Άθικτοι φάκελοι όπως το υδρογόνο, η πυρηνική ενέργεια και η δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα συσσωρεύονται στα γραφεία των απόντων υπουργών, καθώς η Γαλλία παραμένει χωρίς κυβέρνηση μετά τις εκλογές του Ιουλίου, με τη βιομηχανία φοβάται ότι αυτή η κυβερνητική παράλυση θέτει σε κίνδυνο τους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους της χώρας και τις σχετικές επενδύσεις.
«Θα υπάρξει σχεδιασμός χωρίς αμφιβολία», διαβεβαίωσε τον Ιανουάριο ο τότε Γάλλος υπουργός Ενέργειας και Οικονομίας Bruno Le Maire έναν ανήσυχο ενεργειακό τομέα.
Εννέα μήνες αργότερα όμως, η Γαλλία δεν έχει ακόμη νόμο για τον ενεργειακό και κλιματικό προγραμματισμό (LPEC) – το βασικό πλαίσιο που καλύπτει όλους τους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους της Γαλλίας.
Ενώ η Γαλλία υπέβαλε τον Ιούλιο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το υψηλού επιπέδου εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα (NECP), ένα νομοθετικό κείμενο όπως το LPEC εξακολουθεί να απαιτείται για να καθορίσει την πορεία μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της χώρας και να καθορίσει λεπτομερείς στόχους ενεργειακής μετάβασης ανά τομέα.
Χωρίς εθνική κυβέρνηση, πολλά ζητήματα που βρίσκονται σε εξέλιξη εδώ και μήνες βρίσκονται τώρα σε εκκρεμότητα, συμπεριλαμβανομένων πολλών τομεακών στόχων.
Τομεακά σχέδια
Αυτή η αβεβαιότητα επηρεάζει ιδιαίτερα τους κλάδους καθαρής ενέργειας, όπως το υδρογόνο, όπου η Γαλλία υπόκειται σε ταχέως εξελισσόμενο και έντονο διεθνή ανταγωνισμό.
Μια επικαιροποιημένη στρατηγική για το υδρογόνο, η οποία είχε αρχικά οριστεί να κυκλοφορήσει τον Νοέμβριο του 2023, αναβλήθηκε πολλές φορές και τελικά ακυρώθηκε με τη διάλυση της γαλλικής Εθνοσυνέλευσης τον Ιούνιο.
«Δεν έχουν ακόμη εκπληρωθεί οι προϋποθέσεις για την εξασφάλιση επενδυτών και κατασκευαστών», έγραψαν στα τέλη Ιουλίου οι φορείς του κλάδου του υδρογόνου, εκφράζοντας τις ανησυχίες τους.
Δεν αναμένεται στρατηγικό κείμενο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά οι κατασκευαστές και οι παραγωγοί ανανεώσιμων πηγών ενέργειας πρέπει να «παραμείνουν σε εγρήγορση» σχετικά με τις επερχόμενες πολιτικές εξελίξεις, συμβούλευσε ο Jules Nyssen, πρόεδρος της γαλλικής ένωσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (SER), σε συνέντευξή του στο GreenUnivers.
Αυτό περιλαμβάνει την εξάπλωση των δημοπρασιών δημόσιας στήριξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την ενσωμάτωση των απαιτήσεων τοπικού περιεχομένου στις εν λόγω δημοπρασίες, όπως απαιτείται από την πράξη της ΕΕ για την καθαρή μηδενική βιομηχανία (NZIA), και τον επόμενο γύρο ανακοινώσεων των περιοχών προς ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών εγκαταστάσεων, που έχει βέβαια προγραμματιστεί για τα τέλη Σεπτεμβρίου.
Πυρηνικά
Η Γαλλία παραμένει επίσης χωρίς τελειωποιημένο νόμο για την έγκριση της κατασκευής έξι νέων πυρηνικών αντιδραστήρων.
Ο στόχος αυτός βρίσκεται ήδη σε κίνδυνο. «Οι σημερινές πολιτικές δυνάμεις καθιστούν αδύνατο να είμαστε σίγουροι ότι το πρόγραμμα αυτό θα διατηρηθεί», δηλώνει στο Euractiv ο Cecil Coulet, υπεύθυνος ευρωπαϊκών υποθέσεων στη δεξαμενή σκέψης Équilibre des énergies (Eden).
