Έως το τέλος του 2023 -εντός του δεύτερου εξαμήνου του έτους- θα διενεργηθεί το market test ώστε να διερευνηθούν οι διαθέσεις της αγοράς για την αύξηση της δυναμικότητας του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB, με δεδομένα τα σχέδια που εξετάζονται για αύξηση στα 5 bcm από 3 που είναι σήμερα. Εξετάζεται παράλληλα και η ετοιμότητα της υποδομής να υποδεχθεί υδρογόνο, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις της Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, διευθύνουσας συμβούλου της IGGB, της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αγωγό και που αποτελεί κοινοπραξίας της βουλγαρικής BEH και της ΙGI Poseidon, όπου συμπράττουν οι ΔΕΠΑ και η ιταλική Edijson Θa προηγηθεί μελέτη σκοπιμότητας από την οποία θα προκύψουν οι απαραίτητες επενδύσεις που θα δρομολογήσει ο ICGB σε συνεργασία με τον TAP για την αύξηση της πίεσης του αγωγού.
Εάν το market test «δείξει» επαρκή ζήτηση από τους συμμετέχοντες στην αγορά, τότε η αύξηση της δυναμικότητας του IGB θα συμβάλλει στη διασφάλιση των ροών LNG από τους Τερματικούς Σταθμούς της Ελλάδας, την Ρεβυθούσα αλλά και -κυρίως- το FSRU της Αλεξανδρούπολης. «Κλειδί» για την επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού είναι η κατασκευή νέου Σταθμού Συμπίεσης στην ελληνική πλευρά (Κομοτηνή). Έργο που ο ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει στο δεκαετές επενδυτικό του πρόγραμμα και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025- με σκοπό αφενός τη μεταφορά LNG από το FSRU της Αλεξανδρούπολης στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αφετέρου τη διευκόλυνση της λειτουργίας του αγωγού TAP με αμφίδρομη ροή. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν πηγές, υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον από τους «παίκτες» της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου να χρησιμοποιήσουν τον IGB για την προμήθεια του καυσίμου στην ευρύτερη γειτονιά των Βαλκανίων.
Ο αγωγός IGB που ξεκίνησε να λειτουργεί τον περασμένο Οκτώβριο μετέφερε 3,08 GWh φυσικού αερίου την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2023, με 15 εταιρείες εμπορίας να έχουν εγγραφεί ως χρήστες της υποδομής. Από την αρχή της λειτουργίας του έχει μεταφέρει περί τις 8 GWh. Τα ποσοστά δέσμευσης της δυναμικότητας του αγωγού κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα -άνω του 90%- και τον Δεκέμβριο μετέφερε φυσικό αέριο έως την Μολδαβία, βοηθώντας την χώρα να αντιμετωπίσει κρίση εφοδιασμού του καυσίμου κατά τους δύσκολους μήνες του χειμώνα.
Όπως τόνισε η κ. Γκεοργκίεβα, ο αγωγός διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο για την κάλυψη πάνω από το ένα τρίτο των αναγκών της Βουλγαρίας σε φυσικό αέριο, μεταφέροντας αφενός αζέρικο αέριο μέσω του TAP, αφετέρου LNG από τη Ρεβυθούσα. Η Βουλγαρία υπολογίζει ότι θα προμηθεύεται 10 τάνκερ με LNG το χρόνο μόλις «μπει στην πρίζα» το FSRU της Αλεξανδρούπολης τέλη 2023-αρχές 2024.
Επιπροσθέτως, ο IGB μαζί με το FSRU αποτελούν «κρίσιμες υποδομές» για το project του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου στο οποίο συμμετέχουν Ελλάδα, Βουλγαρίας, Ρουμανία και Ουγγαρία και προβλέπει -μεταξύ άλλων- την αύξηση του αζέρικου αερίου που φτάνει στην Κεντρική Ευρώπη μέσω του TAP.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη εβδομάδα οι Διαχειριστές Συστημάτων Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας υπέγραψαν Μνημόνιο Κατανόησης με την αζέρικη SOCAR για την αξιοποίηση των δικτύων τους για την παροχή περισσότερου αζέρικου αερίου, στη βάση της συμφωνίας ΕΕ-Αζερμπαϊτζάν για διπλασιασμό των ποσοτήτων έως το 2027. Κάτι πο περνά βέβαια μέσα από τον διπλασιασμό και της δυναμικότητας του αγωγού TAP από τα 10 στα 20 bcm, με την διαδικασία δέσμευσης πρόσθετης χωρητικότητας να βρίσκεται ήδη σε εξελιξη. Ο αγωγός, που μέσω της Βόρειας Ελλάδας και της Αλβανίας μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, θα αναβαθμιστεί σταδιακά και ήδη ξεκίνησε η διαδικασία δέσμευσης πρόσθετων ποσοτήτων 1,2 δισ. κυβικών μέτρων από τους ενδιαφερόμενους. Φέτος αναμένεται τέλος να πραγματοποιηθεί και δεύτερος γύρος δέσμευσης χωρητικότητας.