Μενού Ροή
FSRU
Κύπρος: Ομολογεί αδυναμία ολοκλήρωσης του τερματικού η CPP

Με νέα χθεσινοβραδινή της ανακοίνωση που μεταδόθηκε από το ΚΥΠΕ και παρατίθεται στη συνέχεια, η κοινοπραξία CMC, η οποία αποτελείται κατά βάση από την κινεζική CPP, κατηγορεί την ΕΤΥΦΑ ότι έκανε τεράστιες αλλαγές σε όσα ζήτησε από την κοινοπραξία να κατασκευάσει στη νέα προβλήτα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) Βασιλικού και ότι η ίδια έχει εργαστεί σκληρά για να ικανοποιήσει τα αιτήματα της ΕΤΥΦΑ, κάνοντας παράλληλα λόγο για μη βιώσιμη κατάσταση για την ίδια.

Συνάγεται από την ανακοίνωση ότι η κινεζική κρατική εταιρεία δεν προτίθεται να συνεχίσει υπό τα σημερινά δεδομένα το έργο της κατασκευής της προβλήτας στο Βασιλικό.

Στο Διαιτητικό Δικαστήριο του Λονδίνου, η CPP έχει ρίξει ήδη όλες τις δυνάμεις, αξιώνοντας από την ΕΤΥΦΑ και την Κυπριακή Δημοκρατία 200 εκατ. ευρώ, επιπρόσθετα της αποζημίωσης που δικαιούται από το συμβόλαιο κι ενώ έχει ήδη λάβει 25 εκατ. ειπρόσθετα της αρχικής συμφωνίας, με απόφαση της Κυβέρνησης Αναστασιάδη.

Βασική θέση της CPP είναι ότι οι όροι του διαγωνισμού για την προβλήτα δεν περιελάμβαναν κρυογονική τεχνολογία που θα επιτρέπει την εξαγωγή κυπριακού υγροποιημένου φυσικού αερίου σε ξένες αγορές και ότι η ΕΤΥΦΑ απαίτησε αυτή την πανάκριβη τεχνολογία εκ των υστέρων. Από κυπριακής πλευράς υπάρχει η κατηγορηματική θέση ότι η κρυογονική τεχνολογία ήταν εξ αρχής στα ζητούμενα του διαγωνισμού. Εξάλλου, προσθέτουν πηγές από την κυπριακή πλευρά, είναι αδιανόητο η CPP να επικαλείται αναβαθμισμένες απαιτήσεις από την ΕΤΥΦΑ πέντε χρόνια μετά την ανάληψη του έργου και τρία χρόνια μετά την έναρξη των κατασκευών στην προβλήτα.

Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, αν η CPP θεωρούσε πως δεν είχε υποχρέωση εκ του συμβολαίου να εγκαταστήσει στην προβλήτα κρυογονική τεχνολογία για εξαγωγές, απλούστατα όφειλε να ζητήσει διαιτησία ή άλλη διευθέτηση-συμφωνία από τα πρώτα στάδια των εργασιών και όχι τρία χρόνια αργότερα, μετά από πολύ σοβαρές καθυστερήσεις με δική της ευθύνη.

Στην ανακοίνωση της η CMC αναφέρει ότι η ΕΤΥΦΑ ανέθεσε στη CMC την κατασκευή της εγκατάστασης LNG του Βασιλικού τον Δεκέμβριο του 2019 και πως η ανάθεση αυτή περιλαμβάνει την προβλήτα που συνδέει το πλοίο FSRU με χερσαίες εγκαταστάσεις.

Η εταιρεία υποστηρίζει πως εργάζεται σκληρά εδώ και χρόνια και πως παρά την πανδημία COVID-19, και παρά τη μη πληρωμή από την ΕΤΥΦΑ, έχει πετύχει πολλά και προσθέτει πως «εκτός από την ανεξήγητη άρνηση της EΤΥΦΑ να παραλάβει το ολοκληρωμένο πλοίο FSRU που βρίσκεται έτοιμο στη Σαγκάη, μια άλλη μεγάλη διαμάχη μεταξύ των μερών αφορά την ίδια την προβλήτα».

Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία αν και η διαφωνία των μερών σχετικά με την προβλήτα υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια, η CMC δεν έχει κάνει δημόσιες δηλώσεις σχετικά με αυτό το θέμα και έχει επικεντρωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο στην εξεύρεση πρακτικών λύσεων για το καλό του έργου. «Ωστόσο, η συνεχιζόμενη απεμπλοκή της ΕΤΥΦΑ από τις προσπάθειες επίλυσης αυτού του ζητήματος καθιστά αδύνατη τη σιωπή της CMC» προσθέτει.

