Μενού Ροή
Οι δύο μεγάλες απειλές για την επιβίωση των 5500 πρατηρίων - SOS από τον ΣΕΕΠΕ

Σήμα κινδύνου για την επιβίωση ενός ολόκληρου κλάδου, αυτού της εμπορίας καυσίμων εξέπεμψε, μιλώντας, το πρωί της Πέμπτης, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας,  που προΐσταται ο Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΕΛΙΝΟΙΛ και  πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος.

Εστίασε, δε, αφενός στα θέματα παραβατικότητας, αλλά και στη συνέχιση με διοικητικό τρόπο του καθορισμού των περιθωρίων κέρδους στην αλυσίδα της εμπορίας.

“Το Κράτος οφείλει να μας διασφαλίσει το αυτονόητο. Την λειτουργία μας σε ένα υγιές και σωστό επιχειρηματικό περιβάλλον με σωστούς κανόνες και συνθήκες ελεύθερης αγοράς και οικονομίας” τόνισε και συμπλήρωσε: “Το Κράτος οφείλει να παρεμβαίνει στα φαινόμενα της παραβατικότητας. Δυστυχώς παρεμβαίνει μόνο στην επιχειρηματικότητα”  σημείωσε αντιπαραβάλλοντας, τις πολιτικές παράτασης του πλαφόν στο ποσοστό κέρδους στην αγορά καυσίμων, αλλά και στο τι συμβαίνει με την παραβατικότητα στον κλάδο.

 “Είμαι εκ φύσεως αισιόδοξος, θέλω να πιστεύω ότι σταδιακά θα περιορισθεί η παραβατικότητα και θα λειτουργήσει η αγορά καυσίμων σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και συμφωνώ με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς” τόνισε  κι αναφέρθηκε αναλυτικά στην παράταση της αγορανομικής διάταξης για τον καθορισμό των περιθωρίων κέρδους, που ξεκίνησε με αφορμή την ενεργειακή κρίση αλλά συνεχίζεται ακόμη.

“Είναι μία απόφαση που αιφνιδίασε τον Κλάδο και είναι αδικαιολόγητη και ακατανόητη για 2 λόγους” ανέφερε και εξειδίκευσε:

“1. Σε αντίθεση με το τρόφιμα, όπου ο πληθωρισμός τροφίμων τρέχει στο +12%, η τιμή του αργού έχει υποχωρήσει από το υψηλό των 128 δολαρίων στα 75, ενώ οι τιμές στην αντλία των βενζινών και του πετρελαίου κίνησης είναι μειωμένες από την έναρξη της ενεργειακής κρίσης κατά 23% και στα δύο προϊόντα.

2. Είναι δε άδικη, διότι δεν λαμβάνει υπ’ όψιν την αύξηση του λειτουργικού κόστους στο χρονικό διάστημα που ισχύει το πλαφόν, όπου το μεταφορικό έχει αυξηθεί περίπου στο 22%, το δε χρηματοοικονομικό 70%. Μία μείωση στα περιθώρια πάνω από 6 ευρώ το κυβικό.

 Αλλά και ακατανόητη, διότι το Υπουργείο Ανάπτυξης επικαλείται σαν λόγο παράτασης την αντιμετώπιση αθέμιτης κερδοφορίας.

Που;; Σε μία αγορά που βρίσκεται σε πλαφόν με συνεχείς ελέγχους για συμμόρφωση από το Υπουργείο με ελέγχους από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Αναρωτιέμαι ποιο είναι το σκεπτικό της Πολιτείας για την αγορά καυσίμων.

Μήπως ότι είναι μόνιμο χαρακτηριστικό της αγοράς καυσίμων η τάση αθέμιτης κερδοφορίας – κερδοσκοπίας και γι’ αυτό σε μόνιμη βάση πρέπει να υπάρχει σε αυτή την αγορά πλαφόν;

Και όλα αυτά συμβαίνουν όταν σήμερα υπάρχει μία Κυβέρνηση που πιστεύει στη δύναμη και στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και μία αγορά με 5.500 πρατήρια, 18 εταιρείες και αρκετούς παραβατικούς με τιμές κάτω του κόστους” τόνισε ο κ. Αληγιζάκης, που αποκάλυψε ότι ήδη υπήρξε συνάντηση την Τετάρτη 5/7 με τον Υπουργό Ανάπτυξης.

