Ασχέτως με τα διθυραμβικά σχόλια πολλών εξ… ημών των δημοσιογράφων και όλων των αναλυτών και παρατηρητών της εγχώριας επιχειρηματικότητας, της κατασκευαστικής αλλά και της χρηματιστηριακής αγοράς, μια μεγάλη αλήθεια για τον κλάδο των κατασκευών, είναι ότι πολύ δύσκολα βγάζει κέρδη.
Ένα τεράστιο ερώτημα στην αγορά που ελάχιστοι έχουν μπει στον κόπο να απαντήσουν, είναι γιατί – σε μια συγκυρία κοσμογονίας έργων, με τεράστια κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης και έργα άνω των 10 δισ. ευρώ να «τρέχουν» στη χώρα έως το 2026, οι Ολλανδοί μέτοχοι της Ελλάκτωρ, επιλέγουν να βγουν από τις κατασκευές.
Βγαίνουν από τις κατασκευές, πουλώντας την κορυφαία σε τεχνογνωσία και «προίκα» έργων στην Ελλάδα Άκτωρ, κρατώντας τον κλάδο των παραχωρήσεων και τα υπόλοιπα. Αυτό, από μόνο του, δείχνει πολλά. Η Άκτωρ έχει ένα ανεκτέλεστο περί τα 2,7 – 2,8 δισ. ευρώ. Και όμως, οι Ολλανδοί, είναι αποφασισμένοι, καθώς φαίνεται, να «σκοτώσουν» τον Άκτωρα με 200 -220 εκατ. ευρώ!
Ο μεγάλος δανεισμός, είναι ένα θέμα – βραχνάς που ασφαλώς παίζει το ρόλο του. Όμως, αυτό που βλέπουν οι Ολλανδοί, είναι ότι στις κατασκευές, ειδικά στην Ελλάδα, πολύ δύσκολα βγαίνει… καθαρή και ξάστερη κερδοφορία.
Τα παραδείγματα πολλών εισηγμένων ομίλων τωρινών αλλά και του πρόσφατου παρελθόντος, αυτό μαρτυρούν. Ότι οι κατασκευές είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο… σπορ, δεν είναι για όλους, δεν προσφέρεται για όλους, δεν μπορούν να είναι αποτελεσματικοί και βιώσιμοι όλοι…
Θυμίζουμε πως ο Άκτωρ, όπως και όλος ο όμιλος Ελλάκτωρ, εδώ και πολλά χρόνια ήταν ζημιογόνοι και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό. Την τελευταία διετία έγινε ένα συμμάζεμα, με τον Άκτωρα να γυρνάει θετικός μετά από τιτάνιες προσπάθειες.
Η AVAX, μια από τις πλέον εξειδικευμένες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, με πολύ εμβληματικά και δύσκολα έργα, ήταν ζημιογόνος για δέκα και πλέον έτη. Μόνο την τελευταία διετία υπάρχει μια αλλαγή, και αυτή με δυσκολία.
Η Intrakat, θυμίζουμε, παρά τις μεγάλες αλλαγές που έχουν γίνει παρά την εκτόξευση του ανεκτέλεστου και παρά την εξειδίκευση με έργα αεροδρομίων, αποχέτευσης, αντιπλημμυρικά, ενεργειακά κ.λπ. ήταν και παραμένει μια ζημιογόνος εταιρεία, όπως άλλωστε έδειξε και το 9μηνο του 2022. Βεβαίως, θα περιμένουμε τις ανακοινώσεις του συνόλου της χρήσης.
Παράλληλα, ακόμη και μικρότερες εταιρείες όπως η ΕΚΤΕΡ που έχουν πολύ μαζεμένο management με μικρά έργα και χωρίς μεγάλα ανοίγματα, είναι οριακά κερδοφόρες.
Επίσης, θυμίζουμε πως στο πρόσφατο και απώτερο παρελθόν, δεκάδες είναι οι κατασκευαστικές εταιρείες – εισηγμένες και μη - που οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο και χρεοκοπία. Οι κατασκευές λοιπόν είναι ένας εξαιρετικά δύσκολος τομέας που απαιτεί ιδιαίτερη τεχνογνωσία, σε πολλούς τομείς. Ασχέτως με την ανάληψη έργων, η επίτευξη βιώσιμων αποτελεσμάτων και λειτουργικής κερδοφορίας, είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία. Που δεν είναι για όλους…