Σε «hold» υποβάθμισε η Wood & Company τη σύσταση για τις μετοχές των Motor Oil και HELLENiQ ENERGY, αναθεωρώντας προς τα κάτω την τιμή – στόχο στα 23,2 ευρώ (από 26,7 ευρώ) και στα 7,8 ευρώ (από 8,29 ευρώ), αντίστοιχα.
Παρά την αλλαγή των τιμών – στόχου, όμως η επενδυτική εταιρεία εξακολουθεί να βλέπει περιθώρια ανόδου 7,4% για τη Motor Oil και 8,3% για τη HELLENiQ Energy (ΕΛΠΕ).
Αναφορικά με τη Motor Oil, τα περιθώρια διύλισης έχουν μειωθεί από τα υψηλά επίπεδα και αναμένει ομαλοποίηση έως το 2024, αλλά το συγκρότημα νάφθας βρίσκεται σε λειτουργία και προσθέτει στην κερδοφορία.
Μετά την εξαγορά της Άνεμος, η Motor Oil είναι πλέον μια ηγέτιδα δύναμη στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Ελλάδα, αλλά η Wood προβλέπει πολύ «βαρύτερες» επενδύσεις στο μέλλον και υψηλότερο κόστος χρηματοδότησης. Το έργο του LNG καθυστερεί, αλλά οι επενδύσεις για τον διαχωριστή προπυλενίου και την ηλεκτροπαραγωγή με καύση φυσικού αερίου συνεχίζονται.
«Προβλέπουμε μερισματική απόδοση της τάξης του 6% για τα επόμενα τρία χρόνια και η μετοχή της Motor Oil διαπραγματεύεται σήμερα με P/E 5,1 φορές για το 2023, σύμφωνα με τις προβλέψεις μας, έναντι 4,1 φορές για τις ομοειδείς επιχειρήσεις, σύμφωνα με το consensus», εκτιμά η Wood & Company.
Για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η Motor Oil διαθέτει 772 MW λειτουργικής δυναμικότητας, 84 MW υπό κατασκευή και 2,27 GW αδειών. Η δυναμικότητα το 2025 θα είναι περίπου 940MW και 2 GW μέχρι το 2030. Μέχρι το 2025, αναμένει ότι ο τομέας θα συνεισφέρει το 25% των EBITDA. Οι πολύ υψηλές ταμειακές ροές το 2022 επέτρεψαν στη Motor Oil να αγοράσει την Ελλάκτωρ και τις μετοχές της Άνεμος με μικρή μόνο αύξηση του χρέους.
Το νέο συγκρότημα επεξεργασίας νάφθας τέθηκε σε λειτουργία πέρυσι, σε μια εποχή που οι διαφορές νάφθας/βενζίνης ήταν πάνω από το μέσο όρο και η αξία του παραγόμενου υδρογόνου ήταν υψηλή, λόγω των τιμών του φυσικού αερίου. Η Motor Oil κατασκευάζει έναν διαχωριστή προπυλενίου, που μετατρέπει καύσιμα κίνησης σε πετροχημικά. Η ολοκλήρωση έχει προγραμματιστεί για το 2026. Ο σταθμός ηλεκτροπαραγωγής με καύση φυσικού αερίου στην Κομοτηνή βρίσκεται υπό κατασκευή και έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2024, κοινοπραξία 50/50 με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Αναφορικά με τη HELLENiQ ENERGY, παρά την πτώση των περιθωρίων διύλισης από τα υψηλά επίπεδα ρεκόρ, αναμένει ότι τα περιθώρια θα είναι πάνω από το μέσο όρο το 2023, πριν ομαλοποιηθούν το 2024. Δεν βλέπει μεγάλη αύξηση της ζήτησης στην Ελλάδα, αλλά τα καύσιμα αεροσκαφών μπορεί να αποτελέσουν ένα θετικό σημείο.
H HELLENiQ ENERGY βρίσκεται σε μια περίοδο υψηλών επενδύσεων, με σκοπό την αύξηση της δυναμικότητας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε 1 GW μέχρι το 2025 και 2 GW έως το 2030. Η διοίκηση εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο επενδύσεων σε διύλιση, πετροχημικά, φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια. Όλες αυτές οι επενδύσεις σημαίνουν υψηλότερο επίπεδο κινδύνου βραχυπρόθεσμα, αλλά μια πιο ισορροπημένη επιχείρηση μακροπρόθεσμα.
Τα μερίσματα θα διατηρηθούν, με αποδόσεις κατά μέσο όρο σε 8,9% τα επόμενα τρία χρόνια. Η μετοχή της εταιρείας διαπραγματεύεται χαμηλότερα σε όρους P/E από τις ομοειδείς εταιρείες το 2023, αλλά πάνω από αυτό το 2025, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Wood & Company. Τα περιθώρια διύλισης εξακολουθούν να είναι πάνω από τον μέσο όρο. Το 2023, αναμένει τα περιθώρια κέρδους της ΕΛΠΕ να είναι κατά μέσο όρο 13,7 δολάρια ανά βαρέλι, αρκετά χαμηλότερα από το 2022, αλλά εξακολουθούν να είναι υψηλά σε σχέση με τα ιστορικά πρότυπα.
Οι συνολικές επενδύσεις μεταξύ 2023 και 2030 θα φθάσουν τα 3,6 δισ. ευρώ, η πλειονότητα των οποίων θα αφορά επιχειρήσεις χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Οι φιλόδοξες επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα φέρουν τη συνολική δυναμικότητα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από τα 342 MW σε 1 GW έως το 2025 και σε 2 GW το 2030. Το καθαρό χρέος/EBITDA μειώθηκε σε 1,1 φορές το 2022 και θα κυμανθεί κατά μέσο όρο γύρω στις 2 φορές κατά την επόμενη πενταετία. Παρόλο που αυτό είναι ένα άνετο επίπεδο, υπάρχουν κίνδυνοι επί του κόστους χρηματοδότησης.