Σε ένα άκρως νέο μέσο μεταφοράς, τα τραίνα υδρογόνου επενδύει η Alstom, που είναι μια εταιρεία που προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξοπλισμού και υπηρεσιών, από τρένα υψηλής ταχύτητας, Μετρό, σιδηροδρόμους απλής τροχιάς και τραμ μέχρι ολοκληρωμένα συστήματα, εξατομικευμένες υπηρεσίες, καθώς και λύσεις υποδομών, σηματοδότησης και ψηφιακής κινητικότητας. Η εταιρεία έχει προμηθεύσει 150.000 οχήματα για εμπορική χρήση παγκόσμια. Με την συγχώνευση με την Bombardier Transportation που πραγματοποιήθηκε στις 29 Ιανουαρίου 2021, τα proforma έσοδα του νέου, διευρυμένου Ομίλου έφτασαν τα €14 δις για την περίοδο 12 μηνών που ολοκληρώθηκε στις 31 Μαρτίου 2021. Με έδρα στη Γαλλία, η Alstom έχει παρουσία σε 70 χώρες και απασχολεί πάνω από 70.000 εργαζόμενους.
Μιλώντας σε δημοσιογραφική συνάντηση ο Σταύρος Βλάχος, Διευθύνων Σύμβουλος στην Alstom στην Ελλάδα, ανέφερε ότι η εταιρεία θέλει να πάρει μέρος στους διαγωνισμούς για τα τρένα υδρογόνου που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Τι έχει πει η κυβέρνηση;
Να σημειωθεί ότι πριν από λίγες μέρες μιλώντας στο Ελληνογαλλικό Φόρουμ, στο Παρίσι, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής σημείωσε ότι στο πλαίσιο των μεγάλων έργων που προωθούνται, βασικό ρόλο καλούνται να παίξουν οι πράσινες υποδομές τα σιδηροδρομικά έργα, όπως και η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, του Μετρό δηλαδή και του Τραμ. Με πρώτο και σημαντικότερο το τεράστιο έργο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, στο οποίο όπως επεσήμανε ο κ. Καραμανλής μετέχουν και γαλλικές εταιρίες και το οποίο αφού πέρασε από χίλια κύματα έχει ήδη ξεκινήσει, αλλά και τις επεκτάσεις των υφιστάμενων Γραμμών.
“Σε λίγους μήνες θα παραλάβουμε τα πρώτα πράσινα λεωφορεία – ηλεκτρικά και φυσικού αερίου – και συζητάμε να εντάξουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης τρένα υδρογόνου που θα θέλαμε να έχουμε στην Ελλάδα μέχρι το 2025”, δήλωσε επίσης ο κ. Καραμανλής.
Σημείωσε ειδικότερα ότι στην Ελλάδα βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη 125 project δημοσίων και ιδιωτικών έργων, που ξεπερνούν συνολικά τα 40 δισ. ευρώ. Υπενθύμισε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ, έχοντας καταφέρει μέσα σε τριάμισι χρόνια να δημοπρατήσει έργα πάνω από 10 δισ. ευρώ και να συμβασιοποιήσει από αυτά σχεδόν τα 5 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι τα έργα αυτά ήδη υλοποιούνται.
Το υδρογόνο
Η τεχνολογία των τρένων υδρογόνου είναι σε αρκετά πρώιμο στάδιο σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα στην Ευρώπη τρένα υδρογόνου έχουν δρομολογηθεί σε δύο γραμμές, σε Γερμανία και Γαλλία. Πρόκειται για τα βραβευμένα Alstom Coradia iLint, τα οποία εκτελούν δρομολόγια σε περιφερειακά δίκτυα των δύο χωρών. Πιο πρόσφατο μοντέλο είναι το Alstom Coradia Polyvalent.
Υπενθυμίζεται ότι η Alstom, που δίνει έμφαση στην έξυπνη και βιώσιμη κινητικότητα, πρόσφατα υπέγραψε σύμβαση για την προμήθεια 130 ηλεκτρικών διώροφων τρένων Coradia Stream High Capacity (HC) στην Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) για το δίκτυο Βάδης-Βυρτεμβέργης, στη Γερμανία. Εκτός από την παράδοση των συρμών, η Alstom ανέλαβε και την παροχή πλήρους συντήρησης για περίοδο 30 ετών, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία των συρμών. Επιπλέον, η σύμβαση επιφυλάσσει δικαίωμα προαίρεσης για την παραγγελία έως και 100 επιπλέον συρμών. Με αξία που ανέρχεται σε σχεδόν 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ για τους πρώτους 130 συρμούς και τη συντήρησή τους για πάνω από 30 χρόνια, πρόκειται για τη μεγαλύτερη παραγγελία που έχει εξασφαλίσει η Alstom έως σήμερα στη Γερμανία.
