της Σύλβιας Χριστοφόρου
Έως το τέλος Αυγούστου αναμένεται να έχει εγκρίνει το ΤΑΙΠΕΔ τον φάκελο Α με τα νομιμοποιητικά έγγραφα που συνοδεύουν τις οικονομικές προσφορές των έξι σχημάτων τα οποία διεκδικούν τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 έτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι φάκελοι των υποψηφίων δεν παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις και σε περίπτωση που δεν υπάρξουν ενστάσεις, τότε μέσα στις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου θα προχωρήσει στην αποσφράγιση του φακέλου Β με τις προσφορές.
Οι οικονομικές προσφορές των έξι διεκδικητών για την παραχώρηση του πλέον κερδοφόρου οδικού άξονα της χώρας φυλάσσονται στο ΤΑΙΠΕΔ και θα αποσφραγιστούν ταυτόχρονο με την ανεξάρτητη αποτίμηση, όπως γίνεται σε κάθε διαγωνισμό για την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το Ταμείο.
Τις προηγούμενες ημέρες τα δύο εκτελεστικά μέλη της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ, ο διευθύνων σύμβουλος, Δημήτρης Πολίτης και ο εντεταλμένος σύμβουλος, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, βρέθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου προκειμένου να ενημερώσουν για την πορεία των έργων. Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, η εξέλιξη του διαγωνισμού της Αττικής Οδού αποτέλεσε ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, βούληση της κυβέρνησης είναι η ανακήρυξη προτιμητέου επενδυτή το συντομότερο δυνατό, δεδομένου ότι αυτό θα δώσει το απαραίτητο χρονικό περιθώριο για τη μετάβαση στο νέο καθεστώς παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου δίχως να απαιτηθεί παράταση της υφιστάμενης σύμβασης που εκπνέει τον Οκτώβριο του 2024.
Δεν αποκλείεται μάλιστα να μην χρειαστεί η υποβολή βελτιωμένων προσφορών, καθώς αυτό θα συμβεί μόνο για όσες προσφορές έχουν απόκλιση έως 5% σε σχέση με την υψηλότερη. Σε περίπτωση που υπάρξει δεύτερος γύρος οι υποψήφιοι που θα συνεχίσουν στη διαγωνιστική διαδικασία θα έχουν λίγες ημέρες στη διάθεσή τους για να αυξήσουν το προσφερόμενο τίμημα.
Ο προτιμητέος επενδυτής που θα προκύψει από τον διαγωνισμό θα πρέπει στη συνέχεια να οριστικοποιήσει τους όρους χρηματοδότησης με το εγχώριο τραπεζικό σύστημα. Η διαδικασία θα απαιτήσει χρόνο δεδομένου ότι το εκτιμώμενο τίμημα για την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού θα υπερβεί τα 2 δισ. ευρώ και ως εκ τούτου ο δανεισμός που θα απαιτηθεί θα είναι ένας από τους υψηλότερους στην ιστορία των ελληνικών τραπεζών.
Εκτός από το εφάπαξ τίμημα, ο νέος παραχωρησιούχος θα πρέπει να καταβάλλει και το 7,5% των ακαθάριστων εσόδων της εταιρείας που θα αναλάβει τη διαχείριση, λειτουργία και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.
Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, οι επόμενοι μήνες θα αποτελέσουν τους σημαντικότερους από απόψεως εσόδων για το ΤΑΙΠΕΔ καθώς, εκτός από την Αττική Οδό, αναμένεται να οριστικοποιηθεί και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Project έναντι τιμήματος 1,5 δισ. ευρώ. Έπειτα από καθυστέρηση σχεδόν δύο ετών, η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης για 35 έτη έχει οριστικοποιηθεί και η αποστολή της στο Ελεγκτικό Συνέδριο αποτελεί θέμα χρόνου.
Με το κλείσιμο των διαγωνισμών για τους δύο οδικούς άξονες, τα συνολικά έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ θα αγγίξουν τα 15 δισ. ευρώ από την ίδρυσή του το 2011. Η αξιοποίηση της Αττικής Οδού και της Εγνατίας Οδού θα εκτοξεύσει και το συνολικό πολλαπλασιαστικό όφελος για την ελληνική οικονομία, το οποίο θα ανέλθει, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, σε περίπου 30 δισ. ευρώ μέσω της κινητοποίησης κεφαλαίων και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Την περίοδο 2011 – 2020 το ΤΑΙΠΕΔ ολοκλήρωσε 48 έργα βάζοντας στα κρατικά ταμεία 9 δισ. ευρώ για τη μείωση του χρέους, ενώ το πολλαπλασιαστικό όφελος για την εθνική οικονομία ανήλθε σε 20 δισ. ευρώ σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ. Την τελευταία τριετία έχουν ολοκληρωθεί σημαντικά έργα όπως η πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών έναντι 733 εκατ. ευρώ, η πώληση πλειοψηφικών ποσοστών των Οργανισμών Λιμένων Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου έναντι 164 εκατ. ευρώ, ενώ έχει δρομολογηθεί η διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με παράλληλη πώληση του υπόλοιπου 10% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο καναδικό fund PSP Investments. Από τη συναλλαγή αυτή εκτιμάται ότι το όφελος του Δημοσίου θα διαμορφωθεί σε περίπου 1 δισ. ευρώ.