Κοινό τόπο με την αγορά αναζητά το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφορικά με ορισμένες προβλέψεις του κλιματικού νόμου οι οποίες έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις.
Όπως μπορεί εύκολα να διαπιστώσει κανείς διαβάζοντας τα σχόλια που έχουν κατατεθεί στη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης, οι περισσότερες αντιδράσεις αφορούν στο άρθρο 14 για τη μείωση εκπομπών από τα κτίρια.
Η εν λόγω διάταξη προβλέπει ότι από το 2023 απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης όπου υπάρχει επαρκώς διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου, ενώ από το 2025 και 2030 αντίστοιχα επιβάλλεται καθολική απαγόρευση στην εγκατάσταση και χρήση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης σε όλα τα κτίρια.
Εταιρείες πετρελαιοειδών
Οι προβλέψεις αυτές έχουν προκαλέσει προβληματισμό στις εταιρείες πετρελαιοειδών, οι οποίες από την πρώτη στιγμή εξέφρασαν τη διαφωνία τους με τα προτεινόμενα μέτρα.
Ενδεικτικά είναι τα σχόλια στη διαβούλευση από τον Σύνδεσμό Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ), ο οποίος τονίζει ότι η πρωτοβουλία είναι στη λάθος κατεύθυνση.
Όπως υποστηρίζει, οι καυστήρες πετρελαίου θα αντικατασταθούν με καυστήρες φυσικού αερίου, το οποίο έχει μικρή επίδραση στο ανθρακικό αποτύπωμα, ενώ προσθέτει ότι θα ενταθεί η ενεργειακή φτώχεια και θα οδηγήσει τους οικονομικά ασθενέστερους σε χειρότερες λύσεις όπως η καύση ξύλων με σοβαρές επιπτώσεις για τη δημόσια υγεία.
Στο Μέγαρο Μαξίμου
Όπως μάλιστα αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, οι προβληματισμοί του κλάδου πετρελαιοειδών και κυρίως των μεγάλων εγχώριων ομίλων έχουν φτάσει μέχρι το Μέγαρο Μαξίμου.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι υπό εξέταση είναι η παράταση κατά δύο έτη της εφαρμογής των διατάξεων για τους καυστήρες πετρελαίου, προκειμένου να συνεχιστεί η συζήτηση με την αγορά σε μια προσπάθεια να βρεθεί κοινό έδαφος.
Εξηλεκτρισμός
Εντελώς αντίθετη είναι η προσέγγιση του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών.
Όπως επισημαίνει στα σχόλια που έχει υποβάλει στη διαβούλευση, οι διατάξεις για την εγκατάσταση και χρήση καυστήρων πετρελαίου πρέπει να γίνουν πιο αυστηρές, δεδομένου ότι η διεθνής τάση είναι ο εξηλεκτρισμός της θέρμανσης και η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών με ΑΠΕ.
Ως εκ τούτου, προτείνει από το 2025 να απαγορευθεί η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου και ορυκτού αερίου, από το 2030 να απαγορευθεί η χρήση καυστήρων πετρελαίου και από το 2035 να απαγορευθεί και η χρήση καυστήρων ορυκτού αερίου.
Τα οχήματα
Εκτός από τις διατάξεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων από τα κτίρια, αντιδράσεις έχουν προκαλέσει και τα μέτρα του νομοσχεδίου για την προώθηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη από το 2025 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, όπως επίσης το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων, ενώ από το 2030 θα απαγορευθεί η πώληση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ο ΣΕΠΕΕ κάνει λόγο για πολύ πρώιμη δέσμευση σε ό,τι αφορά την απαγόρευση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030 και επικαλείται την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εφαρμοστεί αυτό από το 2035.
Επισημαίνει, επίσης, ότι η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους στην Ευρώπη λόγω της πολυετούς οικονομικής κρίσης και ότι δεν υπάρχουν ακόμα οι κατάλληλες υποδομές φόρτισης για να υποστηριχθεί η εκτεταμένη ηλεκτροκίνηση.
Ο ΔΕΣΦΑ
Στη δημόσια διαβούλευση συμμετέχει και ο ΔΕΣΦΑ ο οποίος τονίζει ότι θα πρέπει να συμπληρωθεί η εν λόγω διάταξη, προκειμένου να επιτραπεί και η χρήση οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο LNG/CNG και βιομεθάνιο bio - LNG/bio – CNG, τα οποία έχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων. Ο ΔΕΣΦΑ μάλιστα προτείνει να συμπεριληφθούν παρόμοιες διατάξεις και για τα ναυτιλιακά καύσιμα.