Παρατηρήσεις μας επί της εισήγησης της ΟΔΕ (Ομάδα Διαχείρισης Έργου) για το πλαίσιο περικοπών ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ στο στάδιο της Κατανομής και της Ανακατανομής, με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου Υπουργικής Απόφασης για τη θέσπιση μηχανισμού αναδιανομής της λειτουργικής ενίσχυσης σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ λόγω περικοπών, καταθέτει Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην επιστολή που υπογράφουν ο Δρ. Στέλιος Λουμάκης - Πρόεδρος και ο Γιώργος Σαμαράς – Γεν. Γραμματέας υπάρχει σοβαρός κίνδυνος, εφόσον περάσουν και θεσμοποιηθούν προβλέψεις της Υπουργικής Απόφασης, να απαξιωθούν μικρά έργα ΑΠΕ σε όφελος των καθετοποιημένων παικτών.
Μάλιστα κατατίθενται και σχετικές προτάσεις.
“Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσουν τα μικρά αυτά έργα ΑΠΕ μη καθετοποιημένων συμμετεχόντων είναι να διατηρήσουν την προτεραιότητα Κατανομής τους όπως προβλέπει ο Κανονισμός 943/2019 και έτσι τα PPA που θα αναγκαστούν να συνάψουν μετά την οποτεδήποτε λήξη των ΣΠΗΕ και ΣΕΣΤ τους να είναι προτιμητέα σε σχέση με τα υπόλοιπα, αφού θα προηγούνται στην Κατανομή. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα καταλήξουν στα αζήτητα. Την απίθανη περίπτωση τα έργα αυτά να δραστηριοποιούνται μετά την οποτεδήποτε λήξη των συμβάσεων τους (ΣΠΗΕ και ΣΕΣΤ) με ΔΑΠΕΕΠ με εντολές τιμής μέσω ΦοΣΕ στην αγορά, νομίζουμε παρέλκει να την αναλύσουμε περαιτέρω, αφού όπως ειπώθηκε οι αρνητικές και μηδενικές τιμές θα αναγκάζουν τους φορείς τους να τα κρατούν εκτός αγοράς, ενώ από τις ώρες με τις πολύ χαμηλές τιμές δεν θα καταφέρνουν να ανακτήσουν ούτε τα λειτουργικά τους έξοδα. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο εκτιμούμε πως μονόδρομος για την επιβίωση τους μετά την οποτεδήποτε λήξη των συμβάσεων τους ΣΠΗΕ και ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ θα είναι τα PPA, αλλά που για να έχουν τη δυνατότητα να τα συνάψουν, θα πρέπει να διατηρήσουν το πλεονέκτημα της προτεραιότητας στην Κατανομή, την στιγμή μάλιστα που ο Κανονισμός 943/2019 ουδόλως την αφαιρεί” αναφέρει ο ΣΠΕΦ.
Η επιστολή
Θέμα : Παρατηρήσεις μας επί της εισήγησης της ΟΔΕ (Ομάδα Διαχείρισης Έργου) για το πλαίσιο περικοπών ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ στο στάδιο της Κατανομής και της Ανακατανομής στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης επί του σχεδίου Υπουργικής Απόφασης για τη θέσπιση μηχανισμού αναδιανομής της λειτουργικής ενίσχυσης σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ λόγω περικοπών.
Αξιότιμε κε Υπουργέ, κε Υφυπουργέ και κε Γεν. Γραμματέα
Στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης επί του σχεδίου Υπουργικής Απόφασης για τη θέσπιση μηχανισμού αναδιανομής της λειτουργικής ενίσχυσης σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ λόγω περικοπών και της δημοσίευσης της σχετικής με το θέμα εισήγησης της Ομάδα Διαχείρισης Έργου (ΟΔΕ), παρακαλούμε βρείτε παρακάτω παρατηρήσεις μας επί σημείων της εισήγησης για το πλαίσιο περικοπών ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ στο στάδιο της Κατανομής και της Ανακατανομής, τα οποία προκύπτουν ασύμβατα με το πνεύμα και το γράμμα του Κανονισμού 943/2019 και τα οποία, αν υποτεθείσθω μελλοντικά εφαρμοστούν, θα οδηγήσουν σε οικονομικό μαρασμό και εν τέλει ολικό εξοβελισμό από την αγορά, έργων ΑΠΕ που κατά τα άλλα ρητώς προστατεύονται από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Επί του άρθρου 2 της εισήγησης της ΟΔΕ
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 943/2019, άρθρο 2, παρ. 20, ορίζεται πως:
«κατανομή κατά προτεραιότητα»: στο μοντέλο αποκεντρωμένου προγραμματισμού, η κατανομή των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με βάση κριτήρια διαφορετικά από την οικονομική σειρά κατάταξης των προσφορών και, στο μοντέλο κεντρικού προγραμματισμού, η κατανομή των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με βάση κριτήρια διαφορετικά από την οικονομική σειρά κατάταξης των προσφορών και από τους περιορισμούς δικτύου, με προτεραιότητα στην κατανομή συγκεκριμένων τεχνολογιών ηλεκτροπαραγωγής.
Επίσης στο άρθρο 12, παρ. 2 του εν λόγω Κανονισμού ορίζεται πως:
«τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε, κατά την κατανομή εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής, οι διαχειριστές συστημάτων να δίνουν προτεραιότητα σε εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο βαθμό που το επιτρέπει η ασφαλής λειτουργία του εθνικού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας, βάσει διαφανών και αμερόληπτων κριτηρίων, και όταν οι εν λόγω εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής είναι:
α) εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και έχουν εγκατεστημένη δυναμικότητα ηλεκτροπαραγωγής μικρότερη των 400 kW· ή
β) έργα επίδειξης για καινοτόμες τεχνολογίες, υπό την επιφύλαξη έγκρισης από τη ρυθμιστική αρχή, εφόσον η προτεραιότητα αυτή περιορίζεται στο χρονικό διάστημα και την έκταση που απαιτούνται για την επίτευξη των σκοπών της επίδειξης».
Επίσης στο άρθρο 12, παρ. 6, του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 943/2019 προβλέπεται πως:
«Με την επιφύλαξη των συμβάσεων που συνήφθησαν πριν από την 4η Ιουλίου 2019, οι εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης και έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από την 4η Ιουλίου 2019 και, εφόσον έχουν τεθεί σε λειτουργία, έχουν κατανεμηθεί κατά προτεραιότητα δυνάμει του άρθρου 15 παράγραφος 5 της οδηγίας 2012/27/ΕΕ ή του άρθρου 16 παράγραφος 2 της οδηγίας 2009/28/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (20) εξακολουθούν να κατανέμονται κατά προτεραιότητα».
Τέλος στο άρθρο 12, παρ. 7, του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 943/2019 προβλέπεται πως: «Η κατανομή κατά προτεραιότητα δεν θέτει σε κίνδυνο την ασφαλή λειτουργία του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας».
Από τα ανωτέρω καθίσταται προφανές πως οι ΑΠΕ προτεραιότητας κατανέμονται από τους Διαχειριστές Συστημάτων κατά προτεραιότητα υπό την προϋπόθεση της ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος. Η ασφαλής λειτουργία του συστήματος προϋποθέτει ωστόσο την επαρκή συμμετοχή και συμβατικών μονάδων ώστε να διασφαλίζονται οι αναγκαίες ανοδικές και καθοδικές εφεδρείες. Αυτή η συμμετοχή των απαιτούμενων συμβατικών σταθμών δεν διασφαλίζεται ωστόσο στα προγράμματα αγοράς του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (ΕΧΕ) αλλά μόνο στην Διαδικασία Ενοποιημένου Προγραμματισμού (ΔΕΠ) που διενεργεί ο Διαχειριστής του Συστήματος, δηλαδή ο ΑΔΜΗΕ. Έτσι ως Κατανομή σύμφωνα με τον Κανονισμό είναι η πλέον πρόσφατη, καθημερινά, ΔΕΠ που διεξάγει ρητά ο Διαχειριστής του Συστήματος (ΑΔΜΗΕ) και ουδόλως τα προγράμματα αγοράς που προέρχονται από το ΕΧΕ (το ΕΧΕ δεν είναι ο Διαχειριστής του Συστήματος).
