Μενού Ροή
Προμηθέας
Κύπρος: Απρόσμενη καθυστέρηση για το FSRU Προμηθέας – Τι γίνεται με το τερματικό

Αρκετούς μήνες απαιτεί, σύμφωνα με πληροφορίες του Φιλελευθέρου, η προμήθεια και εγκατάσταση του εξοπλισμού που κρίθηκε ότι επιβάλλεται να προστεθεί στο πλοίο Προμηθέας, της ΕΤΥΦΑ, ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να πιστοποιηθεί ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU).

Νεότερη πληροφόρηση αναφέρει ότι υπό τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται μετά τον λεπτομερή τεχνικό έλεγχο από τον οποίο πέρασε ο Προμηθέας στη Μαλαισία, το περιθώριο μεταφοράς του πλοίου σε ξένο τερματικό αποϋγροποίησης, ώστε να πιστοποιηθεί ή και να αξιοποιηθεί έναντι ενοικίου προς την ΕΤΥΦΑ, έχει περιοριστεί σημαντικά.

Ειδικότερα, πληροφορούμαστε ότι έχει εκτιμηθεί πως για την προμήθεια των δύο βασικών εξαρτημάτων που χρειάζεται να τοποθετηθούν στην υποδομή του Προμηθέα αλλά και για την εγκατάστασή τους θα απαιτηθούν περίπου οκτώ μήνες! Αυτό σημαίνει πως σχεδόν μέχρι το τέλος του 2025 ο Προμηθέας θα τελεί υπό τεχνολογική αναβάθμιση και δεν θα μπορεί ούτε να πιστοποιηθεί, ούτε να χρησιμοποιηθεί για επαναεριοποίηση LNG σε κάποιο τερματικό. Κι αν συνυπολογιστούν και κάποιοι επιπλέον μήνες από τις… συνήθεις καθυστερήσεις, τότε τα χρονικά περιθώρια γίνονται ακόμα πιο στενά, ακόμα και αν οι διαδικασίες επανέναρξης και ολοκλήρωσης των εργασιών κατασκευής της προβλήτας και της άλλης υποδομής στο Βασιλικό καθυστερήσουν περισσότερο από το αναμενόμενο.

Με αυτά τα δεδομένα, συνάγεται πως η ΕΤΥΦΑ και το Υπουργείο Ενέργειας θα διακόψουν -αν δεν εγκαταλείψουν- την αναζήτηση τερματικού στην Ελλάδα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Αίγυπτο ή αλλού για την πιστοποίηση ή ενοικίαση του Προμηθέα. Οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν στην ταχύτερη δυνατή αναβάθμιση της τεχνολογικής υποδομής του πλοίου εντός του 2025, με την ελπίδα ότι μέσα στο 2026 θα είναι δυνατή η πλεύση του στο Βασιλικό και η πιστοποίησή του ως FSRU σε πατρώα εδάφη.

Άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι το κόστος για την αναβάθμιση του Προμηθέα (που πιστοποιήθηκε στη Σαγκάη από τους Lloyd’s ως LNG Carrier) σε FSRU θα κυμανθεί μεταξύ τεσσάρων και πέντε εκατομμυρίων, χρήματα που θα επιβαρύνουν την ΕΤΥΦΑ.

Τι γίνεται με το τερματικό;

Παρ’ ότι αρχές Ιανουαρίου είχε αναφερθεί πως ήταν θέμα λίγων ημερών ή εβδομάδων να κλειδώσει η επιλογή project manager από την ΕΤΥΦΑ, ώστε να αξιολογήσει το σημείο στο οποίο βρίσκονται τα έργα στο Βασιλικό και τι ακριβώς απομένει να κατασκευαστεί μέχρι την παράδοση του έργου, η εκκρεμότητα παρατείνεται.

Οι τελευταίες ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει ολοκληρωθεί η φάση της ετοιμασίας των εγγράφων για τους τελικούς όρους εντολής και τις τελικές απαιτήσεις της ΕΤΥΦΑ από τον project manager και ήδη τις τελευταίες μέρες έχει ζητηθεί από τους υποψηφίους που πέρασαν στην τελική φάση αξιολόγησης να καταθέσουν τις τελικές τους οικονομικές προτάσεις. Αυτό αναμένεται να γίνει σε 15-20 μέρες και θα ακολουθήσει η αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών και η λήψη της τελικής απόφασης.

Αν όλα πάνε όπως υπολογίζουν οι άνθρωποι της ΕΤΥΦΑ, τέλη Μαρτίου πιθανό να πιάσει δουλειά η εταιρεία που θα αναλάβει τον συντονισμό του έργου και μετά τις πρώτες αξιολογήσεις της κατάστασης θα πρέπει να ετοιμάσει όρους εντολής για κατασκευαστικές προσφορές, ώστε να επιλεγεί εργολάβος για την ολοκλήρωση του τερματικού.

Δεν μπορούν να γίνουν σε αυτή τη φάση εκτιμήσεις ούτε για τον χρόνο που θα απαιτηθεί για την επιλογή νέου εργολάβου και την εκτέλεση των εργασιών που απέμειναν, ούτε βεβαίως για το κόστος που θα κληθεί να πληρώσει η ΕΤΥΦΑ.

Οι πιθανότητες να είναι σε θέση το τερματικό να λειτουργήσει έστω σε ένα χρόνο από σήμερα είναι πολύ περιορισμένες, έως μηδαμινές. Έτσι κι αλλιώς, εκκρεμούν οι διαδικασίες για τη σύναψη συμφωνιών για την αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, είτε στη βάση μακροπρόθεσμου συμβολαίου, είτε και μέσω του spot market. Θυμίζουμε ότι εκκρεμούν και οι υποδομές των σωληνώσεων που θα συνδέσουν το τερματικό με τους σταθμούς της ΑΗΚ και της PEC στο Βασιλικό, για τη μεταφορά του επαναεριοποιημένου φυσικού αερίου για την ηλεκτροπαραγωγή.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας