Η εξαίρεση των ηλεκτρονικών καυσίμων από την απαγόρευση της ΕΕ για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, μετά την πίεση της Γερμανίας, προκαλεί αμηχανία, σύμφωνα με τον βουλευτή της Λέγκας Λούκα Τοκαλίνι (ID), επισημαίνοντας ότι η Επιτροπή απέρριψε το αίτημα της Ιταλίας να εξαιρεθούν τα βιοκαύσιμα, γεγονός που οδήγησε στη συνέχεια στην αποχή της Ρώμης από την εν λόγω ψηφοφορία.
Μετά από συμφωνία με το Βερολίνο, αποφασίστηκε ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα εξαιρεθούν από την ευρεία απαγόρευση της ΕΕ για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Η συμφωνία με το Βερολίνο απογοήτευσε την Ιταλία, η οποία αντ’ αυτού είχε ζητήσει εξαίρεση για τα βιοκαύσιμα και τελικά απορρίφθηκε, με αποτέλεσμα η Ιταλία να απέχει από την ψηφοφορία.
«Πρόκειται για μια επιλογή που θα πρέπει να εκληφθεί ως άνοιγμα στον διάλογο», διαβεβαίωσε ο Τοκαλίνι.
Η κίνηση της Επιτροπής υπέρ των ηλεκτρονικών καυσίμων που ζήτησε η Γερμανία είναι «αινιγματική», αλλά δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι «δεν είναι τυχαία ηγέτης στην παραγωγή».
«Η Γερμανία, όπως πάντα, υπερασπίζεται τα δικά της συμφέροντα, ισχυρά από μια μέχρι τώρα προνομιακή σχέση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», δήλωσε ο Τοκαλίνι, τονίζοντας πως το υψηλό κόστος παραγωγής των συνθετικών καυσίμων θα μπορούσε να επηρεάσει σοβαρά την ιταλική αγορά αυτοκινήτου, η οποία αντιπροσωπεύει το 13% του ΑΕΠ και περίπου 250.000 θέσεις εργασίας.
«Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα δεν είναι οικονομικά βιώσιμα για τα μικρά αυτοκίνητα, και ως εκ τούτου ο κίνδυνος είναι ότι μόνο όσοι έχουν στην κατοχή τους πολυτελή αυτοκίνητα, όπως η γερμανική Porsche και η Audi, μπορούν να τα αγοράσουν», πρόσθεσε ο βουλευτής.
«Η εξεύρεση της εναλλακτικής λύσης, η σύγκλιση με τα βιοκαύσιμα, είναι ζωτικής σημασίας για εμάς, καθώς και μια πιο πράσινη επιλογή από τα ηλεκτρονικά καύσιμα από την άποψη της κυκλικής οικονομίας», πρόσθεσε.
Παράλληλα, στα συμπεράσματα της Συνόδου Κορυφής της G7 για το κλίμα, την ενέργεια και το περιβάλλον στο Σαπόρο της Ιαπωνίας, επισημαίνονται τόσο τα βιοκαύσιμα όσο και τα συνθετικά καύσιμα ως «ευκαιρίες για να συμβάλουν στην ισχυρή απαλλαγή του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας από τον άνθρακα».
Τόσο τα ηλεκτρονικά καύσιμα όσο και τα βιοκαύσιμα θεωρούνται “ουδέτερα ως προς τον άνθρακα». Ωστόσο, η διαφορά στον κανονισμό της ΕΕ έγκειται στις επενδύσεις που πραγματοποιεί κάθε χώρα – με τη Γερμανία να έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις στα συνθετικά καύσιμα τα τελευταία χρόνια, ενώ το ίδιο ισχύει και για την κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Eni της Ιταλίας, η οποία μέχρι σήμερα είναι ο κορυφαίος παραγωγός βιοκαυσίμων στην Ευρώπη.
Η Eni αναμένει να παράγει δύο εκατομμύρια τόνους βιοκαυσίμων μέχρι το 2025 και να φτάσει τα έξι εκατομμύρια ετησίως μέσα σε δέκα χρόνια. Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Επιχειρήσεων για το 2021, στην Ιταλία καταναλώνονται ετησίως 7 εκατομμύρια τόνοι βενζίνης για αυτοκίνητα, 23 εκατομμύρια τόνοι ντίζελ για πετρελαιοκινητήρες και 4,5 εκατομμύρια τόνοι κηροζίνης για αεριωθούμενα.
Η Eni επενδύει σε αρκετές αφρικανικές χώρες για να αυξήσει την παραγωγή, καθώς, όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Eni Κλαούντιο Ντεσκάλτζι, «ακόμη και χωρίς το αυτοκίνητο, η αγορά υπάρχε», δηλαδή η αεροπορική και η ναυτιλιακή.
Ο Ντεσκάλτζι συνόδευσε τη Μελόνι σε όλες τις επίσημες επισκέψεις της στην Αφρική, όπου συνήψε σημαντικές εμπορικές συμφωνίες.
Μάχη για τα βιοκαύσιμα
«Το παιχνίδι των βιοκαυσίμων δεν έχει χαθεί σε καμία περίπτωση», δήλωσε η Μελόνι στο περιθώριο της τελευταίας συνόδου κορυφής Eurosummit.
Και πράγματι, μετά την ψηφοφορία για τον κανονισμό της ΕΕ, από τον οποίο εξαιρέθηκαν τα βιοκαύσιμα, ο Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ Κάντρι Σίμσον δήλωσε ότι τα βιοκαύσιμα είναι «απαραίτητα» και ότι η Επιτροπή εξακολουθεί να προτίθεται να στηρίξει την παραγωγή τους.
«Η διαπραγμάτευση για τα βιοκαύσιμα είναι ανοικτή και υπάρχει από την ευρωπαϊκή πλευρά προθυμία να συζητήσουμε με βάση την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας. Οι εσωτερικής καύσης κινητήρες δεν θα αποσυρθούν το 2035 και η Ιταλία θα είναι στην πρώτη γραμμή τόσο στα βιοκαύσιμα, όπου ήδη βρισκόμαστε μπροστά, όσο και στα ηλεκτρονικά καύσιμα, με τις ισχυρές επενδύσεις που έχουν γίνει στο υδρογόνο. Φυσικά, ο ηλεκτρισμός θα είναι μια σημαντική τεχνολογία για την αυτοκινητοβιομηχανία του μέλλοντος. Αλλά όχι η μόνη», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας Γκιλμπέρτο Πιτσέτο Φρατίν, σχολιάζοντας τα λόγια της Σίμσον.
Στο 19ο Φόρουμ Διαλόγου Ιταλίας-Ισπανίας στη Ρώμη, ο Φρατίν ζήτησε την αλληλεγγύη της επόμενης προέδρου του Συμβουλίου της ΕΕ Ισπανίας – και άλλων ευρωπαϊκών χωρών για «επιστημονική αξιολόγηση της τεχνολογικής ουδετερότητας των βιοκαυσίμων».
Η Μελόνι δήλωσε ότι δεν πιστεύει πως η ΕΕ θα πρέπει να ασχολείται με τον καθορισμό των τεχνολογιών που πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, τους οποίους συμμερίζεται το ιταλικό εκτελεστικό όργανο της οικολογικής μετάβασης.
«Υπάρχουν τεχνολογίες στις οποίες η Ιταλία, και συνεπώς η Ευρώπη, είναι δυνητικά πρωτοπόρος και, σε σχέση με μια τέτοια υπόθεση, το να αποφασίσουμε να δεσμευτούμε σε τεχνολογίες, οι οποίες αντίθετα στην πραγματικότητα θεωρούνται πρωτοποριακές από έθνη εκτός της Ένωσης, κατά τη γνώμη μου, είναι μια επιλογή που δεν ευνοεί την ανταγωνιστικότητα του συστήματός μας», δήλωσε η Μελόνι κατά την άφιξή της στο κτίριο Europa στις Βρυξέλλες πριν από την τελευταία σύνοδο κορυφής της ΕΕ.
Πηγή: euractiv.gr