«Φέτος φαίνεται πως θα έχουμε την κορυφαία έκθεση Ποσειδώνια στην ιστορία, ενώ ο χώρος που στεγάζεται η έκθεση δεν αρκεί και ζητήσαμε επιπλέον χώρους. Φέτος επιστρέφει δυναμικά και η Κίνα, με πολλές ναυτιλιακές και πληθώρα ναυπηγείων, που στη διοργάνωση του 2022 δεν είχαν δώσει το παρών λόγω του Covid». Αυτά δήλωσε στο Energymag.gr o κ. Θεόδωρος Βώκος, διευθύνων σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε., στο περιθώριο της χθεσινής εκδήλωσης στην Αθήνα του Συνδέσμου Οργανωτών – Κατασκευαστών Εκθέσεων Ελλάδος (ΣΟΚΕΕ).
Ο κ. Βώκος τόνισε πως ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της φετινής έκθεσης θα είναι η δυναμική παρουσία της Ινδίας, που θα είναι μεγαλύτερη από ποτέ, η επιστροφή της Κίνας, αλλά και πάρα πολλές τεχνολογικές εταιρείες από την Αμερική, που δραστηριοποιούνται δυναμικά στις εφαρμογές της τεχνολογίας στη ναυτιλία και πέριξ αυτής.
Σε ό,τι αφορά τα κεντρικά ζητήματα της 28ης έκθεσης Ποσειδώνια, που θα γίνει μεταξύ 3 και 7 Ιουνίου στο Metropolitan Expo Centre της Αθήνας, ο κ. Βώκος σημείωσε πως στην κορυφή της ατζέντας θα παραμείνουν οι μεγάλες μεταλλάξεις στην ενέργεια, η στροφή στη βιωσιμότητα, το sustainability, η απανθρακοποίηση και οι μεγάλες προκλήσεις που συνεπάγονται αυτές οι αλλαγές.
Άλλωστε, η περιβαλλοντική κρίση επηρεάζει πλέον καταλυτικά και τη ναυτιλία, όπως έδειξε ξεκάθαρα η μείωση των υδάτων, λόγω της ξηρασίας, στη Διώρυγα του Παναμά, που αποτελεί τη σύντομη διαδρομή μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού για το 6% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.
Επίσης, όπως επισήμανε ο κ. Βώκος, πλέον στην ατζέντα μπαίνουν περισσότερο από ποτέ τα θέματα των γεωπολιτικών προκλήσεων, ρίσκου μετά τις εξαιρετικά σημαντικές εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στην Ερυθρά Θάλασσα, με τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι και όλα τα υπόλοιπα.
Αναφέρθηκε στις νέες κρίσεις να ξεσπούν ανά τον κόσμο, με την ναυτιλία να καλείται να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα τις απαιτήσεις, αλλάζοντας νόρμες και σταθερές που ίσχυαν για δεκαετίες. «Οι πόλεμοι στην Ουκρανία και την Γάζα, το προσωρινό κλείσιμο της διόδου της Ερυθράς Θάλασσας, οι περιορισμοί στην Διώρυγα του Παναμά και άλλες εξελίξεις, έχουν επηρεάσει τον σχεδιασμό και τη λειτουργία ολόκληρης της ναυτιλιακής βιομηχανίας», επισημαίνει.
Αναφορικά με την Ελλάδα, ο διευθύνων σύμβουλος της Ποσειδώνια Α.Ε. γνωστοποίησε ότι αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες να «κλειδώσει» και η συμμετοχή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, κάτι που θα γίνει για πρώτη φορά στη νέα εποχή, τονίζοντας πως «καιρός είναι τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά να δώσουν το παρών σε αυτό το κορυφαίο event της παγκόσμιας ναυτιλίας».
Το εκτόπισμα της φετινής έκθεσης Ποσειδώνια
Τα Ποσειδώνια 2024 θα φιλοξενήσουν περισσότερους από 2.000 εκθέτες και 40.000 συμμετέχοντες από περίπου 95 χώρες, ενώ αποτελούν την κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο, που έχει ιστορία σχεδόν έξι δεκαετίες και έχει καταστεί θεσμός για τον κλάδο που διακινεί το 90% του παγκοσμίου εμπορίου.
Η διαρκής εξέλιξη του κλάδου, αλλά και της έκθεσης αντικατοπτρίζεται στους περίπου 45 νεοεισερχόμενους εκθέτες στα φετινά Ποσειδώνια, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν τόσο προϊόντα λογισμικού και εξοπλισμού, όσο και κρατικούς φορείς από όλο τον κόσμο.
Μια από τις μεγάλες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η παγκόσμια ναυτιλία είναι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, με τον κλάδο να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις βιωσιμότητας και να εκπληρώσει τους περιβαλλοντικούς στόχους για το 2030 και το 2050.
Η απαλλαγή της ναυτιλίας από τις εκπομπές άνθρακα και οι τρόποι επίτευξης του στόχου αυτού θα είναι στο επίκεντρο των συζητήσεων στην 28η έκθεση. Λογισμικά βελτιστοποίησης πορείας (route optimisation) και πρόβλεψης καιρού (weather prediction), κυλινδρικά ιστία (rotor sails) που αξιοποιούν την ισχύ του ανέμου, προηγμένα συστήματα επίστρωσης κύτους (hull coating systems) και λίπανσης αέρα (air lubrication) που μειώνουν την αντίσταση και επομένως την κατανάλωση καυσίμου, ηλιακά πάνελ σε πλοία, κινητήρες που λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα ή προσαρμοσμένοι στο slow steaming και πολλές άλλες εξελίξεις θα ξεχωρίσουν και θα αναδειχθούν στον εκθεσιακό χώρο των Ποσειδωνίων 2024.
Πρόκειται για μια διοργάνωση που το συνολικό της αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ, έσοδα που κατευθύνονται στις τοπικές επιχειρήσεις των κλάδων της φιλοξενίας, της εστίασης, της διοργάνωσης εταιρικών εκδηλώσεων και των μεταφορών.