Στην σημασία του πλοίου PSKOV του πρώτου με ρώσικο LNG που έφερε σε ευρωπαικό έδαφος στην Ρεβυθούσα ελληνική εταιρεία και αποκάλυψε το energymag.gr αναφέρεται εκτενές άρθρο του πρακτορείου Bloomberg και του αρθρογράφου του Javier Blas.
Όπως ανέφερε το Pskov δεν έπλευσε στην Ελλάδα από έναν δυτικό σύμμαχο, όπως το Κατάρ. Κατά ειρωνικό τρόπο, απέπλευσε από την ίδια τη Ρωσία. Και όχι από κανένα απαράμιλλο ρωσικό λιμάνι LNG. Αντίθετα, ήταν η παρθενική αποστολή από έναν νέο τερματικό σταθμό που χρησιμοποιεί η Μόσχα για να πουλήσει λίγο από το ίδιο φυσικό αέριο που μόλις πριν από λίγες εβδομάδες έστειλε στη Γερμανία. Η νέα εγκατάσταση βρίσκεται δίπλα στο περίφημο αντλιοστάσιο Portovaya στον ανενεργό πλέον αγωγό Nord Stream 1.
Ρωσικό LNG για την Ευρώπη
Το Pskov - και η απίθανη προέλευσή του - είναι μέρος ενός πολύ ευρύτερου και διογκούμενου εμπορίου που λαμβάνει πολύ λίγη προσοχή παρά την πολιτική και οικονομική του σημασία. Σχεδόν κάτω υπό το ραντάρ, η Ρωσία εξακολουθεί να πουλά εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε φορτία LNG, κυρίως στα ίδια έθνη που έχουν επιβάλει κυρώσεις κατά της Μόσχας.
Είναι ένα ισχυρό όπλο στο ενεργειακό οπλισμό του. Αν και περισσότερο γνωστή για τις τεράστιες εξαγωγές φυσικού αερίου της με αγωγούς, η Ρωσία είναι επίσης ο τέταρτος μεγαλύτερος φορτωτής LNG στον κόσμο, μετά από το Κατάρ, την Αυστραλία και τις ΗΠΑ και μπροστά από άλλους όπως η Μαλαισία και η Νιγηρία.
Οι πωλήσεις LNG δεν είναι τόσο μεγάλες όσο οι εξαγωγές του αγωγού φυσικού αερίου κάποτε, αλλά παραμένουν πηγή χρημάτων. «Το Κρεμλίνο φαίνεται να σημείωσε μια γεωπολιτική νίκη διατηρώντας ανέπαφα τα έσοδα από τις παγκόσμιες πωλήσεις LNG» υποστηρίζει η Anne Sophie Corbeau, μελετήτρια στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια στη Νέα Υόρκη.
Παίκτης κλειδί
Οι δυτικές χώρες έχουν επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά δεν έχουν αγγίξει το ρωσικό αέριο. Έτσι, σχεδόν το 80% του LNG που έχει εξάγει το Κρεμλίνο μέχρι στιγμής φέτος έχει πάει σε ευρωπαϊκά και ασιατικά έθνη που έχουν επιβάλει κάποιου είδους τιμωρητικά μέτρα κατά του Βλαντιμίρ Πούτιν. Πληρώνουν τις τιμές της αγοράς για το φυσικό αέριο και στέλνουν τα χρήματα απευθείας στους υποστηρικτές του Ρώσου προέδρου.
Αν αφήσουμε την Κίνα στην άκρη, η Ιαπωνία, η Γαλλία και η Ισπανία αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος των αγορών. Στην τρέχουσα τροχιά τους, οι ρωσικές πωλήσεις LNG θα σημειώσουν ετήσιο υψηλό ρεκόρ το 2022, σύμφωνα με εκτιμήσεις που βασίζονται σε δεδομένα παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg. Μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου, οι αποστολές ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 2,78 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το μήνα, σε σύγκριση με μέσο όρο 2,62 εκατομμύρια για ολόκληρο το έτος 2021 και κατά μέσο όρο 2,56 εκατομμύρια το 2019, πριν από την πανδημία.
