Πτωτικά κινείται το Μάρτιο η λιανική αγορά των καυσίμων. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, η μείωση που καταγράφεται είναι στο -6%.
Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς ο οι καταναλωτές περιόρισαν τις πρώτες μέρες του Μάρτη, τις αγορές τους λόγω των τιμών, περιμένοντας όμως και τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης.
Επίσης η τάση που καταγράφεται ως κυρίαρχη είναι η αγορά μικρών ποσοτήτων, κάθε φορά, εν αναμονή των διακυμάνσεων των τιμών, ενώ βέβαια είναι εμφανής και ένας περιορισμός κινήσεων.
Ένα πάντως στοιχείο που έχει δώσει μια κάποια ώθηση είναι η παρατεταμένη κακοκαιρία, που οδηγεί, έστω και με το “σταγονόμετρο” σε αγορές καυσίμων θέρμανσης.
Στο μεταξύ την προηγούμενη εβδομάδα καταγράφηκε αποκλιμάκωση των τιμών με τις οποίες παρέδιδαν καύσιμα τα διυλιστήρια, λόγω και της αποκλιμάκωσης που είχε καταγράψει διεθνώς η τιμή του αργού.
Από Τρίτη ξανά ανοδικά
Ωστόσο από αύριο αναμένεται αλλαγή τάσης καθώς με βάση την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων οι τιμές παράδοσης των διυλιστηρίων θα ανέβουν καθώς η τιμή του αργού και πάλι έχει πάρει την ανιούσα με τιμές άνω των 106 δολαρίων το βαρέλι, για το μπρεντ.
Πάντως όπως είπε στην εκπομπή «Πρωινοί Τύποι» του ΑΝΤ1 ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης ότι το όριο των 30.000 ευρώ που έχει τεθεί για να δικαιούται κάποιος το βοήθημα των 22 λεπτών ανά λίτρο, για συνολικά 180 λίτρα εντός τριμήνου, αφορά το φορολογητέο εισόδημα, άρα το πραγματικό ή το τεκμαρτό εισόδημα του φορολογούμενου, εφόσον το τελευταίο είναι μεγαλύτερο του πραγματικού.
Όπως είπε το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί για δύο αυτοκίνητα για το ζευγάρι μιας οικογένειας, εάν το κάθε όχημα ανήκει σε ξεχωριστό ΑΦΜ ιδιοκτήτη, σημειώνοντας πως εάν υπάρχει συνιδιοκτησία, τότε η επιδότηση αφορά μόνο ένα αυτοκίνητο.
Ένα γέμισμα
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών επεσήμανε πως το ύψος της επιδότησης μπορεί να αξιοποιηθεί συνολικά σε ένα γέμισμα και όχι σταδιακά.
«Θα σκεφθούμε και ένα κίνητρο, ώστε όποιος χρησιμοποιεί την άυλη κάρτα για την επιδότηση βενζίνης να έχει ένα bonus», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης, δίχως ωστόσο να ανακοινώσει επισήμως το επιπλέον ποσοστό της έκπτωσης στην τιμή της βενζίνης, που θα δικαιούται όποιος κάνει χρήση του μέτρου.
«Πρέπει να στηρίξουμε τους πιο ευάλωτους. Είμαστε ακόμη σε έλλειμμα, μικρότερο φέτος, αλλά έλλειμμα. Δεν έχουμε πάρει ακόμη επενδυτική βαθμίδα, φθάνουμε ένα κλικ από την επενδυτική βαθμίδα, αλλά δεν το έχουμε. Συνεπώς οι δυνατότητες μας είναι συγκεκριμένες και πεπερασμένες και κυρίως δεν ξέρουμε και το βάθος αυτής της κρίσης του πολέμου», επεσήμανε ο κ. Σκυλακάκης.
«Βλέπαμε κάποιο φως, αλλά τώρα βιώνουμε μια επιδείνωση της κατάστασης, όταν βλέπουμε να ανεβαίνει το πετρέλαιο 30 δολάρια πάνω το βαρέλι ή να πενταπλασιάζεται η τιμή του φυσικού αερίου», σημείωσε ο Αν. Υπουργός Οικονομικών.
Ακόμη, απέκρουσε το επιχείρημα πως μια μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα θα επέφερε αύξηση της κατανάλωσης και των κρατικών εσόδων, απαντώντας ότι «αύξηση κατανάλωσης σε περίοδο που είναι πανάκριβη η τιμή πετρελαίου και φυσικού αερίου σημαίνει ότι η χώρα θα γίνει πολύ φτωχότερη. Αν απέδιδε η μείωση του ΕΦΚ, όλοι οι υπουργοί οικονομικών θα την είχαν κάνει».