Πράσινο φως έδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων και Ενέργειας στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2023-2032, δίνοντας όμως κατευθύνσεις, για μια σειρά αλλαγών που πρέπει να γίνουν. Αυτές, κύρια αφορούν, “κόφτες” σε μια σειρά από επενδύσεις, που κρίνονται ότι δεν είναι απαραίτητες και ότι τυχόν υλοποίησή τους θα επιβαρύνει την τσέπη των καταναλωτών, από τα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς.
Έτσι, προς ώρας, δεν “πέρασε” το έργο για διπλασιασμό της δυναμικότητας του κεντρικού αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Λιβαδειά έως την Καρπερή Σερρών. Ωστόσο θα αξιολογηθεί εκ νέου, μετά την ολοκλήρωση του market test, που θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2024.
Αναλυτικότερα σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΑΕΥ το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2023‐2032, εγκρίθηκε με τις ακόλουθες αλλαγές:
· Εγκρίνεται με την επιφύλαξη της παροχής από τον ΔΕΣΦΑ περαιτέρω τεκμηρίωσης σχετικά με την αναγκαιότητά του, έως τις 30 Νοεμβρίου το «Πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού (EDGE) III».
· Εγκρίνεται η οριστική ένταξη στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του αγωγού Νέας Μεσημβρίας – Ευζώνων/Γευγελή δηλαδή του αγωγού σύνδεσης με τη Δυτική Μακεδονία. Ωστόσο η ΡΑΑΕΥ κρατάει επιφυλάξεις για την αύξηση του προϋπολογισμού του έργου στα 91. εκατ. ευρώ και διατηρεί τον προϋπολογισμό του στο εγκεκριμένο ύψος των 67 εκατ. ευρώ. Η ΡΑΑΕΥ θα επανεξετάσει την αναθεώρηση του κόστους μετά την ολοκλήρωση των εν εξελίξει διαγωνισμών και θα εγκρίνει το τελικό κόστος βάσει αυτών.
· Απορρίφθηκε από τη ΡΑΑΕΥ το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του «Μετρητικού Σταθμού Άργους/Ναύπλιο». Μάλιστα η Αρχή καλεί τον Διαχειριστή να επεξεργαστεί προσωρινή λύση για την τροφοδότηση των δικτύων διανομής Άργους και Ναυπλίου έως τον Δεκέμβριο2023.
· Εγκρίθηκε η μετατόπιση του συνολικού χρονοδιαγράμματος του Μετρητικού Σταθμού εισόδου πόλεως Δρυμός/Λητή» για τον Μάρτιο του 2024 υπό την προϋπόθεση ότι η πρώτη φάση του έργου θα έχει ενταχθεί στο σύστημα έως το τέλος του τρέχοντος μήνα.
· Ο ΔΕΣΦΑ καλείται να τεκμηριώσει τους λόγους της καθυστέρησης στην κατασκευή του Σταθμού Συμπίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού ΤΑΡ στη Ν. Μεσημβρία και έως τότε απορρίπτεται το αίτημα μετατόπισης του χρονοδιαγράμματος του έργου. Β.5.4 δεν γίνεται αποδεκτή έως ότου ο Διαχειριστής τεκμηριώσει τους λόγους της καθυστέρησης.
· Απεντάσσονται ο Μετρητικός στην περιοχή της Πόρειας και ο Σταθμός CNG της Πόρειας.
· Για το έργο τροφοδοσίας των Ιωαννίνων μέσω εικονικού αγωγού ΥΦΑ μικρής κλίμακας η ΡΑΑΕΥ επιφυλάσσεται μέχρι την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο και ως εκ τούτου θα αποφασιστεί η ένταξη του ή όχι στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033. Μεταβατικά, το δίκτυο διανομής της πόλης των Ιωαννίνων θα τροφοδοτείται με ΥΦΑ μέσω βυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ της Ρεβυθούσας.
Οι συνολικές επενδύσεις του προγράμματος ανέρχονται σε 1,32 δις ευρώ εκ των οποίων τα 476 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε νέα έργα. Πάντως, τα νέα έργα, θα στηριχθούν και από τους καταναλωτές καθώς σύμφωνα με μελέτη που υπέβαλε ο ΔΕΣΦΑ στη ΡΑΑΕΥ, προβλέπεται, την περίοδο 2024-2027, οπότε και τα έργα θα ενταχθούν στο σύστημα, αύξηση της Μέσης Χρέωσης. Βέβαια, με βάση όσα αναφέρει ο Διαχειριστής, με την υλοποίηση των έργων αυτών και την ένταξή τους στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΔΕΣΦΑ, μειώνεται η Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ κατά 2,19% και μάλιστα χωρίς να υπάρχουν επιχορηγήσεις.