Η Ισπανία, ο έκτος μεγαλύτερος αγοραστής LNG στον κόσμο, έχει εισαγάγει μέχρι στιγμής το 2022 περισσότερα από τη Ρωσία από κάθε άλλη χρονιά. Το Βέλγιο είναι επίσης σε καλό δρόμο για να καταρρίψει το δικό του ετήσιο ρεκόρ. Και η Γαλλία αγόρασε περίπου 6% περισσότερα μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου από ό,τι ολόκληρο το 2021.
Από Ρωσία με LNG
Οι αγορές δείχνουν πώς η Ρωσία συνεχίζει να εκμεταλλεύεται την αχίλλειο πτέρνα της Ευρώπης και της Βορειοανατολικής Ασίας: την εξάρτησή τους από το φυσικό αέριο. Στην Ιαπωνία, αυτό το γεωπολιτικό εργαλείο λειτουργεί αθόρυβα, με το Τόκιο να λαμβάνει μια δειλή πολιτική απάντηση κατά της Ρωσίας. Ενώ κορυφαίες αμερικανικές και ευρωπαϊκές ενεργειακές εταιρείες όπως η Exxon Mobil Corp. και η Shell Plc έχουν εγκαταλείψει τη Ρωσία, η ιαπωνική κυβέρνηση έχει συμβουλεύσει τους εγχώριους ενεργειακούς πρωταθλητές της να παραμείνουν. Η Ιαπωνία επέμεινε επίσης στον αποκλεισμό των πωλήσεων πετρελαίου από ένα βασικό ρωσικό ενεργειακό έργο από το ανώτατο όριο των τιμών του πετρελαίου G-7 .
Οι ροές LNG δείχνουν επίσης πώς η Ρωσία παίζει ένα παιχνίδι γάτας με το ποντίκι με τους αγοραστές φυσικού αερίου της στη Δύση, κλείνοντας ορισμένες εξαγωγές αλλά κρατώντας άλλες ανοιχτές, εξαργυρώνοντας τιμές ρεκόρ και χρησιμοποιώντας τις ως πολιτικό και οικονομικό μοχλό. Είναι μέρος ενός οικονομικού υβριδικού πολέμου που ο Πούτιν διέτρεξε ως πρώην αξιωματικός των πληροφοριών της KGB.
Πρέπει η Ευρώπη να συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό LNG; Η ηθική υπόθεση είναι προφανής: όχι. Και, κυρίως, όχι από έναν ρωσικό τερματικό σταθμό που κατασκευάστηκε για να παρακάμψει, έστω και εν μέρει, τον πλέον ανενεργό αγωγό Nord Stream 1.
Η οικονομική υπόθεση είναι λιγότερο ξεκάθαρη: Το επόμενο έτος, η Ευρώπη θα χρειαζόταν όλο το LNG που μπορεί να έχει για να ξαναχτίσει τα αποθέματά της φυσικού αερίου πριν ξεκινήσει μια νέα περίοδος θέρμανσης. Όπως είπε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο νωρίτερα αυτή την εβδομάδα: «Ο χειμώνας του 2022 θα είναι προκλητικός για την Ευρώπη, αλλά ο χειμώνας του 2023 πιθανότατα θα είναι χειρότερος». Εάν ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχιστεί, η ήπειρος χρειάζεται τις αποστολές. Το όφελος για την Ευρώπη, η αποφυγή της έλλειψης φυσικού αερίου το επόμενο έτος, είναι πιθανώς μεγαλύτερο από το όφελος για τη Ρωσία μέσω πρόσθετων εσόδων. Από καθαρά οικονομική άποψη, ίσως είναι λογικό να αγοράζεις από τη Ρωσία.
Αλλά η γεωπολιτική περίπτωση είναι τόσο απλή όσο και η ηθική: όσο η Ευρώπη αγοράζει ρωσικό αέριο, είτε μέσω αγωγού είτε μέσω μεταφορέα LNG όπως το Pskov, θα είναι στο έλεος του Πούτιν. Είναι μια αγορά πωλητών — και ο πωλητής, που δεν είναι άλλος από τον Ρώσο πρόεδρο, μπορεί να αποφασίσει κατά την κρίση του πότε θα κλείσει τη βαλβίδα ή πότε θα σταματήσει τα πλοία.