Ακόμη μάλιστα και με την συμπερίληψη των αποτελεσμάτων της αγοράς Εξισορρόπησης στα προγράμματα αγοράς επιλεκτικά για τους παρόχους υπηρεσιών εξισορρόπησης που επιχειρεί η εισήγηση της ΟΔΕ στην προσέγγιση της Κατανομής, δεν ικανοποιείται το πνεύμα του Κανονισμού ως προς τα υπόλοιπα χαρτοφυλάκια οντοτήτων με υποχρεώσεις εξισορρόπησης. Τα προγράμματα παραγωγής των οντοτήτων αυτών οπωσδήποτε μεταβάλλονται μέσω της συνεισφοράς της αγοράς εξισορρόπησης και η μεταβολή τους αυτή εντάσσεται στην διαδικασία Κατανομής που διενεργεί ο Διαχειριστής του Συστήματος μέσω των ΔΕΠ. Άλλωστε στις ΔΕΠ καθημερινά δεν αποτυπώνονται από τον Διαχειριστή μόνο τα προγράμματα παραγωγής των παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης αλλά και των υπολοίπων οντοτήτων υπόχρεων εξισορρόπησης και μάλιστα με διαφορές από τα προγράμματα αγοράς τους.
Τούτο είναι νομοτελειακό, αφού για δεδομένη ζήτηση σε κάθε χρονομονάδα η οποία καλείται να καλυφθεί τόσο από οντότητες με υποχρεώσεις εξισορρόπησης όσο και από οντότητες παρόχους υπηρεσιών εξισορρόπησης, όταν μεταβάλλεται η συμμετοχή των δεύτερων οπωσδήποτε μεταβάλλεται αντιστρόφως ανάλογα και των πρώτων. Πολλώ δε μάλλον όταν λόγω της αυξημένης διείσδυσης των ΑΠΕ, τα προγράμματα αγοράς από το ΕΧΕ δίνουν αρκετές φορές μη εφικτές λύσεις, ήτοι χρονικές περιόδους με περίπου μηδενική συμμετοχή θερμικών μονάδων και τα οποία προγράμματα αγοράς αυτά μεταβάλλει ο ΑΔΜΗΕ μέσω των προγραμμάτων Κατανομής (ΔΕΠ) που διεξάγει.
Οπότε καθίσταται επίπλαστο να θεωρείται Κατανομή η συμμετοχή των χαρτοφυλακίων παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης μέσω των ΔΕΠ και όχι και η αντιστρόφως ανάλογη θέση των χαρτοφυλακίων με υποχρεώσεις εξισορρόπησης που ταυτόχρονα διενεργείται στις ΔΕΠ που διεξάγει ο Διαχειριστής του Συστήματος (ΑΔΜΗΕ) σύμφωνα με τον Κανονισμό και αντ΄ αυτής να εκλαμβάνεται γι’ αυτά ως δήθεν Κατανομή τους το ανέφικτο πρόγραμμα αγοράς που έστειλε το ΕΧΕ.
Επί του άρθρου 3.2 της εισήγησης της ΟΔΕ
Περαιτέρω, η προσέγγιση της Κατανομής για τα χαρτοφυλάκια ΑΠΕ με υποχρεώσεις εξισορρόπησης αποκλειστικά μέσω των προγραμμάτων αγοράς που επιχειρεί η ΟΔΕ είναι επιπλέον προβληματική, επειδή κατά παράβαση του Κανονισμού 943/2019 προσφέρει προτεραιότητα σε 250 έργα ΑΠΕ συνολικά 321.1 MW, ισχύος το καθένα άνω των 400 kW και που ηλεκτρίστηκαν μετά τις 4/7/19, με τη δικαιολογία της υπογραφής ΣΠΗΕ με ΔΑΠΕΕΠ και της ηλέκτρισης μέσω νομοθέτησης παρατάσεων εγχωρίως μετά το χρονικό ορόσημο αυτό.
Επιπλέον, για όποιον παρακολουθεί καθημερινά τις διαφορές των προγραμμάτων αγοράς από τις ΔΕΠ του ΑΔΜΗΕ (παραθέτουμε παρακάτω ενδεικτικά από το εργαλείο παρακολούθησης αγορών της ΡΑΑΕΥ την διαφορά τους για την 16/3/25), οι διαφορές των προγραμμάτων αγοράς από την Κατανομή (ΔΕΠ ή ISP) είναι σημαντικές και αρκετές φορές υπερβαίνουν το 1 GW σε κάποιες χρονομονάδες. Η απόκλιση αυτή τροφοδοτείται κυρίως από την ανεφικτότητα των προγραμμάτων αγοράς του ΕΧΕ που όπως προαναφέρθηκε, επειδή ως διαδικασία δεν συνιστούν συμβελτιστοποίηση και των απαιτούμενων εφεδρειών, στερούνται της επαρκούς συμμετοχής των απαιτούμενων θερμικών σταθμών.
Η ευθυγράμμιση της έννοιας της Κατανομής με τις ΔΕΠ και για χαρτοφυλάκια έργων με υποχρεώσεις εξισορρόπησης είναι εξόχως σημαντική και για έναν επιπλέον συστημικό ρόλο. Την μη εξ’ επί τούτου περαιτέρω μείωση της ακρίβειας των προγραμμάτων αγοράς τα οποία εν πολλοίς και κατά το μεγαλύτερο μέρος τους διαμορφώνονται από καθετοποιημένους συμμετέχοντες, αφού αυτοί μέσω της λιανικής που διαθέτουν διαμορφώνουν τα προγράμματα αγοράς ως προς τη ζήτηση, ενώ μέσω των ΦοΣΕ ΑΠΕ αλλά και των συμβατικών τους μονάδων διαμορφώνουν και την προσφορά.
Ελλοχεύει δηλαδή ο κίνδυνος οι καθετοποιημένοι συμμετέχοντες να φουσκώνουν τεχνηέντως καθημερινά τα προγράμματα αγοράς ως προς τη ζήτηση ώστε να εντάσσουν μεγαλύτερη προσφορά, με γνώμονα να εντάξουν σε μία επίπλαστη «Κατανομή» όσο περισσότερη ενέργεια μπορούν και που εν συνεχεία βεβαίως αυτή θα περικοπεί από τον Διαχειριστή του Συστήματος, βαφτιζόμενη όμως πλασματικά ως ανακατανομή. Με τον τρόπο αυτό οι καθετοποιημένοι συμμετέχοντες θα επιτυγχάνουν να μετακυλούν περικοπές Κατανομής για μεγάλα έργα ΑΠΕ τους που αποκλειστικά τους αναλογούν σε περικοπές ανακατονομής που καταλαμβάνουν όμως και μονάδες ΑΠΕ προτεραιότητας. Δια της οδού αυτής θα ενδυναμώνουν περαιτέρω την κυριαρχία τους στην ανανεώσιμη παραγωγή, σε βάρος των μικρότερων μονάδων και κατά παράβαση της προτεραιότητας Κατανομής που παρέχει το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο του Κανονισμού 943/2019.
Προς επίρρωση επισυνάπτουμε σχετικό διάγραμμα από το εργαλείο παρακολούθησης αγορών της ΡΑΑΕΥ, όπου για λ.χ. την 16/3/25 φαίνεται απόκλιση 1 GW πρόσθετο πλεόνασμα ισχύος από την ΔΕΠ σε σχέση με το πρόγραμμα αγοράς. Η απόκλιση αυτή είναι τεράστια για να «βαφτίζεται» ανακατανομή, αν εφαρμοστεί η εισήγηση της ΟΔΕ ως έχει.

Συνεπώς στην εισήγηση της ΟΔΕ, άρθρο 2, οφείλει να διορθωθεί το εν λόγω εδάφιο περί του ορισμού της Κατανομής και να διαμορφωθεί τουλάχιστον ως εξής:
«ως «κατανομή» στο πλαίσιο των ελληνικών αγορών ηλεκτρισμού ενδείκνυται να οριστεί η διαδικασία μέσω της οποίας προκύπτει η τελική θέση («πρόγραμμα παραγωγής») των έργων. Στο πρόγραμμα παραγωγής περιλαμβάνεται και η «εξισορρόπηση» που ενεργοποιείται στο στάδιο της Αγοράς Εξισορρόπησης. Για τα Χ/Φ που δεν συμμετέχουν στην αγορά εξισορρόπησης, αποτέλεσμα της «κατανομής» είναι το πρόγραμμα (σε επίπεδο Χ/Φ και όχι μεμονωμένων έργων εντός αυτού) που προκύπτει από την επίλυση της ΑΕΗ, τις διαδικασίες της ενδοημερήσιας αγοράς καθώς και των Διαδικασιών Ενοποιημένου Προγραμματισμού της αγοράς Εξισορρόπησης.
Η κατανομή από τους διαχειριστές πραγματοποιείται βάσει της σύνθεσης των αποτελεσμάτων όλων των αγορών καθώς και της Αγοράς Εξισορρόπησης (χΕΑΣ, αΕΑΣ)».