Επιπλέον, ορισμένοι εργοδότες και βιομήχανοι επικρίνουν το πλαίσιο για τη ρύθμιση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από πυρηνικά, το οποίο συμφωνήθηκε μεταξύ της Électricité de France (EDF) και της κυβέρνησης τον Νοέμβριο του 2023. Το πλαίσιο είναι σημαντικό για τις επιχειρήσεις, καθώς σχεδόν τα δύο τρίτα της ηλεκτρικής ενέργειας της Γαλλίας προέρχονται από την πυρηνική ενέργεια.
Θεωρούν τη συμφωνία ανεπαρκή για τη σταθεροποίηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τον Luc-Benoit Cattin, συμπρόεδρο της επιτροπής ενέργειας του εργοδοτικού συνδικάτου Medef, και ζητούν να ενεργοποιηθεί η ρήτρα αναθεώρησης της συμφωνίας.
Βιομηχανία
Οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας είναι κεντρικής σημασίας για τις φιλοδοξίες της Γαλλίας σχετικά με την επαναβιομηχανοποίηση με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, η οποία δρομολογήθηκε με τον νόμο για την «πράσινη βιομηχανία» στο τέλος του 2023.
Τότε, ο πρωθυπουργός Gabriel Attal ήλπιζε να συμπληρώσει τον νόμο αυτό με ένα δεύτερο κείμενο που θα επικεντρωνόταν στην απλούστευση και την επιτάχυνση των αδειών για τις μεταποιητικές εγκαταστάσεις.
«Ορισμένα μέτρα που συμφωνήθηκαν πριν από τη διάλυση της [Εθνοσυνέλευσης] με το δεξιό [κόμμα Les républicains] είναι έτοιμα να ληφθούν», δήλωσε στο Euractiv ο Charles Rodwell, βουλευτής του Ensemble pour la République (Renew) που εργάζεται πάνω στον νόμο «πράσινη βιομηχανία 2».
Ταυτόχρονα, με την τρέχουσα πολιτική κατάσταση στη Γαλλία, «η προτεραιότητα είναι να διατηρηθούν τα κέρδη του πρώτου νόμου για την πράσινη βιομηχανία, καθώς και τα άλλα πολιτικά επιτεύγματα των τελευταίων επτά ετών», πρόσθεσε ο Rodwell.
Εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ
Η Γαλλία πρέπει επίσης να μεταφέρει επειγόντως στο εθνικό δίκαιο αρκετές πρόσφατες οδηγίες της ΕΕ. Η επέκταση της ευρωπαϊκής αγοράς άνθρακα στη θέρμανση και τις μεταφορές είναι ιδιαίτερα επείγουσα, με την προθεσμία μεταφοράς να λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2024.
Με νωπές ακόμη τις μνήμες από τις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων», η Γαλλία, όπως και άλλα κράτη μέλη, είναι επιφυλακτική ως προς την εφαρμογή ενός συστήματος που θα απαιτεί από τα νοικοκυριά να πληρώνουν de facto φόρο άνθρακα στα καύσιμα.
Προϋπολογισμοί και μελλοντική τεχνολογία
Τον Οκτώβριο, επιπλέον, οι Γάλλοι βουλευτές αναμένεται να διαπραγματευτούν τον προϋπολογισμό του 2025 – αν δεν καθυστερήσει. Δεδομένου του υψηλού δημόσιου χρέους της Γαλλίας, ενδέχεται να υπάρξουν περικοπές στη χρηματοδότηση της ενέργειας και του κλίματος, όπως συνέβη και το 2024.
Αυτό θα μπορούσε να εμποδίσει την πρόοδο σε αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η γεωθερμική ενέργεια και η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα, οι οποίες, αν και υποστηρίζονται από το ΝΖΙΑ της ΕΕ, «έχουν μέχρι στιγμής διαδραματίσει δευτερεύοντα ρόλο στις δημόσιες πολιτικές», σύμφωνα με τον Cecil Coulet.
Πηγή: euractiv.gr