασπισμός διασπάται για το θέμα.
Η τιμή της βενζίνης έχει αυξηθεί σε πάνω από 2 ευρώ το λίτρο από τις αρχές Ιανουαρίου. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην έλλειψη έκπτωσης στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, που εισήγαγε η κυβέρνηση Ντράγκι και δεν ανανέωσε για το τρέχον έτος η κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι, και εν μέρει, σύμφωνα με την Fratelli d’Italia (Ecr) και τη Lega (Id), στην κερδοσκοπία που διαπράττουν οι βενζινοπώλες. Σε αυτό το τελευταίο σημείο διαφωνούν οι σύμμαχοι της κυβέρνησης Forza Italia (Epp).
Για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, το Υπουργικό Συμβούλιο την Τετάρτη 11 Ιανουαρίου εισήγαγε την υποχρέωση των διανομέων να αναγράφουν τη μέση τιμή της αντλίας των καυσίμων παράλληλα με την τιμή που χρεώνουν. Η μέση εθνική τιμή θα καθορίζεται από το Υπουργείο Επιχειρήσεων και θα δημοσιεύεται καθημερινά.
Οι κυρώσεις που μπορούν να επιβληθούν θα είναι αυτές που προβλέπονται για τα ποινικά αδικήματα της «δόλιας αύξησης και μείωσης των τιμών στη δημόσια αγορά ή στα χρηματιστήρια» και των «κερδοσκοπικών ελιγμών επί των εμπορευμάτων». Σε περίπτωση υποτροπής, η κύρωση μπορεί να φτάσει μέχρι την αναστολή της δραστηριότητας για περίοδο επτά έως ενενήντα ημερών.
Στο σημείο αυτό, ο κυβερνητικός συνασπισμός είναι διχασμένος, με τη Forza Italia να μην εντοπίζει το πρόβλημα στους διανομείς αλλά μάλλον στη μη ανανέωση της έκπτωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης.
«Σχετικά με τα καύσιμα, κατά τη γνώμη μας, δεν υπάρχει κερδοσκοπία, αλλά σίγουρα υπάρχει ένα ζήτημα που σχετίζεται με τις τιμές, το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε», τόνισε ο επικεφαλής της ομάδας της Forza Italia στη Βουλή των Αντιπροσώπων, Αλεσάντρο Κατανέο.
Η πρωθυπουργός Μελόνι ξεκαθάρισε ότι το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί με την ανανέωση της έκπτωσης και εισήγαγε νέους κανονισμούς για τη διαφάνεια των διανομέων καυσίμων, ώστε να εμποδιστεί η κερδοσκοπία.
Τα νέα μέτρα περιέχονται σε νέο διάταγμα που προβλέπει την καθημερινή, και όχι πλέον εβδομαδιαία, παρακολούθηση των τιμών και τη θέσπιση ενός άλλου κανονισμού που θα θέτει ανώτατο όριο στο κόστος των καυσίμων στους αυτοκινητόδρομους.
Επιπλέον, θεσπίζονται κουπόνια βενζίνης μέγιστου ποσού 200 ευρώ ανά εργαζόμενο, τα οποία θα δίνονται από τους ιδιώτες εργοδότες στους εργαζόμενους.
Με εντολή του υπουργείου Οικονομίας, οδηγία της οικονομικής αστυνομίας προβλέπει «δομημένη και τριχοειδής» δραστηριότητα ελέγχου στην επικράτεια, ιδίως στους αυτοκινητόδρομους, με στόχο «να συμβάλει στην καταστολή της αύξησης των τιμών».
Το απόγευμα, η πρωθυπουργός ανήρτησε ένα βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εξηγώντας στους πολίτες γιατί η κυβέρνησή της αποφάσισε να μην ανανεώσει την έκπτωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, παρόλο που σε ένα βίντεο από το 2019, το οποίο έχει γίνει πλέον viral, η Μελόνι υποστήριζε ακριβώς το αντίθετο: «Όταν πληρώνω 50 ευρώ βενζίνη, το μεγαλύτερο μέρος της πρέπει να καταλήγει στο αυτοκίνητό μου, όχι σε αυτό του κράτους».
Σήμερα, εξήγησε η Μελόνι, η επιλογή της ανανέωσης της έκπτωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα σήμαινε επένδυση κεφαλαίων, αφαιρώντας τα από άλλα πιο επείγοντα μέτρα.
«Πρόκειται για κοινωνική δικαιοσύνη (…) αυτή είναι μια κυβέρνηση που πρέπει να κάνει επιλογές», δήλωσε η Μελόνι, η οποία υποστήριξε ότι η επιλογή είναι να «συγκεντρωθούν οι πόροι σε εκείνους που τους χρειάζονται περισσότερο».
«Για να μειώσουμε τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης δεν θα μπορούσαμε να αυξήσουμε το ταμείο για την υγειονομική περίθαλψη, το οικογενειακό πλατό για τη μείωση των λογαριασμών των νοικοκυριών, για τα δάνεια προς τις ΜΜΕ: όλα αυτά τα μέτρα θα είχαν ακυρωθεί για να προβλεφθεί η μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης», εξήγησε, ενώ επιβεβαίωσε ότι θα είναι μία από τις επόμενες δεσμεύσεις της κυβέρνησής της.
Οι καταστηματάρχες βρίσκονται σε εξέγερση και αμφισβητούν τα μέτρα που δρομολόγησε η κυβέρνηση.
«Αντί να λύσει το πρόβλημα του κόστους με τη μείωση του φορολογικού στοιχείου, το οποίο είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, (η κυβέρνηση) δρομολόγησε ένα μέτρο που κινδυνεύει να μετατραπεί σε γραφειοκρατικό εφιάλτη για τους επιχειρηματίες», δήλωσε ο Τζιουζέπε Σπερντούτο, πρόεδρος της αντιπροσωπευτικής ένωσης Faib Confesercenti.
Η τιμή των καυσίμων «καθορίζεται από τις εταιρείες και όχι από τους μεμονωμένους φορείς εκμετάλλευσης», τόνισε ο πρόεδρος της Fegica (Ιταλική Ομοσπονδία Φορέων εκμετάλλευσης καυσίμων και συναφών προϊόντων) Ρομπέρτο Ντο Βιντσένζο.
Πηγή: euractiv.gr