Μια διαμάχη για το πώς θα προστατευθούν οι πολίτες με χαμηλό εισόδημα από τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την τιμολόγηση της ρύπανσης απειλεί να εμποδίσει τις χώρες της ένωσης να συμφωνήσουν μια σειρά νέων πράσινων μέτρων.
Οι υπουργοί Περιβάλλοντος των 27 χωρών μελών της ΕΕ συναντώνται την Τρίτη (28 Ιουνίου) για να προσπαθήσουν να συμφωνήσουν κοινές θέσεις σχετικά με πιο φιλόδοξους νόμους για τη μείωση των εκπομπών που θερμαίνουν τον πλανήτη, συμπεριλαμβανομένων μεταρρυθμίσεων στην αγορά άνθρακα της ΕΕ και της σταδιακής κατάργησης των νέων αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα το 2035.
Στο σύνολό τους, οι νόμοι αποσκοπούν στην επίτευξη του στόχου της ΕΕ για το 2030 να μειώσει τις καθαρές εκπομπές κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Αυτό που θα συμφωνήσουν οι υπουργοί θα καθορίσει τη θέση τους για τις διαπραγματεύσεις με το Κοινοβούλιο της ΕΕ σχετικά με τους τελικούς νόμους.
Όμως, ενόψει της συνόδου, οι χώρες διαφωνούν με το σχέδιο των Βρυξελλών να δρομολογήσουν μια νέα αγορά άνθρακα στην ΕΕ το 2026, επιβάλλοντας κόστος CO2 στα ρυπογόνα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στα κτίρια και τις μεταφορές.
Η πρόταση, η οποία, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων εκπομπών από τις μεταφορές, έχει διχάσει τις χώρες, με ορισμένες να ανησυχούν ότι θα μπορούσε να αυξήσει τους ενεργειακούς λογαριασμούς των πολιτών – οι οποίοι έχουν εκτοξευθεί τους τελευταίους μήνες και τροφοδοτούν τον πληθωρισμό.
Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα
Οποιαδήποτε συμφωνία αναμένεται να εξαρτηθεί από το αν οι υπουργοί μπορούν να συμφωνήσουν σε ένα νέο ταμείο της ΕΕ ώστε να βοηθηθούν τα φτωχότερα νοικοκυριά να πληρώνουν τους λογαριασμούς ενέργειας και να στραφούν σε καθαρή ενέργεια, σύμφωνα με όσα δήλωσαν διπλωμάτες.
Οι χώρες διχάζονται σχετικά με το πόσο μεγάλο πρέπει να είναι το ταμείο και πώς θα χρηματοδοτηθεί. Η Επιτροπή πρότεινε να περιέχει έσοδα από το ένα τέταρτο των αδειών CO2 που πωλούνται στη νέα αγορά άνθρακα – αναμένεται να αποφέρει περίπου 72 δισ. ευρώ από το 2025-2032.
Τα πλουσιότερα κράτη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας και της Ολλανδίας, θέλουν να περιορίσουν το μέγεθός του – με ορισμένα, όπως η Αυστρία, να αναμένεται να λάβουν λιγότερο από το 1% του ταμείου, σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής. Ορισμένες κεντρικές και ανατολικές χώρες λένε ότι θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο και ότι δεν μπορούν να συμφωνήσουν στη νέα αγορά άνθρακα χωρίς αυτό.
Ο κίνδυνος είναι ότι η αποτυχία έγκρισης του ταμείου θα μπορούσε να ματαιώσει τις συμφωνίες για άλλες προτάσεις – συμπεριλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων στην υφιστάμενη αγορά άνθρακα της ΕΕ – δεδομένου ότι οι νόμοι είναι αλληλένδετοι.
Οι υπουργοί της ΕΕ θα επιδιώξουν επίσης συμφωνία για το σχέδιο της ΕΕ να απαγορεύσει ουσιαστικά τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, ώστε να επιταχυνθεί η μετάβαση της Ευρώπης στα ηλεκτρικά οχήματα.
Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας πυροδότησε τις διαπραγματεύσεις την περασμένη εβδομάδα, όταν δήλωσε ότι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του μπλοκ δεν θα υποστηρίξει τον στόχο. Η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία θέλουν επίσης να καθυστερήσει για το 2040.
Πηγή: euractiv.gr