“Έγινε σε θετικό κλίμα. Είναι σίγουρα προς την σωστή κατεύθυνση, η αμεσότητα από πλευράς Πολιτείας, να συζητήσει τα 2 θέματα. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας για να βρεθεί η οριστική λύση”  υπογράμμισε.

Σε αδράνεια 200 εκ. επενδύσεις στο σύστημα εισροών - εκροών

Πάντως ο κ. Αληγιζάκης απαντώντας σε σχετική δημοσιογραφική ερώτηση για τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών, σε όλη την αλυσίδα των καυσίμων ήταν αποκαλυπτικός.

“Αν ψάξουμε σε φακέλους στο γραφείο μας θα δούμε πολλούς για την παραβατικότητα. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα. Νομοθετική κάλυψη υπάρχει αλλά το θέμα στην Ελλάδα είναι η εφαρμογή. Το σύστημα εισροών εκροών δεν είναι πανάκεια αλλά εάν δεν έχεις ένα τέτοιο σύστημα δεν μπορείς να ελέγξεις την παραβατικότητα.  Θες, επιπλέον,  π.χ. ιχνηθέτες και άλλα” τόνισε ο κ. Αληγιζάκης και ανέφερε ότι επενδύσεις του κλάδου ύψους 200 εκατ, ευρώ έχουν, προς ώρας, πάει “στράφι”.

“Επενδύθηκαν 200 εκ από όλη την αλυσίδα. Δε λειτουργεί όμως το σύστημα εισροών - εκροών,  μια και το λογισμικό, που χρησιμοποιείται στα πρατήρια δεν είναι πιστοποιημένο κι έτσι τα πρατήρια δε μεταφέρουν σωστά τα στοιχεία” ανέφερε και έκρουσε τον “κώδωνα του κινδύνου”.

“Η παραβατικότητα καταστρέφει τον κλάδο. Ο κλάδος έχει κάνει παρεμβάσεις έχουμε συμφωνήσει με την ΑΑΔΕ και παρείχαμε λύσεις αλλά μας πήγε πίσω το τελευταίο εξάμηνο. Πιστεύω η νέα κυβέρνηση να αξιολογήσει την πρόταση που έχουμε καταθέσει και σε ένα λογικό διάστημα, σε ένα χρόνο  να λειτουργήσει το σύστημα. Εάν δε γίνει τα πρατήρια θα περάσουν σε παραβατικούς και σιγά σιγά πολλοί επαγγελματίες θα εγκαταλείψουν τα πρατήριά τους” ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης αποτυπώνοντας τη σκληρή πραγματικότητα με τη διόγκωση μιας ολόκληρης γκρίζας οικονομίας πέριξ των καυσίμων, κι όχι μόνο, που απειλεί να “καταπιεί” έναν ολόκληρο κλάδο, όπως έχει καταδειχθεί από πολλές περιπτώσεις που έχουν απασχολήσει πρόσφατα τις αρχές.

Όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, μιλώντας στο energymag.gr, πλέον, αναπτύσσονται μεγάλα κυκλώματα, γύρω από τα καύσιμα, που παράλληλα “απλώνουν πλοκάμια” και σε άλλες δράσεις, βαριάς εγκληματικότητας, με μηχανισμούς νομιμοποίησης εσόδων, που εκπλήσσουν. Αναφέρουν, δε, ως παράδειγμα, το “ξεκαθάρισμα” λογαριασμών συμμοριών αλλά και το  τι συνέβη, πριν λίγο καιρό  με την υπόθεση κατάσχεσης 14.800 λίτρων αμόλυβδης από πρατήριο υγρών καυσίμων. Με βάση πληροφορίες η υπόθεση αφορούσε  πρατήριο που διατηρούσε δύο κρυφές υπόγειες δεξαμενές με λαθραία καύσιμα, καθώς και ειδικό μηχανισμό παραβίασης του συστήματος εισροών και εκροών, με σκοπό την εξαγωγή των καυσίμων από αυτές και την πώλησή τους σε ανυποψίαστους καταναλωτές.

Όπως μάλιστα αναφέρεται  η εταιρία που διακινούσε τα παράνομα καύσιμα, με “προκάλυμμα” μάλιστα τις εξαγωγές για να αποφύγει φόρους,  έχει στον έλεγχό της πέραν του ενός πρατηρίων (επτά τον αριθμό), δείγμα ότι τα “πλοκάμια” της παράνομης διακίνησης αφορούν και μεγάλες πλέον κλίμακες του “επιχειρείν”.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας