Το επόμενο διάστημα, ακόμα δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα με ακριβείς ημερομηνίες, θα κριθεί το ακριβές χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU), στην Αλεξανδρούπολη.
Υπενθυμίζεται πως ο σταθμός έχει τεθεί εκτός λειτουργίας, λόγω τεχνικού προβλήματος, από τα τέλη Ιανουαρίου.
Ωστόσο η τεχνική δυσλειτουργία σε καμία περίπτωση δεν προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία, την ώρα που τα slots της υποδομής είναι… sold out έως το 2031, δείγμα του ζωηρού ενδιαφέροντος των χρηστών που «βλέπουν» το FSRU σαν ενεργειακό κόμβο νευραλγικής σημασίας για την πρόσβαση στις αγορές της Νοτιοανατολικής και όχι μόνο Ευρώπης.
Οι τεχνικές εργασίες, σύμφωνα με πληροφορίες του energymag.gr, τρέχουν ακατάπαυστα για να λυθεί το πρόβλημα όσο το δυνατόν πιο γρήγορα με την Gastrade (διαχερίστρια εταιρεία του FSRU) να θέλει να διασφαλίσει πως το ζήτημα δεν θα επαναληφθεί στο μέλλον, φροντίζοντας παράλληλα όλο αυτό το διάστημα να κρατά ενήμερους τους χρήστες.
Το ζήτημα που έχει προκύψει και αφορά τις αντλίες πίεσης, «σταματά» την λειτουργία αεριοποίησης του αποθηκευμένου LNG, με αποτέλεσμα να έχουν «κλείσει» οι στρόφιγγες προς το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου.
Οι εν λόγω αντλίες βοηθούν στην αύξηση της πίεσης του LNG το οποίο αποθηκεύεται σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία και στη συνέχεια εισέρχεται στο σύστημα σε πολύ υψηλή πίεση για να μετατραπεί από υγρή σε αέρια μορφή και να μπει στο δίκτυο μεταφοράς αερίου.
«Προς επίλυση το τεχνικό πρόβλημα, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας»
«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας, το τεχνικό θέμα βαίνει προς επίλυση. Θέλουμε να διασφαλίσουμε πως δε θα ξαναυπάρξει παρόμοιο θέμα και σταματήσει ξανά η λειτουργία του FSRU. Τρέχουν συγκεκριμένες διαδικασίες αυτή την περίοδο από την εταιρεία που έχει αναλάβει να λύσει το ζήτημα, αυτό είναι απαραίτητο για να ανακοινωθεί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας το οποίο δε θα διακοπεί εκ νέου», επισημαίνουν πηγές της αγοράς στο energymag.gr.
«Βάσει του ρυθμιστικού πλαισίου τερματικοί σταθμοί όπως το FSRU Αλεξανδρούπολης έχουν υποχρέωση να ενημερώνουν την αγορά, ήδη αυτό έχει γίνει στην πλατφόρμα που δημοσιεύεται η κατάσταση των σταθμών LNG της Ευρώπης. Η αγορά και οι χρήστες του τερματικού σταθμού γνωρίζουν λεπτομέρειες, δεν υπάρχει τίποτα κρυφό», προσθέτουν.
Φορτία από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες παραγωγούς LNG φτάνουν με δεξαμενόπλοια στο FSRU, όπου και οι ποσότητές του μεταγγίζονται σε αυτό και στη συνέχεια μέσω του ΕΣΦΑ και του IGB (ελληνοβουλγαρικός αγωγός) μεταφέρονται στις αγορές των Βαλκανίων, της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
«Δεν υπάρχει διαθέσιμο slot έως το 2031»
«Ο σταθμός έχει κλεισμένη τη δυναμικότητά του έως το 2031, πρακτικά δεν υπάρχουν διαθέσιμα slots αν έρθει τώρα κάποιος μακροχρόνιος χρήστης, αυτό που είναι διαθέσιμο είναι το 10% τη δυναμικότητας του σταθμού για spot φορτία, βάσει σχετικής υποχρέωσης από τον κώδικα διαχείρισης του τερματικού, αλλιώς δε θα είχε μείνει ούτε αυτό», σημειώνουν.
Παράλληλα, εξετάζεται και η λειτουργία δεύτερου FSRU στην περιοχή, χωρίς ακόμα να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις.
Και δεύτερος πλωτός σταθμός;
«Τεχνικά η μέγιστη δυναμικότητα του σταθμού στην Αλεξανδρούπολη αγγίζει τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, δεν μπορεί να αυξηθεί παραπάνω. Παράλληλα, εξετάζεται και η λειτουργία και δεύτερου σταθμού στην ίδια περιοχή, η ΡΑΑΕΥ έχει ήδη δώσει από το 2022, το αν θα ληφθεί τελική επενδυτική απόφαση λειτουργίας και δεύτερου σταθμού (με δυναμικότητα κοντά στα 6 δισ. αερίου) θα εξαρτηθεί από την ζήτηση και το ενδιαφέρον της αγοράς με τη διενέργεια market test», υποστηρίζουν πηγές με γνώση του θέματος.
Ο Κάθετος Διάδρομος
Ο δεύτερος σταθμός μπαίνει στο τραπέζι σε συνάρτηση με το εγχείρημα του Κάθετου Διαδρόμου φυσικού αερίου, o oποίος αποτελεί μια εναλλακτική οδό για την μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας έως την Μολδαβία και την Ουκρανία.
«Και το υπάρχον FSRU και αυτό που εξετάζεται είναι αλληλένδετα και σε συνάρτηση με τον Κάθετο Διάδρομο φυσικού αερίου, ο ρόλος και των δύο σταθμών είναι να λειτουργούν σαν σημεία εισόδου του Διαδρόμου. Και ο τωρινός σταθμός κατά βάση έχει προσανατολισμό προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όχι την εγχώρια αγορά», αναφέρουν.
«Ενεργειακή διαφοροποίηση, απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο»
«Η σημασία του FSRU είναι τεράστια, χωρίς το σταθμό στην Αλεξανδρούπολη ο στόχος για απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο είναι πρακτικά αδύνατο να επιτευχθεί, οι υπάρχουσες πηγές δε θα μπορούσαν να καλύψουν το κενό από τις απώλειες του ρωσικού αερίου.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης συμβάλλει ουσιαστικά στην διαφοροποίηση των πηγών και των οδών εφοδιασμού, παίζοντας καίριο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής. Το φυσικό αέριο και ειδικά το LNG που έχει την ισχυρή στήριξη των ΗΠΑ θα συνεχίσει να διαδραματίζει καίριο ρόλο στην ευστάθεια του συστήματος. Ακόμα και αν λήξει ο πόλεμος στην Ουκρανία η Ευρώπη θα συνεχίσει να έχει σαν στόχο την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, ο σταθμός δεν είναι ευκαιριακός ούτε λειτουργεί με τη λογική των spot αγορών, υπάρχουν μακροχρόνιες συμφωνίες με τους χρήστες. Το LNG και το φυσικό αέριο ευρύτερα θα είναι αναγκαία για πολλά χρόνια ακόμα για την ευστάθεια των ηλεκτρικών δικτύων με δεδομένη την υπερανάπτυξη των ΑΠΕ που δεν λειτουργούν συνεχώς και έχουν μεγάλη μεταβλητότητα», σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι.
«Δε γίνεται να έχουμε ΑΠΕ χωρίς φυσικό αέριο»
«Οι πιο ευέλικτες μονάδες τεχνολογικά αυτή τη στιγμή είναι οι μονάδες φυσικού αερίου κλειστού τύπου, ούτε τα πυρηνικά ούτε ο λιγνίτης μπορεί να παίξουν αυτό το ρόλο. Δε θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε τις ΑΠΕ χωρίς το αέριο, ακόμα και οι μπαταρίες μπορούν να δώσουν λύσεις αποθήκευσης ενέργειας σε ένα εύρος 2-4 ωρών, μόνο τα μεγάλα υδροηλεκτρικά μπορούν να αποθηκεύουν ενέργεια για μέρες. Οι χώρες της γειτονιάς μας (στη Νοτιοανατολική Ευρώπη) έχουν μείνει πίσω, θα περάσουν τη φάση που περάσαμε κι εμείς, της μετάβασης από τον λιγνίτη και το πετρέλαιο σε στις ΑΠΕ», καταλήγουν.