Το Βερολίνο έχει φροντίσει για τη δημιουργία ενός πέμπτου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), προκειμένου να αυξηθεί η ποσότητα του LNG που μπορεί να εισάγει η χώρα, γεγονός που μπορεί να αποτελέσει ευεργέτημα για τους γείτονες της χώρας που δεν έχουν χερσαία σύνορα.
Τον Μάιο, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι είχε εξασφαλίσει τέσσερα από αυτά τα επαναχρησιμοποιημένα δεξαμενόπλοια LNG. Τα μετασκευασμένα πλοία, από τα οποία υπάρχουν λιγότερα από 70 παγκοσμίως, μπορούν να επαναεριοποιήσουν το υγρό ορυκτό αέριο μετά τη ναυσιπλοΐα. Εκτός από τα πέντε πλέον που οραματίζεται η γερμανική κυβέρνηση, ιδιώτες επενδυτές ελπίζουν να σταθμεύσουν άλλο ένα στο Λούμπμιν, όπου καταλήγουν στην ξηρά οι διαβόητοι αγωγοί Nord Stream.
«Όλα τα βήματα που μας απελευθερώνουν το συντομότερο δυνατό από τα νύχια των ρωσικών εισαγωγών είναι πιο αναγκαία από ποτέ σε αυτούς τους καιρούς», εξήγησε την Πέμπτη (1η Σεπτεμβρίου) ο Ρόμπερτ Χάμπεκ, αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας και Δράσης για το Κλίμα, παρουσιάζοντας την κοινοπραξία που θα λειτουργήσει τον νέο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU).
Καθένας από τους πέντε κινητούς τερματικούς σταθμούς LNG της κυβέρνησης θα μπορεί να παρέχει τουλάχιστον 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου ετησίως, αν και ορισμένοι από αυτούς μπορεί να είναι σε θέση να αεριοποιήσουν περίπου 8 bcm. Οι εισαγωγές από τη Ρωσία ήταν ιστορικά περίπου 50 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.
Τα δύο πρώτα, με ελάχιστη χωρητικότητα 5 δισ. κυβικά μέτρα το καθένα, θα τεθούν σε λειτουργία πριν από το 2023, δήλωσε η κυβέρνηση, με αναμενόμενες ημερομηνίες έναρξης λειτουργίας περίπου τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο του 2022. Οι άλλες τρεις προβλέπεται να αρχίσουν να λειτουργούν πριν από τον επόμενο χειμώνα.
«Θα έχουμε μια διαφορετική κατάσταση το επόμενο έτος», υποσχέθηκε ο Χάμπεκ. Ήταν «εντυπωσιακό» να επιτευχθεί τόσο γρήγορα η ανεξαρτησία από το ρωσικό φυσικό αέριο, πρόσθεσε, αναφέροντας τις δεκαετίες που χρειάστηκαν για να διολισθήσουμε στην εξάρτηση από τη Ρωσία.
«Μαζί, τα FSRUs μπορούν από μόνα τους να καλύψουν περίπου το ένα τρίτο της τρέχουσας ζήτησης φυσικού αερίου (έτος βάσης 2021 – 90,5 δισεκατομμύρια)», ανέφερε το υπουργείο σε δελτίο Τύπου.
Ο Χάμπεκ μίλησε επίσης για ένα δεύτερο ιδιωτικό FSRU που μπορεί να σταθμεύσει στο Ροστόκ, ωστόσο πρόσθεσε ότι δεν είναι ακόμη πρόθυμος να το συμπεριλάβει στις προβλέψεις της κυβέρνησης ούτε να αποκαλύψει περαιτέρω πληροφορίες για το έργο.
Όνειρα υδρογόνου
Το νέο FSRU θα λειτουργεί από την Tree Energy Solutions (TES), έναν επίδοξο εισαγωγέα υδρογόνου, τη γερμανική εταιρεία κοινής ωφέλειας E.ON και τη γερμανική θυγατρική της γαλλικής εταιρείας Engie.
Η συμμετοχή του εισαγωγέα υδρογόνου TES στην κοινοπραξία θα μπορούσε να το καταστήσει μακράν το πιο ελκυστικό FSRU για τους Πράσινους και τις περιβαλλοντικές ΜΚΟ της Γερμανίας, οι οποίοι φοβούνται τον εγκλωβισμό στα ορυκτά.
Εξάλλου, το FSRU μπορεί να έχει σχετικά σύντομη διάρκεια ζωής πριν διασωθεί για ανταλλακτικά που θα βοηθήσουν την TES να κατασκευάσει την υποδομή εισαγωγής υδρογόνου, η οποία είναι και φθηνότερη και πιο φιλική προς το περιβάλλον, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της TES, Μάρκο Αλβερά.
Η TES ελπίζει να αρχίσει να εισάγει υδρογόνο το 2025, σύμφωνα με τη γερμανική κυβέρνηση. Οι ειδικοί είναι σε μεγάλο βαθμό επικριτικοί ως προς τα πλεονεκτήματα της μεταφοράς υδρογόνου.
Η εταιρεία του Αλβερά ελπίζει να είναι πιο οικονομική αναμειγνύοντας υδρογόνο με CO2, δημιουργώντας «συνθετικό LNG», όπως είπε, το οποίο θα επιτρέψει την πτώση της τιμής από τα σημερινά 100 ευρώ ανά MWh στα 40 ευρώ MWh στο μέλλον.
Τα συμφέροντα της ΕΕ
Η Γερμανία αποτελούσε επί μακρόν κεντρικό διανομέα φυσικού αερίου για την Ευρώπη, εισάγοντας από τη Ρωσία πριν εξάγει σε άλλες χώρες της ΕΕ. Με τις ρωσικές προμήθειες να λιγοστεύουν, οι περίκλειστοι γείτονές της – όπως η Τσεχία, η Αυστρία και η Ελβετία – παρακολουθούν με έντονο ενδιαφέρον τις όποιες εξελίξεις στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας επίσκεψης του καγκελάριου Όλαφ Σολτς στην Πράγα στα τέλη Αυγούστου, ο πρωθυπουργός της Τσεχίας Πετρ Φιάλα εξέφρασε το ενδιαφέρον του για την απόκτηση χωρητικότητας σε τυχόν μελλοντικούς τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου που πρόκειται να κατασκευάσει η Γερμανία.
Οι ροές φυσικού αερίου από τη Γερμανία προς την Τσεχία έχουν μειωθεί τους τελευταίους μήνες, από 40 TWh αερίου τον Μάρτιο σε 19 TWh τον Ιούλιο.
«Βρισκόμαστε σε συνεχή ανταλλαγή απόψεων με τους ευρωπαίους εταίρους μας», εξήγησε ο Χάμπεκ.
«Αλλά φυσικά το όλο θέμα είναι πάντα ενσωματωμένο στην ευρωπαϊκή ενεργειακή στρατηγική», πρόσθεσε.