Την προσοχή εφιστά η ΕΒΙΚΕΝ ως προς την έγκριση νέων δαπανών που θα περιληφθούν στο υπό αναθεώρηση Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2022-2031, όπως επισημαίνει σε επιστολή της, μετέχοντας στη σχετική δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ.
Ειδικότερα, χωρίς να εκφράζει επιμέρους διαφωνίες με την αναθεωρημένη εισήγηση του ΔΕΣΦΑ που τέθηκε σε διαβούλευση από τον Ρυθμιστή, η ΕΒΙΚΕΝ επαναφέρει τις γενικές αρχές που πρέπει να διέπουν τις όποιες αποφάσεις ληφθούν, υπογραμμίζοντας πως θα πρέπει να είναι σαφές το οικονομικό τους όφελος και ταυτόχρονα να μην επιβαρύνονται υπέρμετρα οι τελικοί καταναλωτές.
Συγκεκριμένα, αναφέρει πως:
"Οι αποφάσεις που θα επιβαρύνουν τον Έλληνα καταναλωτή για αρκετά επόμενα χρόνια χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Ακόμα και αν οι τεχνικές μελέτες δείχνουν την ανάγκη ενίσχυσης του Συστήματος στο πλαίσιο του entry-exit, πρέπει να εκτιμάται το πραγματικό οικονομικό όφελος των επενδύσεων".
Συμπληρώνει πως απαιτείται η διενέργεια Market Test για να διαπιστωθεί η αναγκαιότητα και το ενδιαφέρον για επαύξηση της δυναμικότητας του συστήματος.
Aναφέρει πως το κόστος των έργων που πρόκειται να ενταχθούν στο σχέδιο Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2022-2031 και τα οποία όμως στην πράξη εξυπηρετούν τις όποιες νέες ιδιωτικές επενδύσεις ή υφιστάμενες μονάδες, το κόστος αυτό, θα πρέπει να αναληφθεί εξ ολοκλήρου από τον όποιον επενδυτή ιδιώτη και όχι να κοινωνικοποιηθεί.
Στην ίδια κατεύθυνση, η Διώρυγα GAS προτείνει, όπως αναφέρεται στην επιστολή της, την "μη επιβάρυνση της ΡΠΒ (Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση) από έργα αναβάθμισης που στοχεύουν στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού γειτονικών χωρών, χωρίς να έχει προηγηθεί market test στο οποίο να έχουν δεσμευτεί σχετικά οι μελλοντικοί χρήστες της προτεινόμενης αναβάθμισης/επέκτασης, πληρώνοντας ενδεχομένως μέρος του κόστους"
Ως προς τις επιμέρους παρατηρήσεις για το σχέδιο ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2022-2031, η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ αναφέρει για τον Σταθμό Συμπίεσης στην Κομοτηνή:
Κατ’ αρχή συμφωνούμε ως προς την προτεραιότητα και ανάγκη να ικανοποιηθούν οι αυξημένες λειτουργικές ανάγκες του Συστήματος και να ενισχυθούν οι ροές προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, όπως προτείνει η Αρχή σας. Θεωρούμε ότι η τεχνική πρόταση του Διαχειριστή ικανοποιεί τεχνικά την απαίτηση αυτή.
Σχετικά με την έξοδο Δυτικής Μακεδονίας από τον αγωγό ΤΑΡ
Συμφωνούμε με την εναλλακτική πρόταση η τροφοδοσία των περιοχών αυτών της Δ. Μακεδονίας να υλοποιηθεί με τη χρήση εγκαταστάσεων ΥΦΑ μικρής κλίμακας από το σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων στη Ρεβυθούσα.
και για τους αγωγούς προς Πάτρα και Ιωάννινα
Εν όψει της οριστικής απόφασης για την κατασκευή των αγωγών αυτών συμφωνούμε αφενός για τα Ιωάννινα να προωθηθεί η λύση του «εικονικού αγωγού» (virtual pipeline) μέσω φορτηγών αυτοκινήτων και πλοίων μεταφοράς LNG, αφετέρου για την Πάτρα τη λύση της κατασκευής αγωγού με την προϋπόθεση ότι επιτυγχάνεται μικρότερος χρόνος υλοποίησης, όπως προτείνει ο Διαχειριστής.