Μενού Ροή
Staikouras xatzidakis terna attiki odos
: Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, και ο Πρόεδρος της ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε., Εμμανουήλ Μουστάκας.
Η (χρυσοφόρος ) Αττική Οδός και η απόλυτη κυριαρχία του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα στις παραχωρήσεις

Απόλυτος leader της αγοράς στον «χρυσοφόρο» τομέα των παραχωρήσεων καθίσταται πλέον ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, μετά και την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, που αποτελεί τον εμπορικότερο οδικό άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.

Το «κλείδωμα» της ανάληψης παραχώρηση της Αττικής Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και σημαντική εξέλιξη για τον όμιλο, καθώς διπλασιάζει σε αξία το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Πλέον, ο όμιλος διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Θυμίζουμε πως η ΓΕΚ Τέρνα κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά που έφτασε στα 3,27 δισ. ευρώ, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ από καταβολής ιδιωτικοποιήσεων στη χώρα μας καθώς πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογραφεί ποτέ στην Ελλάδα, ενώ υπερτέρησε έναντι των υπολοίπων πέντε προσφορών. Έτσι, για τα επόμενα 25 χρόνια αναλαμβάνει την παραχώρηση του μεγαλύτερου αστικού αυτοκινητοδρόμου της χώρας.

Η προσφορά του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα – που έγινε με την αποκλειστική χρηματοοικονομική συνδρομή της Mediobanca S.p.A. - ήταν κατά 164 εκατ. ευρώ υψηλότερη από τη δεύτερη καλύτερη προσφορά, που κατατέθηκε από την κοινοπραξία της Mytilineos (νυν Metlen) με τη γαλλική Vinci, που ήταν ύψους 3,106 δισ. ευρώ. Ήταν μια διαφορά 5,015%, οπότε ξεπεράστηκε η ρήτρα του 5%, που θα απαιτούσε βελτιωμένες προσφορές αν η διαφορά ήταν μικρότερη αυτού του ποσοστού.

Η ΓΕΚ Τέρνα κατέβηκε χωρίς άλλον partner στο διαγωνισμό, αποτελώντας τη μοναδική αυτόνομη συμμετοχή από τις έξι συνολικά κοινοπραξίες που κατέθεσαν προσφορά.

Τα επόμενα βήματα

Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος και την εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης-παραλαβής. 

Το έργο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, ενώ η βαριά του συντήρηση θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ Τέρνα. Τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο και με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία.

Συγκεκριμένα, η μέση ημερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ-πανδημίας επίπεδα, με τον αυτοκινητόδρομο να σημειώνει μια μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας ύψους 4% τα τελευταία δέκα χρόνια, ενώ πλέον η μέση ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώνεται στα 270.000 οχήματα.

Ιστορικό

Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990. Έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη ραχοκοκαλιά του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής, όπου κατοικούν περισσότεροι από 5 εκατ. άνθρωποι. Επίσης, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας, ενώ συνδέει οδικά και το αεροδρόμιο της Αθήνας με το κέντρο της πόλης.

Οι τρεις μεγάλες συμβάσεις

Πλέον ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, έχει τις τρεις μεγαλύτερες συμβάσεις και πλέον εμβληματικές παραχωρήσεις που ξεπερνούν τα 6,8 δισ. ευρώ, αποτελώντας τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη στον κλάδο, καθώς πλην της Αττικής Οδού, έχει επιλεγεί ως προσωρινός ανάδοχος για το έργο παραχώρησης του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, με κατασκευαστικό αντικείμενο 1,8 δισ. ευρώ, ενώ είχε προηγηθεί η υπογραφή της σύμβασης για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Ο όμιλος με αυτές τις τρεις συμβάσεις ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων, ενώ εξασφαλίζει και ενισχύει την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση, επιτρέποντας τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του.

Άλλες συμβάσεις και έργα ΣΔΙΤ

Ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει επίσης κατά 100% τις συμβάσεις των οδικών παραχωρήσεων Νέα Οδός (Ιόνια Οδός και Αθηνών – Λαμίας, με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης έως την περιοχή της Σκάρφειας – μετά τα Καμένα Βούρλα – και το συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι – Χαλκίδα) και Κεντρική Οδός (Ε 65), έχει μερίδιο 17% στην Ολυμπία Οδό.

Επίσης, έχει αναλάβει εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισ. ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (Καστέλι), το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό, η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έχει παρουσία σε σταθμούς αυτοκινήτων κ.α.

Βάσει στοιχείων που έχει δημοσιοποιήσει η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα, τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισ. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, εκτιμήσεις στις οποίες δεν περιλαμβάνεται ο ΒΟΑΚ.

Το εκτόπισμα του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα

Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, καθώς ήδη διαχειρίζεται περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού). Η ανάληψη της Εγνατίας Οδού αποτελεί ορόσημο για τον όμιλο με πολλαπλά οφέλη. Μέσω της κοινοπραξίας με την Egis Projects S.A. (75%-25%) κέρδισε την παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ. Έτσι, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου ξεπερνά πλέον τα 1.600 χλμ., καθώς κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας