Στην παρουσία του Γενικού Εισαγγελέα και του Υπουργού Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος επανεξετάζεται σήμερα από την κοινοβουλευτική Επιτροπή Γεωργίας η αναπομπή του Προέδρου της Δημοκρατίας για τον περί Προστασίας και Διαχείρισης των Υδάτων (Τροποποιητικός) Νόμο του 2023, ο οποίος ψηφίστηκε από τη Βουλή στις 21 Σεπτέμβριου 2023.
Σκοπός του νόμου είναι η τροποποίηση του περί Προστασίας και Διαχείρισης των Υδάτων Νόμου, ώστε αφενός η ποσότητα του νερού που χρησιμοποιείται από τους καταναλωτές άρδευσης για σκοπούς παγετοπροστασίας ή για σκοπούς κατάσβεσης πυρκαγιάς να μη λαμβάνεται υπόψη για σκοπούς υπολογισμού του συνόλου της ποσότητας νερού που δικαιούται ο εν λόγω καταναλωτής να λαμβάνει για σκοπούς άρδευσης και αφετέρου το τέλος χρέωσης της κατανάλωσης του νερού που χρησιμοποιείται για τους πιο πάνω σκοπούς να καθορίζεται με διάταγμα που θα εκδίδεται από τον Υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος.
Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης με επιστολή του στην Πρόεδρο της Βουλής ημερ. 10 Οκτωβρίου κρίνει ότι ο υπό αναπομπή νόμος παρουσιάζει θέματα αντισυνταγματικότητας, απόκλισης από το ενωσιακό δίκαιο, σύγκρουση μεταξύ νόμου και κανονισμών και εγείρει θέματα πρακτικής δυσκολίας στην εφαρμογή του. Περαιτέρω, αμφισβητείται η αναγκαιότητα εφόσον οι στόχοι του επιτυγχάνονται μέσω του υφιστάμενου νομικού πλαισίου.
Στην επιστολή του Προέδρου επισημαίνεται ακόμα ότι τυχόν μείωση των τελών, εκτός του ότι συνηγορεί στην αυξημένη κατανάλωση νερού, πιθανόν να οδηγήσει σε αντιδράσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Συγκεκριμένα, με βάση τους περί Ενιαίας Διαχείρισης Υδάτων (Δικαιώματα, Τέλη ή άλλα Χρηματικά Ανταλλάγματα) Κανονισμούς, τα ενιαία τέλη παροχής φρέσκου αδιύλιστου νερού άρδευσης από τα κυβερνητικά υδατικά έργα (ΚΥΕ), για γεωργική και κτηνοτροφική χρήση ή υδατοκαλλιέργεια έχουν καθοριστεί στα €0,17 ανά κυβικό μέτρο. Περαιτέρω, το ειδικό τέλος υπερκατανάλωσης καθορίστηκε στα €0,45/κ.μ. αντί στα €0,17, για γεωργική παραγωγή και κτηνοτροφία και αφορά τη χρήση ποσοτήτων που υπερβαίνουν την εκάστοτε εγκεκριμένη ετήσια ποσότητα από τα ΚΥΕ.
Σε ότι αφορά το νερό που καταναλώνεται λόγω ειδικών καιρικών συνθηκών, όπως ο παγετός και η ανομβρία, υπάρχει ήδη πρόνοια για τη δυνατότητα εξαίρεσης του από την ποσότητα υπερκατανάλωσης.
Τονίζεται ακόμα πως το ζήτημα της τιμολόγησης των ποσοτήτων νερού σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, ρυθμίζεται με κανονισμούς και δεν είναι δυνατή η τροποποίησή τους με πρόταση νόμου. Τυχόν προσθήκη άλλων περιπτώσεων (παγετοπροστασίας) που να δικαιολογούν μειωμένη τιμολόγηση της υπερκατανάλωσης του νερού υποχρεώνει την εκτελεστική εξουσία να τροποποιήσει τους σχετικούς κανονισμούς για λόγους ασφάλειας δικαίου.
Περαιτέρω σημειώνεται ότι το επιβαλλόμενο τέλος των €0,17/κ.μ. δεν δύναται να μειωθεί με διάταγμα, καθώς επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός, δημιουργείται ευνοϊκότερο καθεστώς αποκλειστικά για τις δύο κατηγορίες (παγετοπροστασία και πυρκαγιά), εγείροντας θέμα διάκρισης στη βάση της αρχής της ισότητας και συνεπώς άνισης μεταχείρισης των δικαιούχων ύδατος.