Το τεραστίων διαστάσεων φιάσκο γύρω από το μεγαλεπήβολο έργο της κατασκευής τερματικού επαναεριοποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό δοκιμάζει και τις σχέσεις Κύπρου – Κίνας σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο.
Οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης κάλεσε σε συνάντηση σήμερα Δευτέρα στο Προεδρικό τον πρέσβη της Κίνας στην Κύπρο, προφανώς για να διαμαρτυρηθεί για την στάση της κινεζικής κρατικής εταιρείας CPP αναφορικά με την εκτέλεση του συμβολαίου που υπέγραψε με την κρατική ΕΤΥΦΑ για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κύπρο.
Η κινεζική κρατική εταιρεία CPP εμφανίζεται απρόθυμη αλλά και ανήμπορη να ολοκληρώσει το έργο της κατασκευής της προβλήτας στο Βασιλικό, στην οποία θα «δέσει» η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου «Προμηθέας», ώστε να προσεγγίζουν πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) για εκφόρτωση.
Με την ανακοίνωσή της το βράδυ της Παρασκευής, η CPP δηλώνει πως η κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί είναι μη βιώσιμη για την ίδια, στέλνοντας χωρίς περιστροφές το μήνυμα στην Κυπριακή Δημοκρατία ότι δεν θα επαναρχίσει τα έργα στο Βασιλικό αν δεν ικανοποιηθούν οι επιπρόσθετες οικονομικές της απαιτήσεις, οι οποίες κρίνονται ως εξωφρενικές και ασυζητητί απαράδεκτες από την Κυπριακή Δημοκρατία και τους νομικούς και τεχνικούς της συμβούλους.
Ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου στο Λονδίνο, η CPP έχει καταθέσει αίτημα για πρόσθετες αποζημειώσεις από την Κυπριακή Δημοκρατία ύψους 200 εκατ. ευρώ! Υποστηρίζει ότι η ΕΤΥΦΑ, η θυγατρική εταιρεία της ΔΕΦΑ που διαχειρίζεται την εκτέλεση των έργων στο Βασιλικό, δεν είναι συνεργάσιμη και επιπλέον αναβάθμισε τις απαιτήσεις της για την προβλήτα, προσθέτοντας αξιώσεις για προσθήκη πανάκριβης και χρονοβόρας κρυογονικής τεχνολογίας, ώστε η προβλήτα να αξιοποιείται ΚΑΙ για την εισαγωγή και επαναεριοποίηση φυσικού αερίου ΚΑΙ για την εξαγωγή κυπριακού υγροποιημένου αερίου.
Κακοπιστία ή αδυναμία
Η κυπριακή πλευρά (Υπουργείο Ενέργειας, ΔΕΦΑ, ΕΤΥΦΑ) απαντά ότι το συμβόλαιο που υπέγραψαν οι δύο πλευρές το 2019 προβλέπει ξεκάθαρα την εγκατάσταση και κρυογονικής τεχνολογίας για σκοπούς εξαγωγών φυσικού αερίου αν και εφόσον δημιουργηθούν τέτοιες προοπτικές. Υποστηρίζει ακόμα ότι οι όποιες εκπρόθεσμες ενστάσεις της CPP για το περιεχόμενο των συμβατικών της υποχρεώσεων οφείλονται είτε σε κακοπιστία, είτε σε αδυναμία της να αντιληφθεί στην πλήρη διάστασή τους τους όρους του συμβολαίου. Είτε σε οικονομική αδυναμία να ανταπεξέλθει.
Από πλευράς Κυβέρνησης υποβάλλεται παρασκηνιακά το ερώτημα «αν οι απαιτήσεις της ΕΤΥΦΑ απείχαν τόσο πολύ από τους όρους της σύμβασης, γιατί η CPP δεν αντέδρασε πριν δύο ή τρία χρόνια, παρά μόνο το κάνει εν έτει 2024, πέντε χρόνια από την έναρξη της συνεργασίας των δύο πλευρών;».
Τι θα πούμε στην ΕΕ;
Εβρισκόμενη πλέον ένα μόνο βήμα από την κατάρρευση της συνεργασίας με τη CPP και τη νέα πολυετή αυτή τη φορά αναβολή στην εισαγωγή φυσικού αερίου για φθηνότερη ηλεκτροπαραγωγή και δραστική μείωση στο κόστος αγοράς ρύπων από τους καταναλωτές, η Κυβέρνηση έχει σημάνει συναγερμό σε ανώτατο επίπεδο. Το έργο του τερματικού LNG χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ με 101 εκατ. ευρώ και καθηκόντως η Κομισιόν το παρακολουθεί επισταμένα.
Επιπλέον, η οριστικοποίηση του διαζυγίου με την κινεζική κρατική εταιρεία θα στείλει το εξαιρετικής σήμασίας έργο στο Βασιλικό στις ελληνικές καλένδες, με ανυπολόγιστο οικονομικό κόστος για το κράτος. Πέραν των 300 εκατομμυρίων ευρώ έχουν ήδη πληρωθεί, χωρίς η Κύπρος να έχει φυσικό αέριο και οι καταναλωτές θα καταδικαστούν να πληρώνουν 200-300 εκατ. ευρώ ετησίως για αγορά αερίων του θερμοκηπίου (το κόστος ανεβοκατεβαίνει ανάλογα με τα τερτίπια της Κομισιόν και της «αγοράς»).
Και το πλοίο;
Επιπλέον, ένα μεγάλο κεφάλαιο είναι η πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) Προμηθέας, για την κατασκευή της οποίας η Κύπρος (ΕΤΥΦΑ) έχει πληρώσει ήδη περίπου 200 εκατ. ευρώ, αλλά παραμένει στη Σαγκάη, επειδή η Lloyd’s Register δεν δίνει την άδειά της για να πλεύσει προς Κύπρο, στην οποία ανήκει, λόγω κάποιων προσθηκομετατροπών που οφείλουν να κάνουν οι Κινέζοι.
Αν ΚΑΙ το τερματικό «παγώσει» ΚΑΙ το πλοίο μείνει (σαν λάφυρο) στα χέρια της κινεζικής κρατικής εταιρείας, θα μιλάμε για κόλαφο γιγαντιαίων καταστάσεων για το κυπριακό κράτος, με την ευθύνη να βαραίνει πρωτίστως τη διακυβέρνηση Αναστασιάδη που εμπιστεύτηκε την κινεζική εταιρεία παρά τις γραπτές ενστάσεις του Γενικού Ελεγκτή και την απουσία πραγματικού ανταγωνισμού στον διαγωνισμό που είχε προκηρυχθεί το 2018 αλλά και την ίδια την κινεζική Κυβέρνηση, η οποία έχει τον πρώτο λόγο για τη διαχείριση που ασκεί η κρατική CPP.
Η συνάντηση αύριο στο Προεδρικό του Προέδρου Χριστοδουλίδη με τον Κινέζο πρέσβη αποσκοπεί να στείλει το μήνυμα στην κινεζική Κυβέρνηση ότι δεν θεωρείται άμοιρη ευθυνών για το φιάσκο που είναι σε πλήρη εξέλιξη, καθώς απέτυχε -παρά τις επανειλημμένες προτροπές της κυπριακής Κυβέρνησης- να διασφαλίσει τη συμμόρφωση μιας κρατικής και απόλυτα ελεγχόμενης εταιρείας στις συμβατικές της υποχρεώσεις, εκθέτοντας εν τέλει την κυπριακή Κυβέρνηση έναντι των πολιτών της αλλά και έναντι της ΕΕ, που χορήγησε το έργο με 101 εκατ. ευρώ.
Πηγή: philenews.com