Τον Ιούλιο του 2020, με την τελετή θεμελίωσης, δόθηκε το εναρκτήριο λάκτισμα για την έναρξη των εργασιών του μεγαλύτερου ενεργειακού project στην Κύπρο, αλλά και ενός από τα μεγαλύτερα αυτή την περίοδο στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ο λόγος για την κατασκευή του τερματικού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, στο Βασιλικό, μια επένδυση ύψους 290 εκατ. ευρώ, για λογαριασμό της ΕΤΥΦΑ (Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου), στην οποία το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών (70%) κατέχει η Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ) και το υπόλοιπο 30% η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ).
Τρία ακριβώς χρόνια μετά, φαίνεται ότι βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωση του. Η Cosco Shipping Heavy Industry στη Σαγκάη δήλωσε ότι ολοκλήρωσε τις εργασίες μετατροπής στο FSRU και το ναυπηγείο αναμένει να παραδώσει τη μονάδα «σύντομα».
Η μονάδα της Cosco Shipping ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι πραγματοποίησε την τελετή θαλάσσιας δοκιμής την Τετάρτη για το πλοίο LNG 137.000 cbm κατασκευής 2002, Etyfa Prometheas, παλαιότερα γνωστό ως Galea.
Η θαλάσσια δοκιμή
Στην τελετή παρευρέθηκαν στελέχη της Cosco Shipping Heavy Industry, της China Petroleum Pipeline Engineering, της ETYFA, της LR και άλλων.
«Η θαλάσσια δοκιμή του Galea που μετατράπηκε σε FSRU είναι ένα σημαντικό ορόσημο του έργου, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση του χρονοδιαγράμματος μετατροπής του Galea», ανέφερε.
Μετά την ολοκλήρωση της θαλάσσιας δοκιμής, η Galea θα πραγματοποιήσει τη δοκιμή αερίου, τη μετονομασία και την εκ νέου παράδοση «σύντομα», δήλωσε η Cosco Shipping Heavy Industry.
Η Εταιρεία Υποδομής Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ), μονάδα της ΔΕΦΑ, υπέγραψε στο παρελθόν σύμβαση EPCOM (μηχανικός, προμήθεια, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση) με κοινοπραξία για το έργο.
Η κοινοπραξία αποτελείται από την κρατική China Petroleum Pipeline Engineering, μια μονάδα CNPC, Metron Energy Applications, Hudong-Zhonghua και Wilhelmsen Ship Management.
Το έργο
Εκτός από το μετασκευασμένο FSRU, το έργο περιλαμβάνει μια προβλήτα, έναν αγωγό και άλλες χερσαίες και υπεράκτιες σχετικές υποδομές στον Βασιλικό.
Από εκεί, το φυσικό αέριο θα διοχετεύεται σε παραθαλάσσιες υποδομές με συνδέσεις με το ενεργειακό δίκτυο της χώρας κυρίως για σκοπούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Η ΕΤΥΦΑ αναμενόταν προηγουμένως να ξεκινήσει το έργο εισαγωγής LNG για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το καλοκαίρι του 2022, αλλά το έργο έχει καθυστερήσει.
Πρόσφατες αναφορές τοπικών μέσων ενημέρωσης αναφέρουν ότι το έργο αξίας περίπου 315 εκατομμυρίων ευρώ (353 εκατομμύρια δολάρια) αναμένεται τώρα να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2023 ή στις αρχές του 2024, δηλαδή περίπου στον ίδιο χρόνο με το δεύτερο ελληνικό FSRU στην Αλεξανδρούπολη.
Η ιστορία
Η αφετηρία της ελληνικής εταιρίας βρίσκεται στο 1997, όταν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Νίκος Παπουτσής, μαζί με τον Κώστα Αλεξανδρίδη δημιούργησαν ένα σχήμα με αντικείμενο την αντιπροσώπευση ξένων οίκων για εξοπλισμό βιομηχανικών εγκαταστάσεων.
Ο Νίκος Παπουτσής, με πλούσια προϋπηρεσία στην Ασπροφος και στα ΕΛΠΕ, ξεπέρασε γρήγορα τις αρχικές προσδοκίες και στόχευσε ψηλότερα, στην κατασκευή μονάδων από ελληνικά χέρια. Κάτι που μπορεί τότε να φάνταζε φιλόδοξο, ωστόσο δεν άργησε να δικαιωθεί. Έτσι, το 1998 ανέλαβε το πρώτο μεγάλο έργο με αντικείμενο την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων των ΕΛΠΕ για τη φόρτωση βυτιοφόρων. Ακολούθησαν άλλα αντίστοιχα έργα για τη Motor Oil, τη JetOil , τον ΔΕΣΦΑ. Το 2002 έκανε το πρώτο βήμα εκτός συνόρων, με ένα πετρελαϊκό project στην Αγγλία. Αυτό ήταν και το «διαβατήριο» για τη διεθνή «καριέρα» της Metron που άρχισε να κερδίζει συμβόλαια, -αλλά και να ιδρύει θυγατρικούς βραχίονες-, σε ξένες αγορές, όπως ΗΠΑ, Ρωσία, Νορβηγία, Αίγυπτος, Τουρκία, Ιράν, Ιράκ, Γκάνα, Ομάν, Μεξικό, Περού, Αργεντινή και πολλές ακόμη. Ανάμεσα σε αυτές και η Κύπρος όπου το 2015 είχε αναλάβει ένα ακόμη έργο για το ενεργειακό κέντρο στο Βασιλικό.