Τις λεπτομέρειες του επενδυτικού πλάνου του 1 δις. ευρώ για την Ελλάδα για την περίοδο 2024- 2030 -κλειδί για την υλοποίηση του οποίου είναι το ενιαίο τιμολόγιο για τις χρεώσεις δικτύου διανομής πανελλαδικά- παρουσίασε χθες η διοίκηση της Enaon (πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών) και της θυγατρικής της Enaon EDA που τρέχει τα σχετικά projects. Στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία της Enaon, το παρών έδωσε και ο Διευθύνων Σύμβουλος του μητρικού ομίλου Italgas Πάολο Γκάλο (που πραγματοποίησε ταξίδι-αστραπή στην Ελλάδα στο πλαίσιο του οποίου είχε συνάντηση και με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας), ο οποίος υπογράμμισε τη σημασία και την αυξανόμενη συνδρομή της ελληνικής θυγατρικής για τα βασικά μεγέθη και το αναπτυξιακό αφήγημα της Italgas.
Σύμφωνα με τα όσα είπαν η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Enaon Μπάρμπαρα Μοργκάντε και η CEO της θυγατρικής Enaon ΕΔΑ (που «τρέχει» τα έργα στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου Φραντσέσκα Ζανινότι), από τις επενδύσεις του 1 δις. ευρώ, τα 650 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την κατασκευή πάνω από 3.000 χλμ. νέου δικτύου (με αποτέλεσμα την αύξηση του συνολικού δικτύου διανομής στα 11.000 χλμ. στο τέλος της δεκαετίας,), επεκτείνοντας τα έργα σε περιοχές που δεν έχουν ακόμη συνδεθεί. Στο πλαίσιο αυτό, προτεραιότητα για να μπουν στον χάρτη του φυσικού αερίου στην Ελλάδα το αμέσως επόμενο διάστημα -έως το τέλος του 2025- παίρνουν η Βέροια, η Φλώρινα, η Πάτρα (ΒΙ.ΠΕ και η πόλη της Πάτρας), η Άμφισσα, το Καρπενήσι, τα Ιωάννινα, η Άρτα, η Πρέβεζα, η Ηγουμενίτσα, ο Πύργος και το Αγρίνιο. Μέσα στο τρέχον έτος συνδέθηκαν τα Γρεβενά, η Λιβαδειά, τα Γιαννιτσά, η Καστοριά, το Άργος Ορεστικό και η Ορεστιάδα. Για αρκετές από τις περιοχές -που είναι μακριά από τον βασικό «κορμό» μεταφοράς του φυσικού αερίου επιλέγεται η λύση του εικονικού αγωγού, μέσω της κατασκευής μονάδων αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG. Παράλληλα με την επέκταση σε νέες περιοχές που δεν είχαν πρόσβαση στο φυσικό αέριο προωθείται και η πύκνωση του υφιστάμενου δικτύου στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία.
Οι αυξομειώσεις που φέρνει το ενιαίο τιμολόγιο διανομής για νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Κατά τη χθεσινή εκδήλωση, μεγάλη συζήτηση έγινε για την ενοποίηση των χρεώσεων χρήσης του δικτύου διανομής που προωθεί η Italgas, εν μέσω έντονης φημολογίας για μεγάλες επιβαρύνσεις που είχε προηγηθεί.Η κ. Μοργκάντε δήλωσε ότι το ενιαίο τιμολόγιο έχει ήδη εγκριθεί από τη ΡΑΑΕΥ και έχει τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Δεκεμβρίου, με άμεση ισχύ για τους οικιακούς καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα. Για τους βιομηχανικούς καταναλωτές, όπου οι ταρίφες παρουσίαζαν τεράστιες διαφοροποιήσεις από τη μια γεωγραφική περιοχή στην άλλη, επελέγη η βαθμιαία σύγκλιση των χρεώσεων. Για να δοθεί μια εικόνα, πριν την πρόταση ενοποίησης των τιμολογίων, στον οικιακό τομέα, τα τιμολόγια διέφεραν πολύ σημαντικά μεταξύ των περιοχών (έως και δύο φορές υψηλότερα μεταξύ των ανώριμων και ώριμων από άποψη διείσδυσης δικτύων), ενώ στον βιομηχανικό τομέα η διαφορά ήταν ακόμα και εξαπλάσια.
