Στα 115.000 ευρώ ανά Μεγαβάτ ανά έτος τίθεται το «ταβάνι» για τις προσφορές που θα υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι για να «κλειδώσουν» ισχύ και τιμή αποζημίωσης στον πρώτο διαγωνισμό για κατακύρωση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης για σταθμούς αποθήκευσης με μπαταρίες, που θα διενεργηθεί -σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα- έως το τέλος Ιουνίου. Αυτό σημαίνει ότι οι προσφορές θα πρέπει να κινούνται κάτω από αυτό το όριο, σύμφωνα με το τελικό κείμενο της Υπουργικής Απόφασης που αναμένεται να δημοσιευθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες, ανοίγοντας τον δρόμο στην ΡΑΕΕΥ για την προκήρυξη των ανταγωνιστικών διαδικασιών.
Ο καθορισμός της μέγιστης επιτρεπόμενης τιμής εκκίνησης για τον πρώτο διαγωνισμό -δια του οποίου θα ενισχυθούν σταθμοί συνολικής ισχύος 400 MW σε όλη τη επικράτεια- ήταν ένα από τα βασικά σημεία που είχαν μείνει ανοιχτά στο σχέδιο της ΥΑ που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, με το περιεχόμενό της να έχει οριστικοποιηθεί με σημειακές αλλαγές σε σχέση με την αρχική εκδοχή, μετά από τη λήψη των σχολίων της αγοράς. Υπενθυμίζεται ότι με την εν λόγω Απόφαση χαράσσεται ο οδικός χάρτης για τη διενέργεια τριών διαγωνισμών έως το τέλος του 2023, για λειτουργική και επενδυτική ενίσχυση σε μονάδες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 1000 MW. Τα κονδύλια που θα διατεθούν είναι ύψους 341 εκατ. ευρώ και προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Τι προβλέπει η Υπουργική Απόφαση
Η Υπουργική Απόφαση προβλέπει επενδυτική ενίσχυση ύψους 200.000 ευρώ/MW εγκατεστημένης ισχύος του σταθμού που θα χορηγηθεί κατά την φάση κατασκευής των projects (με απαραίτητο προαπαιτούμενο την κατάθεση Εγγυητικής Επιστολής Έντεχνης και Έγκαιρης Εκτέλεσης) και ετήσια λειτουργική ενίσχυση, δηλαδή ενίσχυση των εσόδων από την συμμετοχή τους στις αγορές ενέργειας, για διάστημα 10 ετών (μέσω υπογραφής σύμβασης επί διαφοράς- CfD με τον ΔΑΠΕΕΠ). Το ύψος της λειτουργικής ενίσχυσης θα προκύψει από τους διαγωνισμούς. Η καταβλητέα ενίσχυση θα υπολογίζεται διακριτά για κάθε έργο, με στόχο να καλύψει τη διαφορά μεταξύ των ετήσιων Εσόδων Αναφοράς και των εύλογα αναμενόμενων καθαρών εσόδων αγοράς από τη συμμετοχή των έργων στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας. Η Περίοδος Ενίσχυσης ξεκινά από την έκδοση της άδειας λειτουργίας των σταθμών αποθήκευσης, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη καταβολής της λειτουργικής ενίσχυσης.
Σύμφωνα με την ΥΑ, μετά τον πρώτο «καλοκαιρινό» διαγωνισμό, θα ακολουθήσει ο δεύτερος για υλοποίηση αυτόνομων μπαταριών ισχύος 300 MW έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Η δημοπρατούμενη ισχύς των δυο πρώτων διαγωνισμών κατανέμεται στο σύνολο του Διασυνδεμένου Συστήματος, πλην Κρήτης. Ο τρίτος και τελευταίος διαγωνισμός, πάλι για 300 MW που θα λάβει χώρα έως το τέλος του έτους έχει γεωγραφικό περιορισμό, καθώς αφορά ειδικά τις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, δηλαδή την Δυτική Μακεδονία και την Μεγαλόπολη (η διατύπωση στο αρχικό κείμενο ήταν πιο περιοριστική, καθώς έκανε λόγο για τις Ζώνες Απολιγνιτοποίησης εντός των περιοχών αυτών).
Προβλέπεται επίσης ότι ο ΑΔΜΗΕ θα μπορεί να εισηγηθεί στη ΡΑΕΕΥ την επιβολή περιορισμών στη συνολική ισχύ των ενισχυόμενων σταθμών αποθήκευσης που θα εγκατασταθούν σε επιμέρους περιοχές του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, με στόχο την επαρκή γεωγραφική διασπορά των έργων ή/και την βέλτιστη εξυπηρέτηση των αναγκών αποσυμφόρησης των δικτύων.
