Αποτελώντας έναν από τους μεγαλύτερους «παίκτες» παγκοσμίως στους κλάδους επεξεργασίας αλουμινίου και χαλκού, δηλαδή στα δύο πιο κυρίαρχα μέταλλα για την παγκόσμια βιομηχανία όπως αυτοκινητοβιομηχανία, αεροναυπηγική, κατασκευές, yachting, τρόφιμα και πολλά άλλα, η ElvalHalcor απλώνει περαιτέρω το διεθνές αποτύπωμά της.
Η παγκόσμια αγορά αλουμινίου είναι 30 εκατ. τόνοι, με την ElvalHalcor να ελέγχει το 1% της παγκόσμιας αγοράς, ενώ σε κάποιους τομείς το μερίδιό της φτάνει έως το 7%. Ο κλάδος της συσκευασίας αλουμινίου είναι περίπου 7 εκατ. τόνοι παγκόσμια, με την ElvalHalcor να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο σε όλη την Ευρώπη! Παράλληλα, στην αγορά της κατασκευής γιοτ, η ελληνική εταιρεία είναι πρώτη στον κόσμο με μερίδιο 20%.
Πλέον, η θυγατρική του ομίλου Viohalco ανεβάζει ρυθμούς και στην παροχή υπηρεσιών στην αυτοκινητοβιομηχανία, που είναι η αγορά η οποία μεταλλάσσεται με τους ταχύτερους ρυθμούς τελευταία, λόγω της στροφής στην ηλεκτροκίνηση, αλλά και σε πιο ελαφρύτερες κατασκευές.
Χθες, οι δύο γενικοί διευθυντές, ο Πάνος Λώλος στον τομέα του Χαλκού και ο Νικόλας Καραμπατέας στον τομέα του Αλουμινίου, έκαναν παρουσίαση του ομίλου στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών (ΕΘΕ), περιγράφοντας την πορεία των επενδύσεων, των αποτελεσμάτων αλλά και τις προοπτικές της εταιρείας.
Όπως τόνισαν, οι πωλήσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία ενισχύθηκαν στο 8% το 2022 από 5% που ήταν το 2021, ενώ ακόμη υψηλότερο αναμένεται να είναι το φετινό ποσοστό. Συνάμα, το 90% της παραγωγής του αλουμινίου διατίθεται σε χιλιάδες επιχειρήσεις ανά τον κόσμο, με την ElvalHalcor να πουλά προϊόντα και στις πέντε ηπείρους, σε πάνω από 100 χώρες.
Το περιεχόμενο της παρουσίασης ικανοποίησε τα μέλη της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών, ενώ οι χρηματιστές άφησαν μια (εύλογη ασφαλώς) μικρή πικρία για την πορεία της τιμής της μετοχής, η οποία δεν αντικατοπτρίζει τη βιομηχανική της αξία. Η μετοχή της ElvalHalcor εξακολουθεί να έχει από κακή έως αδιάφορη συμπεριφορά στο ταμπλό του Χ.Α. ασχέτως μάλιστα κλίματος, κάτι που «αδικεί» το τεράστιο επιχειρηματικό εκτόπισμα του ομίλου.
Βεβαίως, ένας κύριος λόγος της πολύ μικρής ανταπόκρισης της αγοράς στη μετοχή είναι το πολύ περιορισμένο free float, δεδομένου ότι συνεχίζουν να κρατούν το 85% του ομίλου με τη διασπορά μόλις λίγο πάνω του 15%.
Σημειώνεται πως η ElvalHalcor είναι ένα πραγματικό βιομηχανικό διαμάντι για τη χώρα μας, η οποία χαρακτηρίζεται από την αποβιομηχάνιση, οπότε η επιτυχία της συγκεκριμένης εταιρείας που εξάγει το 96% των προϊόντων χαλκού σε όλο τον κόσμο, λαμβάνει επιπρόσθετη αξία.