Σε επίπεδο εφαρμογής, μέσω των συστημάτων τηλεδιαχείρισης Set-Point οι ΦοΣΕ και επικουρικά οι διαχειριστές ΑΔΜΗΕ-ΔΕΔΔΗΕ πολύ σύντομα θα έχουν την πλήρη τεχνική δυνατότητα να διασφαλίζουν την εφαρμογή του προγράμματος Κατανομής στα επιλέξιμα προς τούτο έργα ΑΠΕ. Συνεπώς εκλείπει κάθε δικαιολογία για έωλες προσεγγίσεις.
Επί του άρθρου 3.3 της εισήγησης της ΟΔΕ
Σύμφωνα με το άρθρο 12, παρ. 6, του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 943/2019 προβλέπεται πως:
«Με την επιφύλαξη των συμβάσεων που συνήφθησαν πριν από την 4η Ιουλίου 2019, οι εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης και έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από την 4η Ιουλίου 2019 και, εφόσον έχουν τεθεί σε λειτουργία, έχουν κατανεμηθεί κατά προτεραιότητα δυνάμει του άρθρου 15 παράγραφος 5 της οδηγίας 2012/27/ΕΕ ή του άρθρου 16 παράγραφος 2 της οδηγίας 2009/28/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (20) εξακολουθούν να κατανέμονται κατά προτεραιότητα. Η κατανομή κατά προτεραιότητα παύει να εφαρμόζεται στις εν λόγω εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής από την ημερομηνία κατά την οποία η εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής υφίσταται σημαντικές τροποποιήσεις, γεγονός που θεωρείται ότι συμβαίνει τουλάχιστον όταν απαιτείται νέα συμφωνία σύνδεσης ή όταν αυξάνεται η ισχύς παραγωγής της εγκατάστασης ηλεκτροπαραγωγής».
Δεν προκύπτει, λοιπόν, από πουθενά η ανάγκη σύναψης νέας σύμβασης σύνδεσης ή τροποποίηση της υφιστάμενης μόνο με την λήξη της σύμβασης ενίσχυσης, δηλαδή της σύμβασης πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (ΣΠΗΕ) ή της σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης σταθερής τιμής (ΣΕΣΤ) ενός έργου ΑΠΕ. Νέα σύμβαση σύνδεσης απαιτείται μόνο όταν υπάρχει ριζική ανανέωση του σταθμού ήτοι όταν υπεισέρχεται θεμελιώδης μεταβολή στην εσωτερική ηλεκτρολογική εγκατάσταση.
Το να θεσμοθετηθεί διάταξη, όπως προτείνει η εισήγηση της ΟΔΕ, που θα υποχρεώνει τις μονάδες με την οποτεδήποτε λήξη των εμπορικών συμβάσεων τους με ΔΑΠΕΕΠ να τροποποιούν ή να συνάπτουν νέα σύμβαση σύνδεσης με το διαχειριστή του δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ), μόνο και μόνο για να θεμελιώνεται νομικά η δυνατότητα κατάργησης της προτεραιότητας τους στην Κατανομή, συνιστά ευθεία παραβίαση του πνεύματος αλλά και του γράμματος του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 943/2019.
Σε ότι αφορά την τεκμηρίωση επί του ανωτέρω που επιχειρεί το πόρισμα της ΟΔΕ σχετικώς με την περαιτέρω λειτουργία των σταθμών αυτών με εντολές τιμής, είναι εσφαλμένη. Για παράδειγμα, εφόσον τα έργα αυτά συνεχίσουν να απολαμβάνουν την προτεραιότητα Κατανομής και μετά τη λήξη των εμπορικών συμβάσεων τους ΣΠΗΕ ή ΣΕΣΤ με τον ΔΑΠΕΕΠ, όπως προβλέπει ο Κανονισμός 943/2019 εφόσον δεν απαιτηθεί νέα σύμβαση σύνδεσης ένεκα καίριας μεταβολής των ηλεκτροτεχνικών χαρακτηριστικών τους που θα την επιβάλλει, τότε θα έχουν προβάδισμα στη σύναψη PPA με καταναλωτές ή προμηθευτές σε σχέση με άλλα PPA μεγαλύτερων μονάδων ΑΠΕ.
Δηλαδή όταν συμβαίνει να μην χωρά η παραγωγή και των μεν και των δε στην Κατανομή για λόγους ελλιπούς ζήτησης, παρότι και τα 2 χαρτοφυλάκια θα φέρουν προτεραιότητα εκτέλεσης με αποδοχή τιμής στις αγορές του ΕΧΕ σε σχέση με τις υπόλοιπες μονάδες, εντούτοις το χαρτοφυλάκιο έργων που απολαμβάνει προτεραιότητα Κατανομής θα προηγηθεί έναντι του δεύτερου, όπως συμβαίνει και σήμερα βάσει της Απόφασης ΡΑΑΕΥ E-61/2024 που μερίμνησε για την μη καταστρατήγηση του Κανονισμού δια μέσου της Προημερήσιας αγοράς. Έτσι τα μικρά ως επί τω πλείστον έργα ΑΠΕ αυτά θα έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τη λειτουργία τους, αφού θα είναι ελκυστικά στους Προμηθευτές ή/και Καταναλωτές για σύναψη PPA ένεκα της προτεραιότητας Κατανομής, υπό την επιφύλαξη βεβαίως μιας ριζικής αναβάθμισης ή επαύξησης της ισχύος τους που θα συνιστά λόγο σύναψης νέας σύμβασης σύνδεσης άρα και απώλειας της προτεραιότητας τους στην Κατανομή.
Αντίθετα αν, κατά παράβαση του Κανονισμού, τους αφαιρεθεί η προτεραιότητα Κατανομής όπως στρεβλά προτείνει η ΟΔΕ, τότε είναι προφανές πώς δεν θα μπορούν να εισέλθουν καθόλου στην αγορά μετά την οποτεδήποτε λήξη των συμβάσεων τους με ΔΑΠΕΕΠ, με δεδομένη την υπερ-δυναμικότητα που αναπτύσσεται στις ΑΠΕ και η οποία θα οδηγήσει σε σταθερά μηδενικές ή αρνητικές χονδρεμπορικές τιμές για μεγάλα διαστήματα του πραγματικού χρόνου λειτουργίας τους που θα τις κρατούν εκτός αγοράς. Οι συνθήκες αυτές θα τα εξοντώσουν οικονομικά, σε αντίθεση λ.χ. με μονάδες ΑΠΕ καθετοποιημένων συμμετεχόντων που ομιλικά απολαμβάνουν πρόσβαση στην πολύ ακριβότερη λιανική, οπότε η τιμή εκκαθάρισης στην χονδρεμπορική αγορά τους είναι οικονομικά παντελώς αδιάφορη.
Με απλούστερα λόγια ο μόνος τρόπος για να επιβιώσουν τα μικρά αυτά έργα ΑΠΕ μη καθετοποιημένων συμμετεχόντων είναι να διατηρήσουν την προτεραιότητα Κατανομής τους όπως προβλέπει ο Κανονισμός 943/2019 και έτσι τα PPA που θα αναγκαστούν να συνάψουν μετά την οποτεδήποτε λήξη των ΣΠΗΕ και ΣΕΣΤ τους να είναι προτιμητέα σε σχέση με τα υπόλοιπα, αφού θα προηγούνται στην Κατανομή. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα καταλήξουν στα αζήτητα. Την απίθανη περίπτωση τα έργα αυτά να δραστηριοποιούνται μετά την οποτεδήποτε λήξη των συμβάσεων τους (ΣΠΗΕ και ΣΕΣΤ) με ΔΑΠΕΕΠ με εντολές τιμής μέσω ΦοΣΕ στην αγορά, νομίζουμε παρέλκει να την αναλύσουμε περαιτέρω, αφού όπως ειπώθηκε οι αρνητικές και μηδενικές τιμές θα αναγκάζουν τους φορείς τους να τα κρατούν εκτός αγοράς, ενώ από τις ώρες με τις πολύ χαμηλές τιμές δεν θα καταφέρνουν να ανακτήσουν ούτε τα λειτουργικά τους έξοδα. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο εκτιμούμε πως μονόδρομος για την επιβίωση τους μετά την οποτεδήποτε λήξη των συμβάσεων τους ΣΠΗΕ και ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ θα είναι τα PPA, αλλά που για να έχουν τη δυνατότητα να τα συνάψουν, θα πρέπει να διατηρήσουν το πλεονέκτημα της προτεραιότητας στην Κατανομή, την στιγμή μάλιστα που ο Κανονισμός 943/2019 ουδόλως την αφαιρεί.
Για τον ΣΠΕΦ, με εκτίμηση
Δρ. Στέλιος Λουμάκης - Πρόεδρος
Γιώργος Σαμαράς – Γεν. Γραμματέας