Το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης προβλέπει -μεταξύ άλλων- ότι δικαίωμα συμμετοχής στον πρώτο διαγωνισμό θα έχουν έργα με Άδεια Αποθήκευσης σε ισχύ από τη ΡΑΑΕΥ. Οι ενισχυόμενο σταθμοί θα πρέπει να διαθέτουν μέγιστη ισχύ έγχυσης τουλάχιστον 1 MW, «δοκιμασμένη» τεχνολογία αποθήκευσης, να συνδέονται στο Σύστημα Μεταφοράς απ’ ευθείας ή μέσω έργων διασύνδεσης Μέσης Τάσης και να διαθέτουν τεχνική δυνατότητα συμμετοχής ως διακριτή οντότητα υπηρεσιών εξισορρόπησης στις Αγορές ηλεκτρικής ενέργειας.
Όριο ελάχιστου αριθμού τεσσάρων συμμετεχόντων
Προκειμένου να διασφαλιστούν επαρκείς συνθήκες ανταγωνισμού, σε κάθε διαγωνισμό εφαρμόζεται όριο ελάχιστου αριθμού τεσσάρων συμμετεχόντων που δεν αποτελούν συνδεδεμένα μεταξύ τους πρόσωπα. Εάν δεν τηρηθεί η απαίτηση αυτή, ο διαγωνισμός αναβάλλεται ενώ ειδικά για τον πρώτο διαγωνισμό αν ματαιωθεί για τον λόγο αυτό, η δημοπρατούμενη ισχύς μπορεί να μεταφερθεί στον δεύτερο διαγωνισμό. Τίθεται ανώτατο όριο 100 MW στην Ισχύ Συμμετοχής κάθε σταθμού, μέγιστο όριο ισχύος συμμετοχής ανά συμμετέχοντα 25% της δημοπρατούμενης ισχύος σε κάθε διαγωνισμό, καθώς και μέγιστο όριο κατακύρωσης ανά συμμετέχοντα 100 MW -σωρευτικό για την πρώτη και την δεύτερη ανταγωνιστική διαδικασία.
Αναφορικά με τον τρόπο διενέργειας του διαγωνισμού, σημειώνεται ότι διενεργείται με τύπο δημοπρασίας ενός σταδίου υποβολής προσφορών (single stage bidding). Η προσφορά κάθε συμμετέχοντα στην Ανταγωνιστική Διαδικασία περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα στοιχεία του, την Εγγυητική Επιστολή Συμμετοχής, τα στοιχεία της Άδειας Αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, στοιχεία για τις λοιπές άδειες και εγκρίσεις που έχει λάβει και ενδεχόμενη υποβολή αιτήματος στον ΑΔΜΗΕ για έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, τεχνική περιγραφή του έργου, την οικονομική προσφορά και όποια άλλα στοιχεία απαιτηθούν για την τήρηση των τεχνικών, λειτουργικών και λοιπών απαιτήσεων της Ανταγωνιστικής Διαδικασίας. Η οικονομική προσφορά διατυπώνεται σε ευρώ ανά μεγαβάτ μέγιστης ισχύος έγχυσης ανά έτος (€/MW/έτος) και συνιστά το ετήσιο Έσοδο Αναφοράς του Σταθμού Αποθήκευσης, που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της ετήσιας λειτουργικής ενίσχυσης,
Στην ΥΑ ορίζεται επίσης μία σειρά τεχνικών χαρακτηριστικών που θα πρέπει να πληρούν τα έργα για να «κλειδώσουν» εγγυημένη τιμή αποζημίωσης. Εάν κατά τη δοκιμαστική λειτουργία των μονάδων που θα προκριθούν, διαπιστωθεί πως κάποιος σταθμός παραβιάζει αυτές τις προδιαγραφές, τότε θα μπορεί η ΡΑΑΕΥ με απόφασή της να τον απεντάξει από το σχήμα στήριξης. Παράλληλα, έλεγχοι θα διενεργούνται ανά διετία λειτουργίας των έργων. Προβλέπεται τέλος και μηχανισμός ανάκτησης της λειτουργικής ενίσχυσης εάν διαπιστωθεί ότι κάποιος σταθμός αποθήκευσης εμφανίζει υπερβάλλοντα έσοδα από τη συμμετοχή του στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας.