Για το μεγαλύτερο έργο φυσικού αερίου στη Ρουμανία και το πρώτο έργο βαθιάς θαλάσσιας εξόρυξης στη Μαύρη Θάλασσα, το Neptun Deep, πρόκειται να κατασκευαστεί ένα νέο Πλοίο Υποστήριξης Υπεράκτιων Εργασιών (Field Support Vessel ‒ FSV), στο οποίο θα ενσωματωθούν οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες για μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και αύξηση της ενεργειακής απόδοσης.
Οι τεχνολογικές λύσεις που θα εφαρμοστούν στο σκάφος, μήκους 89,5 μ., προέρχονται από την HAV Group, ενώ το πλοίο θα κατασκευαστεί από το ναυπηγείο Green Yard Kleven στη Νορβηγία για λογαριασμό της ρουμανικής ενεργειακής εταιρείας OMV Petrom S.A.
Το σύστημα πρόωσης του πλοίου περιλαμβάνει μετατροπείς συχνότητας και ηλεκτρικούς κινητήρες, καθώς και μπαταρίες και μετασχηματιστές, τα οποία υποστηρίζουν ένα καινοτόμο σύστημα διανομής ισχύος συνεχούς ρεύματος (DC). Ο πίνακας διανομής Quadro Master, ένας από τους πιο εξελιγμένους στην κατηγορία του, επιτρέπει τη χρήση γεννητριών μεταβλητής ταχύτητας, προσφέροντας βελτιστοποιημένη απόδοση και μεγαλύτερη ευελιξία στη λειτουργία.
Το Quadro Master συνεργάζεται με το σύστημα Odin’s Eye, επιτρέποντας τη διαμόρφωση ενός συστήματος DC-ring, που εξασφαλίζει πιο αποτελεσματική διανομή ισχύος και καλύτερη ενεργειακή διαχείριση. Αυτή η τεχνολογία διευκολύνει την εναλλαγή μεταξύ γεννητριών, αυξάνοντας την αποδοτικότητα του πλοίου και μειώνοντας τις ενεργειακές απώλειες.
Επιπλέον, το πλοίο θα διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σύστημα αυτοματισμού (IAS) και το ιδιόκτητο σύστημα ναυσιπλοΐας RAVEN INS. Το πρώτο επιτρέπει την αυτοματοποίηση πολλαπλών διαδικασιών, μειώνοντας την ανάγκη για ανθρώπινη παρέμβαση και περιορίζοντας τα περιθώρια λάθους, ενώ το δεύτερο παρέχει προηγμένες λειτουργίες πλοήγησης για ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία ακόμα και σε απαιτητικές συνθήκες.
Ένα από τα πιο καινοτόμα χαρακτηριστικά του πλοίου είναι η υιοθέτηση της τεχνολογίας CBT (Closed Bus Tie), η οποία επιτρέπει την ενεργή κατανομή ισχύος μεταξύ των γεννητριών. Αυτή η τεχνολογία, σύμφωνα με τα πρότυπα του DNV, μειώνει την ανάγκη λειτουργίας πολλαπλών γεννητριών ταυτόχρονα, οδηγώντας σε σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου και μείωση των εκπομπών. Το σύστημα αυτό συμβάλλει επίσης στη μείωση των ωρών λειτουργίας των κινητήρων και των δαπανών συντήρησης, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ανθεκτικότητα του σκάφους σε περιπτώσεις τεχνικών βλαβών.
Ακόμα, το νέο FSV θα είναι εξοπλισμένο με διάδρομο W2W (Walk to Work) και υπεράκτιο γερανό, προσφέροντας ασφαλή και αποδοτική πρόσβαση σε πλατφόρμες και άλλες υπεράκτιες εγκαταστάσεις. Τέλος, θα διαθέτει καταλύματα για 90 άτομα σε μονόκλινα δωμάτια, διασφαλίζοντας άνετες συνθήκες διαβίωσης για το πλήρωμα κατά τη διάρκεια παρατεταμένων αποστολών στη θάλασσα.
Η παράδοση του πλοίου προγραμματίζεται για το β΄ εξάμηνο του 2026, με τις πρώτες τεχνολογικές λύσεις να ενσωματώνονται το 2025.
Πηγή: Ναυτικά Χρονικά