Τα τρένα τεσσάρων βαγονιών αποτελούνται από δύο διώροφα βαγόνια ελέγχου και δύο μεσαία μονώροφα βαγόνια, με συνολική χωρητικότητα 380 θέσεων. Έχουν μήκος 106 μέτρα και μπορούν να λειτουργήσουν σε πολλαπλές έλξεις.
Το Coradia Stream είναι μια υπερσύγχρονη, χαμηλού δαπέδου, ηλεκτρική πολυμορφική μονάδα (EMU) υψηλών επιδόσεων, μέγιστης ταχύτητας έως 200 km/h, η οποία προσφέρει αρθρωτό σχεδιασμό, επιτρέποντας στους φορείς εκμετάλλευσης να επιλέξουν την καλύτερη δυνατή διαμόρφωση και εσωτερικό χώρο. Αναπτυγμένο για την Ευρωπαϊκή αγορά, το Coradia Stream μπορεί να λειτουργήσει σε όλα τα κύρια ευρωπαϊκά συστήματα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας. Συνολικά, πάνω από 730 συρμοί που βασίζονται στην οικογένεια συρμών Coradia Stream έχουν παραγγελθεί στην Ιταλία, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία, τη Γερμανία, τη Δανία και την Ισπανία, εξασφαλίζοντας ένα καλά δοκιμασμένο προϊόν. Η οικογένεια συρμών προσφέρει, επίσης, λύσεις έλξης χωρίς εκπομπές ρύπων, όπως μπαταρία ή υδρογόνο για μη ηλεκτροδοτούμενες γραμμές.
Η Κρήτη
Ο Σταύρος Βλάχος, Διευθύνων Σύμβουλος στην Alstom στην Ελλάδα, σημείωσε πως υπάρχει ενδιαφέρον για την ανάπτυξη σιδηροδρομικής γραμμής που να συνδέει το Ηράκλειο με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Όπως είπε μια λύση τύπου Τραμ-τρένου θα ήταν βέλτιστη για να συνδεθεί η πόλη του Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο που απέχει περίπου 40 χλμ. Αξίζει να σημειωθεί, βέβαια, ότι μέσα από την ηλεκτροκίνηση μιας τέτοιας γραμμής σταθρρήςε τροχιάς θα διασφαλίζεται και η βιώσιμη κινητικότητα με μηδενικούς ρύπους, καθώς μπορεί να υποστηρίζεται και από την παραγόμενη στη Μεγαλόνησο “πράσινη” ενέργεια.
Με βάση τον κ. Βλάχο, ενδεχομένως το έργο θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Υπενθυμίζεται ότι ένα και πλέον αιώνα μετά το πρώτο πλάνο για σιδηρόδρομο στην Κρήτη, που είχε ανακινήσει στα “τελευταία της” η Οθωμανική Διοίκηση έρχεται και πάλι στο προσκήνιο ο σιδηρόδρομος στην Κρήτη με το πλάνο για σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Ηρακλείου και νέου αεροδρομίου, κάτι που έχει υποστηριχθεί ένθερμα από φορείς και τοπική αυτοδιοίκηση στην Κρήτη. Δεν αποκλείεται, δε, να λειτουργήσει ως πρόκριμα για την μελλοντική επέκταση του και σε άλλες πόλεις του νησιού. Κάτι βέβαια που ενδιαφέρει την Alstom, και όπως είπε ο κ.Βλάχος αναφερόμενος σε έργα βιώσιμης κινητικότητας οπως το τραμ-train στο Ηράκλειο.
Να σημειωθεί ότι η εταιρεία ενδιαφέρεται και για το έργο συντήρησης και λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου πιθανόν η εταιρεία να κατέβει σε κάποιο κοινοπρακτικό σχήμα. Σημαντικό είναι και το ενδιαφέρον που έχει η εταιρεία όπως είπε και για το έργο που προκήρυξε ο ΟΣΕ για τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής.
Παράλληλα η Alstom είναι ενεργά συμμέτοχη και στην εξάδα των σιδηροδρομικών έργων που τρέχει η ΕΡΓΟΣΕ μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου και που θα έχουν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Η πολυεθνική τρέχει επίσης και το μεγάλο έργο σηματοδότησης από την Αθήνα μέχρι τον Προμαχώνα για το οποίο ο κ.Βλάχος προανήγγειλε την σύντομη ολοκλήρωση του.
Επίσης η Alstom, που είναι μέλος του σχήματος μαζί με ΑΒΑΞ και GHELLA για την κατασκευή της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.