«Η πρότασή μας για το ενιαίο τιμολόγιο δεν οδηγεί σε αύξηση των εσόδων του Διαχειριστή, αλλά επιφέρει μια δίκαιη κοινωνικοποίηση του κόστους μεταξύ των διαφόρων περιοχών», τόνισε η κ. Μοργκάντε, υπογραμμίζοντας ότι σε αρκετές περιοχές της χώρας καταγράφονται ήδη σημαντικές μειώσεις. Για παράδειγμα, ένας οικιακός καταναλωτής στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη κατά μέσο όρο εξοικονομεί 80 ευρώ ετησίως, στην Κεντρική Μακεδονία 58 ευρώ ετησίως, στη Δυτική Ελλάδα 35 ευρώ και στην Αττική εξοικονομεί 10 ευρώ ετησίως. Από την άλλη πλευρά, η μέγιστη αύξηση είναι λίγο πάνω από 3,5 ευρώ το μήνα στη Θεσσαλονίκη και λιγότερο από 1 ευρώ το μήνα στη Θεσσαλία». Η ίδια πρόσθεσε ότι για τον βιομηχανικό τομέα, η εφαρμογή ενιαίου τιμολογίου δεν μπορούσε να επιτευχθεί άμεσα, όπως με την περίπτωση των οικιακών καταναλωτών, καθώς η διακύμανση στην ταρίφα θα ήταν σημαντική, επομένως κρίθηκε επιβεβλημένη μία σταδιακή προσέγγιση προς την κατεύθυνση του ενιαίου τιμολογίου.Διευκρίνισε δε ότι το τιμολόγιο διανομής αντιστοιχεί μόνο στο 20-25% του συνολικού λογαριασμού για τους καταναλωτές.
Ο κ. Γκάλο από την πλευρά του εστίασε στη "μεγάλη εικόνα" του επενδυτικού πλάνου της Italgas για την Ελλάδα τονίζοντας ότι πέρα από την πύκνωση του υφιστάμενου δικτύου και την επέκτασή του σε νέες περιοχές, απόλυτη προτεραιότητα για τον ιταλικό όμιλο αποτελεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός, συμπεριλαμβανομένης της αντικατάστασης των συμβατικών μετρητών από έξυπνους μετρητές Nimbus, στο πλαίσιο της στόχευσης της για βελτίωση και επέκταση των υπηρεσιών της Enaon, την ενίσχυση της αποδοτικότητας και την δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για τη διανομή ανανεώσιμων αερίων (βιομεθάνιο, υδρογόνο) τα επόμενα χρόνια.
«Στόχος είναι οι υποδομές να γίνουν ψηφιακές, πράσινες και ευέλικτες για να προωθήσουν την πράσινη μετάβαση που απαιτεί τόσο τα μόρια (του φυσικού αερίου) όσο και τα ηλεκτρόνια», είπε ο κ. Γκάλο. Ο ίδιος πρόσθεσε «Ο εξηλεκτρισμός είναι ένα ωραίο αφήγημα, όμως δεν λύνει το πρόβλημα της ενεργειακής μετάβασης που περνά μέσα από την απανθρακοποίηση και των δυο μορφών ενέργειας και πρέπει να είναι τεχνολογικά ουδέτερη, συνυπολογίζοντας και το κόστος για τους καταναλωτές». Δεν είναι τυχαία στο πλαίσιο αυτό η εκτίμηση της Italgas για διπλασιασμό τη ζήτησης για φυσικό αέριο στην Ελλάδα έως το 2030 (στα 2,9 δισ. κυβικά μέτρα στο τέλος της δεκαετίας από 1,5 δισ. κυβικά μέτρα σήμερα), που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που προδιαγράφει πτώση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στον βιομηχανικό, εμπορικό και οικιακό τομέα…