Σε μάστιγα εξελίσσεται η υψηλή παραβατικότητα στον κλάδο των καυσίμων και η υπερφορολόγηση, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, επικαλούμενοι στοιχεία μελέτης του ΕΜΠ. Αυτή η κατάσταση μάλιστα , όπως υποστηρίζουν , οδηγεί σε λουκέτο πολλά πρατήρια ενώ θέτει υπό αμφισβήτηση και τις νέες επενδύσεις που πρέπει να γίνουν στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης.
Οι τιμές των καυσίμων κάνουν πάρτι, με τις πειραγμένες αντλίες να ευθύνονται για το υψηλό κόστος που πληρώνει ακόμα και το 20% των καταναλωτών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε σε χθεσινή συνέντευξη τύπου ο Σύνδεσμος Εμπορίας Πετρελαιοειδών στο Λεκανοπέδιο της Αττικής βρέθηκε υψηλό διψήφιο ποσοστό να κάνει ελλειμματικές παραδόσεις στους πελάτες οδηγούς. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της κλοπής για να θεωρηθεί μια παράδοση ως ελλειμματική στην έρευνα, πρέπει το ποσοστό της απόκλισης να ξεπερνά το 3%, ενώ για αποκλίσεις της τάξης του 1% η απόκλιση θεωρείται εντός των νόμιμων ορίων.
Το τοπίο της αγοράς από το 2012 έχει αλλάξει άρδην. Από τα 8.500 πρατήρια, σήμερα λειτουργούν 5.500 πρατήρια. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Γιάννη Αληγιζάκη, η επιβίωση στην ελληνική αγορά αποτελεί μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση κάτι που αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό μεγάλων εταιρειών πετρελαιοειδών που έχουν αποχωρήσει από τη χώρα μας, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης σε άλλες αγορές.
Πως όμως εξηγείται το φαινόμενο να έχουμε την πιο ακριβή βενζίνη στην ΕΕ και τα πρατήρια να κλείνουν; Η απάντηση σύμφωνα με τα στελέχη του ΣΕΕΠΕ είναι πολύ απλή: «Γιατί έχουμε τους υψηλότερους φόρους και δασμούς. Στην τιμή του λίτρου το 50%-60% είναι ειδικός φόρος κατανάλωσης και ΦΠΑ, το 30%-47% είναι η τιμή προμήθειας και το 3%-9% το περιθώριο μικτού κέρδους για μεταφορείς και πρατηριούχους».
Οι προτάσεις
Από το 2011 έως το 2016 καταγράφηκε μεγάλη αύξηση της παραβατικότητας που συνεχίζεται σταδιακά μέχρι και σήμερα, ανέφερε ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Χ. Τζιόλας, ο οποίος τόνισε ότι για την αντιμετώπιση του φαινομένου απαιτείται ένα ολιστικό και ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης των διακινήσεων καυσίμων στη λιανική εμπορία σε πραγματικό χρόνο.
Το σύστημα εισροών εκροών θα μπορούσε να βάλει μία τάξη στην ζούγκλα που επικρατεί. Παρόλο που έχει εγκατασταθεί εδώ και 10 χρόνια και έχουν επενδυθεί περίπου 200 εκατ. ευρώ, παραμένει εκτός λειτουργίας ουσιαστικά, αφού δεν υπάρχει η κεντρική πλατφόρμα συλλογής ανάλυσης διασταύρωσης και διακρίβωσης πιθανής παρανομίας ώστε οι αρχές να έχουν συγκεκριμένες πληροφορίες αλλά και στόχους.
Ο ΣΕΕΠΕ παρουσίασε την πρόταση του για εγκατάσταση ολοκληρωμένου ψηφιακού συστήματος παρακολούθησης της διακίνησης καυσίμων σε πραγματικό χρόνο, που θα εντοπίζει αυτόματα διαφορές στο ισοζύγιο οι οποίες παραπέμπουν σε νοθεία, λαθρεμπόριο και ελλειμματικές παραδόσεις και θα οδηγεί σε στοχευμένους ελέγχους. Επικαλέστηκε δε το παράδειγμα της Βουλγαρίας όπου το σύστημα εφαρμόστηκε επιτυχώς. "Η Βουλγαρία ήταν άκρως παραβατική χώρα. Υπήρχαν δολοφονίες στους δρόμους. Το σύστημα εφαρμόστηκε σε προθεσμία 3 μηνών και τον πρώτο μήνα έκλεισαν 300 πρατήρια", ανέφερε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, Χρήστος Τζιόλας.
Το πλαφόν στα καύσιμα
Την ίδια στιγμή η διοίκηση τονίζει ότι αυτή την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά ενισχύει και η διατήρηση του πλαφόν. Ο κ. Αληγιζάκης τόνισε ότι «με το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους που υπάρχει ναρκοθετείται ο ανταγωνισμός, πολλά πρατήρια πουλούν κάτω από την τιμή του διυλιστηρίου. Η ελληνική αγορά καυσίμων έχει υψηλό βαθμό ανταγωνισμού, πρέπει να λειτουργήσει ελεύθερα, το πλαφόν που έβαλε το κράτος οδηγεί σε μη βιώσιμη αγορά, δεν μπορούμε σαν εταιρείες να βοηθήσουμε όσες επιχειρήσεις θέλουν να επενδύσουν για να είναι έτοιμες για την πράσινη μετάβαση, το πλαφόν δεν λαμβάνει υπόψιν τα αυξημένα κόστη (επιτόκια, μισθοί, λειτουργικά)», σημείωσε.