Όπως τονίστηκε χθες, οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης απορροφούν το 67% της παραγωγής, η Αμερική απορροφά το 9%, η Ασία το 9%, το Ηνωμένο Βασίλειο 9%, ενώ το υπόλοιπο πάει στη λοιπή Ευρώπη, στην Αφρική και την Ωκεάνια. Η Ελλάδα απορροφά μόλις τα 4% της παραγωγής.
Στον τομέα του αλουμινίου και κυρίως στα είδη συσκευασίας, αναμένεται ανάκαμψη της ζήτησης, καθώς είναι ένα πλήρως ανακυκλώσιμο υλικό το οποίο προτιμούν οι περισσότεροι κατασκευαστές τροφίμων και ποτών - αναψυκτικών έναντι του πλαστικού. Μάλιστα στα νέα brands οι οκτώ στους δέκα κατασκευαστές χρησιμοποιούν αλουμίνιο.
Ο χαλκός στην αυτοκινητοβιομηχανία
Ο χαλκός χρησιμοποιείται έντονα σε μονάδες ΑΠΕ σε αντλίες θερμότητας και άλλες χρήσεις στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Ωστόσο ο χαλκός μελλοντικά αναμένεται να αποτελέσει το βασικό υλικό για την κάλυψη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τον κ. Πάνο Λώλο, ένα συμβατικό αυτοκίνητο περιέχει 27 κιλά χαλκού, ενώ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ο χαλκός ανεβαίνει στα 70 κιλά και στο μέλλον αναμένεται να ανέλθει στα 270 κιλά, καθώς θα περιοριστούν περαιτέρω άλλα, βαρύτερα μέταλλα ή «άχρηστα» υλικά.
Πρόσθεσε ότι η βιομηχανία αυτοκινήτου επιδιώκει να φτιάχνει το σασί του αυτοκινήτου με αλουμίνιο για μεγάλη μείωση βάρους και καλύτερες επιδόσεις. Για την κατασκευή των καινοτόμων προϊόντων κυρίως αυτών του τομέα των ΑΠΕ και των ηλεκτρικών οχημάτων, σημαντική είναι η συνεισφορά της παραγωγικής μονάδας στη Βουλγαρία, όπου το τελευταίο διάστημα έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις ύψους 17 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Λώλος αξιολόγησε την Ελλάδα ως πελάτη της εταιρείας, σημειώνοντας ότι θα μπορούσε η βιομηχανία να δουλεύει σε πιο εντατικούς ρυθμούς αλλά η εγχώρια αγορά στρέφεται στον τομέα των υπηρεσιών. Οι κατασκευές ακινήτων σταμάτησαν το 2006 με συνέπεια για συνεχή 17 χρόνια η ζήτηση να κινείται σε χαμηλά επίπεδα.
Από την πλευρά του, ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου Σπύρος Κοκόλης, ήταν επιφυλακτικός στο θέμα των εκτιμήσεων ή των προβλέψεων για την πορεία του ομίλου μέσα στο τρέχον έτος, επισημαίνοντας ότι η τρέχουσα χρήση δεν μπορεί να συγκριθεί με την προηγούμενη, καθώς, ειδικά το πρώτο εξάμηνο του 2022 που ήταν ιδιαίτερα θετικό για την εταιρεία δεν θα επαναληφθεί.
Από την άλλη πλευρά η επιβάρυνση κατά 50 εκατ. ευρώ από το ενεργειακό κόστος δεν είναι ακόμη βέβαιο αν θα μετριαστεί και σε ποιο βαθμό, αν και το κόστος ενέργειας δεν είναι το κύριο κόστος, όπως είπε.
Αναφερόμενος στις υψηλές πωλήσεις αλλά και στα σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα EBITDA του ομίλου, για τη χρήση 2022, στα 3,71 δισ.ευρώ και 271,2 εκατ.ευρώ, αντίστοιχα, επανέλαβε την απόφαση της διοίκησης να προτείνει στην γενική συνέλευση των μετόχων που έχει προγραμματισθεί για τις 25 Μαΐου την διανομή μερίσματος ύψους 0,06 ευρώ ανά μετοχή.