Η CMC υποστηρίζει ότι η ΕΤΥΦΑ άλλαξε σε μεγάλο βαθμό αυτό που ζήτησε από την CMC να κατασκευάσει. «Με απλά λόγια, η CMC υπέγραψε σύμβαση για τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία ενός είδους έργου (εισαγωγή LNG και μετατροπή του σε φυσικό αέριο), αλλά η ΕΤΥΦΑ επέμεινε αργότερα η CMC να κατασκευάσει κάτι θεμελιωδώς διαφορετικό (μια εγκατάσταση ικανή να εξάγει LNG)» αναφέρει η κατασκευάστρια εταιρεία, αναφέροντας πως «αυτή είναι μια ριζική απόκλιση από την αρχική συμφωνία των μερών για την CMC να κατασκευάσει μια εγκατάσταση λήψης και επαναεριοποίησης LNG».

Προσθέτει ότι μια εγκατάσταση εξαγωγής LNG βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην υπερσύγχρονη τεχνολογία «κρυογονικής» που περιλαμβάνει τη ψύξη του φυσικού αερίου σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες, μετατρέποντάς το σε υγρή κατάσταση, γνωστή ως LNG και πως αυτή η διαδικασία είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική και ασφαλή εξαγωγή φυσικού αερίου σε τεράστιες αποστάσεις. «Αλλά αυτή η τεχνολογία για την εξαγωγή LNG φέρνει μαζί της μια τεράστια ποικιλία νέων τεχνικών ζητημάτων και κόστους και αυτό το αίτημα της ΕΤΥΦΑ είχε κολοσσιαίο αντίκτυπο στα έργα της CMC στην προβλήτα», προσθέτει.

Η CMC υποστηρίζει ακόμη πως η ΕΤΥΦΑ απαίτησε όχι μόνο τη «δυνατότητα» για προσθήκη κρυογονικής ικανότητας στο μέλλον, αλλά βασικά κρυογονικές δυνατότητες από την πρώτη μέρα όσον αφορά τον σχεδιασμό και την κατασκευή της προβλήτας, κάτι που είχε τεράστιο αντίκτυπο στο κόστος της CMC για το οποίο η CMC δικαιούται να αποζημιωθεί.

Συνεχίζει λέγοντας πως αν και εργάστηκε σκληρά για να καλύψει αυτήν την πολύ διαφορετική δυνατότητα από την πρώτη μέρα «που επέβαλε» η ΕΤΥΦΑ, πολλά άλλα στοιχεία θα χρειαστεί να κατασκευαστούν κάτι που θα χρειαστεί πολλά χρόνια για να καταστεί εφικτή η εξαγωγή LNG από τις εγκαταστάσεις του Βασιλικού. Μάλιστα η κατασκευάστρια εταιρεία υποστηρίζει πως η εξαγωγή LNG είναι πολύ μακριά στο μέλλον για την Κύπρο (εάν συμβεί ποτέ), και πως παρόλα αυτά η ΕΤΥΦΑ επιμένει ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή της προβλήτας Βασιλικού πρέπει να είναι έτοιμη γι’ αυτό.

«Για την Κύπρο το να ξεκινήσει ένα τέτοιο μνημειώδες έργο εξαγωγής LNG θα ήταν σημαντικό οικονομικό εγχείρημα και θα είχε κόστος που θα μπορούσε να φτάσει πολλά δισεκατομμύρια ευρώ. Το χρονοδιάγραμμα για ένα τέτοιο έργο πιθανότατα θα επεκταθεί πολύ περισσότερο από μόλις έξι χρόνια, υπογραμμίζοντας το τεράστιο μέγεθος της προσπάθειας», προσθέτει η CMC.

Αναφέρεται ακόμη πως παρά τις δυσκολίες που επέβαλαν στην CMC οι αλλαγές που η ΕΤΥΦΑ φαντάστηκε ως εύκολες, η CMC έκανε αυτό που ζήτησε η ΕΤΥΦΑ και πως το ζήτημα τώρα είναι ότι η ΕΤΥΦΑ πρέπει να πληρώσει την CMC για τον τεράστιο όγκο επιπλέον εργασίας και υλικών που χρησιμοποιούνται προς υλοποίηση του νέου «οράματος» της ΕΤΥΦΑ για το έργο, δηλαδή από έργο εισαγωγής φυσικού αερίου σε πολύ ένα πολύ πιο περίπλοκο έργο εξαγωγής με κρυογονική μέθοδο. «Η ΕΤΥΦΑ μέχρι τώρα αρνείτο να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα και ακολούθησε αντίθετη προσέγγιση», υποστηρίζει.

Η CMC υποστηρίζει τέλος πως η ΕΤΥΦΑ είναι αυτή που δημιούργησε αυτή την κατάσταση με ένα «όνειρο» για την εξαγωγή LNG για την επίτευξη του οποίου (αν αυτό επιτευχθεί κάποτε) μπορεί να χρειαστούν πολλά περισσότερα χρόνια και πολλά περισσότερα δισεκατομμύρια ευρώ κάτι που δεν αφορά την CMC. «Η CMC έχει κάνει το καλύτερο δυνατό για την ΕΤΥΦΑ και την Κυπριακή Δημοκρατία, αλλά η κατάσταση για την CMC έχει γίνει σοβαρή και μη βιώσιμη από την πλευρά της CMC», καταλήγει η ανακοίνωση.

Πηγή: philenews.com

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας