Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και αύξηση διακανονισμών και απλήρωτων λογαριασμών καταγράφονται το τελευταίο διάστημα, καθώς η κρίση των τιμών της ενέργειας εντείνει τις πιέσεις στην αγορά, με τους καταναλωτές να δυσκολεύονται να αποπληρώσουν τους λογαριασμούς τους.
Ενδεικτική της κατάστασης στην αγορά σήμερα είναι η αναφορά στα αποτελέσματα του α’ τριμήνου 2022 της ΔΕΗ όπου σημειώνεται ότι μέσα στο διάστημα αυτό καταγράφηκε αύξηση των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις πελατών ύψους 45,9 εκατ. ευρώ έναντι 2,1 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2021.
Μπορεί το απόλυτο ποσό των επισφαλών απαιτήσεων στη ΔΕΗ να είναι πολύ χαμηλότερο από τα επίπεδα όπου είχε εκτοξευθεί στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, όμως το γεγονός ότι αυξήθηκαν σχεδόν κατά 22 φορές σε 12μηνη βάση δείχνει ότι αναπτύσσεται μια ανησυχητική δυναμική.
Παράλληλα, όπως επισημαίνει πηγή μη καθετοποιημένης εταιρείας, οι διακανονισμοί έχουν ήδη τριπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες και, παρότι έως σήμερα εξυπηρετούνται, οι επόμενοι μήνες θα δείξουν αν θα υπάρξει ένα νέο κύμα απλήρωτων λογαριασμών.
Όπως τονίζει, μπορεί η ρύθμιση να δημιουργεί μια απαίτηση άτοκων δόσεων, όμως η μη έγκαιρη αποπληρωμή τους οδηγεί σε πρόσθετη επιβάρυνση καταβολής τόκων από τους υπόχρεους καταναλωτές. Ωστόσο, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι είναι δύσκολο, ακόμα και με διακανονισμό, για πολλούς καταναλωτές να παραμείνουν τυπικοί στις υποχρεώσεις τους και πολλοί δυσκολεύονται ήδη από το πρώτο τρίμηνο της ρύθμισης καθώς συνεχίζουν να έρχονται και οι επόμενοι λογαριασμοί.
Επιπρόσθετα, αυξάνονται και οι χρόνοι αποπληρωμής μετά τη λήξη του λογαριασμού και για εκείνους που δεν χρειάζονται τη λύση του διακανονισμού. Ήδη υπολογίζεται ότι 5% των καταναλωτών αποπληρώνουν τον λογαριασμό 7 ημέρες μετά τη λήξη του. Όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, η κατάσταση θα ήταν πολύ χειρότερη χωρίς τις κρατικές επιδοτήσεις, όχι μόνο για την ικανότητα αλλά κυρίως και για τη διάθεση αποπληρωμής από πλευράς καταναλωτών.
Σε αυτό το περιβάλλον πίεσης για τα νοικοκυριά δεν είναι τυχαία η μείωση της κατανάλωσης ρεύματος κατά 6,7% που κατέγραψε στο ενημερωτικό του δελτίο για τον Απρίλιο ο ΑΔΜΗΕ. Αντίστοιχα ήταν, εξάλλου, και τα πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε το ΙΕΛΚΑ όπου αναφερόταν ότι το 60% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος.
Την ίδια ώρα, έχουν αυξηθεί σημαντικά και οι διαμαρτυρίες προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για τις χρεώσεις από τη ρήτρα αναπροσαρμογής με τον αριθμό των παραπόνων που συγκεντρώνονται κάθε εβδομάδα να είναι τετραψήφιος.
Διαβάστε τη συνέχεια εδώ