Μενού Ροή
ΔΕΣΦΑ: Αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα για Αγωγό Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας και ένταξης στο ΕΣΦΑ της Διώρυγα Gas - Ποια είναι τα νέα τρία έργα εντάσσονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης

Αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα -με μετακύλιση των χρόνων θέσης σε λειτουργία- και αυξήσεις στους προϋπολογισμούς μεγάλων έργων ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου καταγράφει η έκθεση Παρακολούθησης του εγκεκριμένου Προγράμματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2023-2023 που συνοδεύει το νέο επικαιροποιημένο πρόγραμμα 2024-2033 που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ.

Μεταξύ άλλων, για τον Μάρτιο του 2026 τοποθετείται πλέον η έναρξη εμπορικής λειτουργίας του νέου διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας που σύμφωνα με το προηγούμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης θα έμπαινε σε εμπορική λειτουργία τον Ιούλιο του 2025. Ο δε προϋπολογισμός του έργου αναθεωρείται στα 92 εκατ. ευρώ (από 67 εκατ. ευρώ στο προηγούμενο πρόγραμμα) με τον ΔΕΣΦΑ να αποδίδει την αύξηση  στον νέο Κανονισμό Τιμολόγησης που προβλέπει ότι από το 2024 και μετά, το κόστος ιδιοπαραγωγής αποτελεί μέρος της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης  και δεν λογίζεται ως λειτουργικό κόστος, με αποτέλεσμα να ενσωματώνεται στο capex των έργων ανάπτυξης στο νέο πρόγραμμα για την περίοδο 2024-2033.

Για το Δεκέμβριο του 2026 (από Μάιο του 2025 προηγουμένως) τοποθετείται η ένταξη στο ΕΣΦΑ του Μετρητικού Σταθμού για το FSRU Διώρυγα Gas της Motor Oil, με την αλλαγή του χρονοδιαγράμματος εν προκειμένω να συνδέεται με το θέμα της λήψης της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης από πλευράς Motor Oil για το έργο -που δεν έχει ακόμα ληφθεί κατά τις πληροφορίες και ακολούθως τη σύναψη Σύμβασης Σύνδεσης με τον ΔΕΣΦΑ.

Για το Μάρτιο του 2025 τοποθετείται η σύνδεση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου του Θερμοηλεκτρικού Σταθμού Κομοτηνής, της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil , ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες εισήλθε σε φάση δοκιμαστικής λειτουργίας πριν λίγες μέρες, με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας να τοποθετείται μετά το τέλος του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους.

Όσον αφορά στη δεύτερη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο, αυτή των ΔΕΗ και ΔΕΠΑ Εμπορίας που κατασκευάζεται στην Αλεξανδρούπολη, η σύνδεσή της με το ΕΣΦΑ τοποθετείται χρονικά τον Μάιο του 2027 (έναντι Σεπτεμβρίου 2026 που προέβλεπε το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032),τη στιγμή που οι μέχρι τώρα πληροφορίες κάνουν λόγο για  έναρξη εμπορικής λειτουργίας της μονάδας την άνοιξη του 2026.

Η ολοκλήρωση του αγωγού Υψηλής Πίεσης Δυτικής Μακεδονίας, ενός κρίσιμου έργου για την ενεργειακή μετάβαση της περιοχής τοποθετείται πλέον χρονικά τον Ιούνιο του 2025 (ενώ το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα έκανε λόγο για Σεπτέμβριο 2024) με τον προϋπολογισμό του έργου να διαμορφώνεται στα 184,6 εκατ. ευρώ (από 167 εκατ. ευρώ προηγουμένως).  Ο ΔΕΣΦΑ επικαλείται για την αύξηση του προϋπολογισμού την ενσωμάτωση του κόστους ιδιοπαραγωγής στο capex, αλλά και σειρά άλλων λόγων, ενώ για την καθυστέρηση στο χρόνο παράδοσης κάνει λόγο για καθυστερήσεις στις αδειοδοτικές διαδικασίες  κ.α.  Ο αγωγός Υψηλής Πίεσης Δυτικής Ελλάδας (Πάτρα) αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2027 (από Ιούνιο 2026 προηγουμένως), ενώ η νέα προβλήτα για small scale LNG στη Ρεβυθούσα αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025 (από Ιούλιο 2025 προηγουμένως), με τον προϋπολογισμό του έργου να διαμορφώνεται στα 37,5 εκατ. ευρώ (από 28,8 εκατ. ευρώ προηγουμένως).

Σημειώνεται ότι το σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2024-2033 αποτελείται από 71 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,37 δισ.ευρώ.  εκ των οποίων τα 68 εντάσσονται στην τριετή (3ετή) περίοδο ανάπτυξης με σχετικό CapEx 1,34 δισ. ευρώ. Τρία νέα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 18,98 εκατ. €, εντάσσονται για πρώτη φορά σε Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Τα υπόλοιπα είναι έργα που έχουν συμπεριληφθεί στα Προγράμματα Ανάπτυξης των προηγουμένων ετών.

Τα τρία νέα έργα είναι τα εξής:

1.Αγωγός Αμυνταίου-Κομνηνά (~13 εκατ. ευρώ): Το έργο αφορά στην κατασκευή αγωγού 100% H2 8’’ και μήκους περίπου 9,05 χιλιομέτρων από το Αμύνταιο έως τα Κομνηνά για την έγχυση πράσινου υδρογόνου, που θα παράγεται στο Αμύνταιο, στον κλάδο Υψηλής Πίεσης  Δ. Μακεδονίας, όπου θα αναμειγνύεται με φυσικό αέριο για την τροφοδότηση μονάδας τηλεθέρμανσης ΣΗΘΥΑ.  Το έργο «κουμπώνει» με το σχέδιο της Hellenic Hydrogen (κοινοπραξία ΔΕΗ- Motor Oil) να αναπτύξει Μονάδα Παραγωγής «Πράσινου» Υδρογόνου, αρχικής ισχύος 30 MW στο Αμύνταιο, με το παραγόμενο υδρογόνο να εγχέεται στον κεντρικό αγωγό του ΔΕΣΦΑ (στο σημείο Κομνηνά) ώστε να μπορεί να αναμειχθεί με φυσικό αέριο για την τροφοδοσία της νέας μονάδας ΣΗΘ στην Καρδιά.

2. Εγκατάσταση έγχυσης Η2 στο Τεχνικό Κέντρο Εκπαίδευσης (768.000 ευρώ): Το Έργο αφορά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός σημείου έγχυσης  υδρογόνου πιλοτικής κλίμακας στην εγκατάσταση προσομοίωσης του Τεχνικού Κέντρου Εκπαίδευσης του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία. Στόχος είναι η ανάπτυξη τεχνογνωσίας στην ανάμειξη του Η2 με το φυσικό αέριο στα διάφορα επίπεδα πίεσης λειτουργίας των δικτύων φυσικού αερίου στην Ελλάδα.

 3. Ανακαίνιση των κεντρικών γραφείων του ΔΕΣΦΑ (5,2 εκατ.€)

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας