Δραστηριοποιούμενη στο χώρο των αερομεταφορών, που είναι ένας κατ’ εξοχήν κλάδος με ισχυρό ενεργειακό αποτύπωμα και αυξημένους ρύπους, η Fraport Greece, που διαχειρίζεται εδώ και μια εξαετία 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μας, δρομολογεί επενδύσεις που θα μειώσουν το αποτύπωμα των αεροδρομίων αυτών στο περιβάλλον.
Όπως τόνισε χθες στο EnergyMag.gr ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, κ. Γιώργος Βήλος στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση της πορείας των αεροδρομίων το 2023, η εταιρεία δρομολογεί επενδύσεις 25 εκατ. ευρώ έως το 2030, με στόχο τη μείωση του ενεργειακού της αποτυπώματος.
Όπως σημείωσε ο κ. Βήλος, θα υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα ολιστικής προσέγγισης που θα περιλαμβάνει κάθε πτυχή που άπτεται με το περιβάλλον και το ευρύτερο ενεργειακό αποτύπωμα, όπως είναι «πράσινες» εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας (φωτοβολταϊκά), φωτισμοί, λάμπες, δίκτυα, διαχείριση νερού, τακτικές εξοικονόμησης ενέργειας κ.ο.κ. Στόχος είναι έως το 2030 η Fraport Greece να επιτύχει μείωση εκπομπών ρύπων κατά 40%, όπως επισήμανε ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της εταιρείας.
Επίσης, η εταιρεία στοχεύει να μηδενίσει το αποτύπωμα άνθρακα έως το 2045, ήτοι πέντε χρόνια ενωρίτερα από το διεθνή στόχο που έχει τεθεί.
Στα 50 εκατ. ευρώ το ετήσιο επενδυτικό πρόγραμμα
Σχολιάζοντας τις ευρύτερες κινήσεις που κάνει η εταιρεία στο πλαίσιο της σύμβασης 40ετούς διάρκειας με το ελληνικό κράτος, ο κ. Βήλος επισήμανε πως για κάθε έτος η Fraport Greece επενδύει ακόμη 50 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω αναβάθμιση και των εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων. Όπου κρίνεται ότι υπάρχει ανάγκη για βελτιωτικές κινήσεις, αυτές γίνονται.
Έως τώρα, έχουν επενδυθεί κοντά στα 1,8 δισ. ευρώ, που ήταν 1,23 δισ. ευρώ το κόστος της σύμβασης παραχώρησης και περίπου 500 εκατ. ευρώ το κόστος ανακαινίσεων. Κάνοντας μια εκτίμηση για το πότε η εταιρεία θα κάνει απόσβεση της επένδυσης, τόνισε ότι αυτό θα γίνει σε περίπου 8-9 χρόνια από την έναρξη, δηλαδή το 2017, οπότε γύρω στο 2025.
Οι επιδόσεις
Μιλώντας για τις επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται ο όμιλος, τόνισε πως καταγράφηκε αύξηση επιβατικής κίνησης στα 13 από τα 14 αεροδρόμια φέτος, καθώς το μόνο αεροδρόμιο που καταγράφει μείωση σε σχέση με πέρυσι είναι αυτό της Μυκόνου που υστερεί κατά 1,9% έναντι του 2022.
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη φέτος παρουσιάζει το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης που «τρέχει» με ρυθμούς +19,5% έναντι του 2022, αποτελώντας το πιο γοργά αναπτυσσόμενο αερολιμένα της χώρας φέτος. Ο λόγος είναι ότι πέρυσι είχε υστερήσει η Θεσσαλονίκη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, παρουσιάζοντας μείωση 15%, οπότε φέτος έχει momentum. Η Fraport Greece συνεργάζεται πλέον με 110 αεροπορικές εταιρείες από 42 αγορές, ενώ ικανοποιεί 900 δρομολόγια, εκ των οποίων τα 64 προστέθηκαν φέτος.
Η συνολική πρόβλεψη για φέτος είναι να φτάσει στα 33,8 εκατ. επιβάτες συνολικά, έναντι 31,2 εκατ. επιβάτες πέρυσι και 30,2 εκατ. το 2019 που ήταν η χρονιά – ρεκόρ έως ότου έρθει ο Covid-19. Φέτος η επιβατική κίνηση «τρέχει» με ρυθμό +8,4% έναντι του 2022, που ήταν επίσης μία χρονιά ρεκόρ για τη Fraport Greece.
Η διεθνής επιβατική κίνηση αντιστοιχεί στο 80% του συνόλου, με βασικό πυλώνα το Ηνωμένο Βασίλειο, που αντιπροσωπεύει το 22,1% των διεθνών επιβατών, ενώ ακολουθούν η Γερμανία, η Σκανδιναβία, η Ιταλία, η Πολωνία. Επίσης τόνισε ότι στην 8η θέση είναι η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών που είναι μια πολύ σημαντική αγορά με ισχυρό momentum, ενώ ανερχόμενες είναι και οι αγορές Ιταλίας και Πολωνίας.
Οι επιπτώσεις από την κρίση στη Μέση Ανατολή
Αναφορικά με τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή ο κ. Βήλος επισήμανε πως δεν μπορεί να γίνει ασφαλώς εκτίμηση της ζημιάς και του… κενού που θα υπάρξει καθώς είμαστε στη λήξη της σεζόν. Όμως, σε κάθε περίπτωση θα υπάρξουν κάποιες επιπτώσεις, καθώς οι επιβάτες από το Ισραήλ στα αεροδρόμια της εταιρείας ανέρχονται στους 700 χιλ.
Τόνισε όμως ότι αντίστοιχος ήταν και ο αριθμός των επιβατών που χάθηκαν από Ουκρανία, Ρωσία και Λευκορωσία, εξαιτίας του ξεσπάσματος του πολέμου πέρυσι στην Ουκρανία, κάτι που επηρέασε πέρυσι πρωτίστως το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Όμως, σε κάθε περίπτωση, επισήμανε ότι με τις κατάλληλες κινήσεις το κενό από το Ισραήλ θα καλυφτεί από την ανάπτυξη άλλων αγορών, όπως έγινε και στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης.
Έγινε στροφή σε νέες αγορές, όπως Αλβανία, Κροατία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία κ.α., ενώ αυξήθηκαν μερίδια άλλων αγορών όπως Ιταλία, Αυστρία, Ελβετία, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ρουμανία.
Προκλήσεις για το αύριο του τουρισμού στη χώρα μας
Αναφερόμενος στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει και θα αντιμετωπίσει στο εγγύς μέλος ο κλάδος του τουρισμού στη χώρα μας, ο κ. Βήλος επισήμανε:
* Έλλειψη προσωπικού σε όλη την τουριστική αλυσίδα με αρνητικό αντίκτυπο στο επίπεδο εξυπηρέτησης
* Άνοδος του επιπέδου τιμών με επίπτωση στη ζήτηση για τα επόμενα χρόνια
* Επιδείνωση της σχέσης ποιότητας τιμής που εντείνει τον ανταγωνισμό με τις γειτονικές χώρες
* Ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές προκειμένου να εξυπηρετούνται οι αυξημένες τουριστικές ροές.
* Αλλαγή στρατηγικής από το «ήλιος και θάλασσα» σε πιο ολοκληρωμένες/εναλλακτικές τουριστικές εμπειρίες
* Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, με αλλαγή κουλτούρας και επιχειρησιακού μοντέλου από όλους του
εμπλεκόμενους φορείς
* Γεωπολιτική αστάθεια, στην ευρύτερη περιοχή με δυνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό
* Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και ανάγκη για επενδύσεις με περιβαλλοντικά θετικό πρόσημο και με επίκεντρο τις
τοπικές κοινωνίες.