Ο Γρηγόρης Στεργιούλης, στέλεχος του ενεργειακού κλάδου και πρώην Διευθύνοντα Σύμβουλο των Ελληνικών Πετρελαίων των ΕΛΠΕ μίλησε στην ΕΡΤ και στον κ. Παγώνη για τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου που φαίνεται να ανεβαίνουν, καθώς και πόσο θα επηρεάσει το ζήτημα η κρίση στην Μέση Ανατολή.
Ο κ. Στεργιούλης μίλησε αρχικά σχετικά με την εμπόλεμη κατάσταση στη Μ. Ανατολή. «Να εκφράσω και εγώ τον αποτροπιασμό μου για αυτά που συμβαίνουν στην περιοχή, όπου τελικά εδώ και 75 χρόνια, δεν κατάφερε διεθνής κοινότητα να λύσει το θέμα αυτό, με αποτέλεσμα να έχουμε αυτές τις εκατόμβες θυμάτων, τη διεθνή ανησυχία και δυστυχώς οι ανθρώπινες ζωές να χάνονται μέρα με την ημέρα», ανέφερε.
Ο τρόπος που διαμορφώνονται οι τιμές του πετρελαίου
Ο κ. Στεργιούλης προσπάθησε να εξηγήσει με απλό τρόπο πώς διαμορφώνονται οι τιμές του πετρελαίου. Η παραγωγή πετρελαίου είναι γύρω στα 100 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και η διαδικασία διαμόρφωσης τιμών στο πετρέλαιο δεν διαφέρει με τίποτα από τα υπόλοιπα προϊόντα. Δηλαδή, υπάρχουν οι παραγωγοί, υπάρχουν οι ενδιάμεσοι χονδρέμποροι, τα διυλιστήρια – τα οποία διυλίζουν το αργό πετρέλαιο – και τελικά οι καταναλωτές.
«Οι παραγωγοί προσπαθούν να συντονιστούν μεταξύ τους. Υπάρχει το OPEC+ που είναι η κύρια δύναμη πετρελαιοπαραγωγών χωρών που τελευταία πήρε και μια δεύτερη δημιουργική ομάδα θα έλεγα, τους BRICS, όπου οι μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγές χώρες, το 47 περίπου τοις εκατό ανήκουν και εκεί. Αποκτούν δηλαδή παραγωγική και οικονομική διάσταση.
Το δεύτερο κομμάτι είναι οι χονδρέμποροι, οι traders . Είναι αυτοί οι οποίοι αγοράζουν ποσότητες με ρίσκο από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες και μέσα από τραπεζικό δανεισμό, προσπαθούν να αποκτήσουν ποσότητες που θα τις πουλήσουν στα διυλιστήρια ανά τον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι αν οι traders αποτύχουν, θυμηθείτε την πανδημία. Τότε οι τιμές θα κατρακυλήσουν και θα βρεθούν σε μια δυσάρεστη κατάσταση. Θα χάσουν; Δύσκολο
Οι υπόλοιποι τώρα διυλιστήρια και καταναλωτές πληρώνουν τελικά όλη την προηγούμενη αλυσίδα. Οι καταναλωτές που πληρώνουν όλη την αλυσίδα, είναι και οι πιο αμέτοχοι της ιστορίας.
Πρόσθεσε πως traders και τράπεζες λειτουργούν με ρίσκο. Αυτό σημαίνει ότι «προβλέπω μεγάλο ρίσκο. Θα φροντίσω να ανεβάσω τις τιμές. Προβλέπουν οι τράπεζες ρίσκο ως προς τα χρήματα που χρηματοδοτούν, θα ανεβάσουν τα επιτόκια». Τελικά αυτό, καταλήγει σε μία άνοδο ή μείωση της τιμής του πετρελαίου, που ο τελικά την πληρώνει ο καταναλωτής.
Πόσο θα επηρεαστεί η τιμή από την κρίση στην Μ. Ανατολή
Σχετικά με το ότι η εστία πολέμου είναι κοντά σε πετρελαιοπαραγωγές χώρες και αν θα επηρεαστεί η τιμή του πετρελαίου ο κ. Στεργιούλης σχολίασε: «Φαίνεται ότι δεν θα υπάρξει υποτροπή. Βέβαια αυτά είναι υποθέσεις. Γι’ αυτό και βλέπουμε 3% μείωση της τιμής του πετρελαίου. Η πρόσκληση του Ιράν προς αραβικές χώρες να μειώσουν την παραγωγή, άρα να αυξηθούν οι τιμές, δεν φαίνεται να έχει ευήκοα ώτα στη φάση αυτή.
Οι μεγάλες λοιπόν εταιρείες – γιατί κοιτάμε τα προθεσμιακά συμβόλαια – φαίνεται πως κινούνται στην περιοχή των 90 δολαρίων το βαρέλι. Είναι οι τιμές που βλέπουμε να κινούνται την περίοδο αυτή και το τρίμηνο που έρχεται.
Αν όμως έχουμε μια κλιμάκωση, σαφώς θα έχουμε και άνοδο των τιμών, των επιτοκίων, του ρίσκου, των τιμών, των περιθωρίων, πιθανώς και φυσικά της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου, που κι αυτή επηρεάζει πάρα πολύ τις τιμές του καταναλωτή».
Έκλεισε λέγοντας μεταξύ άλλων πως η διέξοδος, τη στιγμή αυτή για τη χώρα μας, είναι διακρατικές συμβάσεις. «Είναι η υπερφορολόγηση, η φορολόγηση των υπερκερδών των κατεχόντων κερδών και το σημαντικότερο από όλα, η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για να μπορέσουν να κινηθεί η οικονομία, ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μεταφορές και τα υπόλοιπα να κινηθούν, ώστε να ομαλοποιηθεί αυτές οι πιθανές αυξήσεις», είπε.
Πηγή: ΕΡΤ