Μενού Ροή
Goldman Sachs: Πότε τα ηλεκτρικά οχήματα θα «ισοφαρίσουν» σε κόστος τα συμβατικά, έρχεται μαζική υιοθέτηση - καταλύτης η δραματική πτώση των τιμών των μπαταριών

Οι τεχνολογικές εξελίξεις που επέτρεψαν στους κατασκευαστές μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων να αυξήσουν την ενεργειακή πυκνότητα, σε συνδυασμό με την πτώση των τιμών των πράσινων μετάλλων, θα ωθήσουν τις τιμές των μπαταριών χαμηλότερα από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως, σύμφωνα με την Goldman Sachs. Ειδικότερα, εκτιμά ότι οι τιμές των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων θα μειωθούν σχεδόν κατά 50% έως το 2026, με τους καταναλωτές να αναμένεται να τα υιοθετούν μαζικά από τότε.

Πιο αναλυτικά, όπως επισημαίνει, οι παγκόσμιες μέσες τιμές μπαταριών μειώθηκαν από 153 δολάρια ανά κιλοβατώρα (kWh) το 2022 σε 149 δολάρια το 2023 και προβλέπεται από την Goldman Sachs Research να πέσουν στα 111 δολάρια μέχρι το κλείσιμο του τρέχοντος έτους. Οι αναλυτές της προβλέπουν ότι οι μέσες τιμές των μπαταριών θα μπορούσαν να πέσουν στα 80 δολ./kWh έως το 2026, αντιστοιχώντας σε πτώση σχεδόν 50% από το 2023, επίπεδο στο οποίο τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία θα επιτύγχαναν ισοτιμία κόστους με αυτοκίνητα με βενζίνη στις ΗΠΑ σε μη επιδοτούμενη βάση.

battery prices

Ο Nikhil Bhandari, επικεφαλής της Έρευνας Φυσικών Πόρων Ασίας-Ειρηνικού και Καθαρής Ενέργειας της Goldman Sachs Research, εξηγεί μέσα από ένα Q&A τι θα οδηγήσει τη μείωση των τιμών των μπαταριών και τι σημαίνει για τη ζήτηση και την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων.

Γιατί οι τιμές των μπαταριών EV υποχωρούν πιο γρήγορα από το αναμενόμενο;

Υπάρχουν δύο βασικοί οδηγοί των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων. Ο ένας είναι η τεχνολογική καινοτομία. Βλέπουμε πολλά νέα προϊόντα μπαταριών που έχουν κυκλοφορήσει και διαθέτουν περίπου 30% υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα και χαμηλότερο κόστος.

Ο δεύτερος οδηγός είναι η συνεχιζόμενη πτώση των τιμών μετάλλων μπαταρίας. Αυτά περιλαμβάνουν το λίθιο και το κοβάλτιο, με σχεδόν το 60% του κόστους των μπαταριών να προέρχεται από μέταλλα. Έως το 2030, περίπου πάνω από το 40% της μείωσης θα προέλθει απλώς από το χαμηλότερο κόστος των εμπορευμάτων, επειδή είχαμε πολύ «πράσινο» πληθωρισμό κατά τη διάρκεια του 2020 έως το 2023 και οι τιμές αυτών των μετάλλων ήταν πολύ υψηλές.

Τι είναι αυτό που επιτρέπει στους κατασκευαστές μπαταριών να αυξάνουν τόσο δραματικά την ενεργειακή πυκνότητα;

Η καινοτομία σχετίζεται με τη δομή των μπαταριών, τονίζει ο αναλυτής. Οι κυψέλες (cells) μπαταριών γίνονται μεγαλύτερες. Συνήθως συσκευάζονται πολλές κυψέλες σε μικρότερες μονάδες και, στη συνέχεια, πολλές μονάδες σε μια μεγάλη μπαταρία. 

Τώρα γίνεται προσπάθεια να εξαλειφθούν οι μονάδες και οι μπαταρίες γίνονται απευθείας cell-to-pack. Αυτό βοηθά να εξοικονομηθεί χώρος στο εσωτερικό. Έτσι, μειώνεται το κόστος με πιο απλοποιημένες δομές και αυξάνεται η ενέργεια της μπαταρίας ταυτόχρονα.

Ποιοι τύποι μπαταριών κυριαρχούν αυτή τη στιγμή;

Και οι δύο κορυφαίοι τύποι μπαταριών βασίζονται στο λίθιο. Ο ένας βασίζεται στη χημεία νικελίου, η οποία κυριαρχεί σχεδόν στο 60% της αγοράς για διαφορετικούς τύπους μπαταριών νικελίου. Και ο άλλος κορυφαίος τύπος - LFP (σιδηροφωσφορικό λίθιο) - είναι με βάση τον σίδηρο. Καταλαμβάνει περίπου το 35-40% της αγοράς.

Παράλληλα, όπως τονίζει ο αναλυτής, υπάρχει ένα πολύ μικρό μερίδιο που προέρχεται από μια άλλη τεχνολογία που ονομάζεται ιόν νατρίου. Είναι η μόνη μπαταρία μη λιθίου, αλλά μια πολύ μικρή ποσότητα τέτοιων μπαταριών παράγεται σήμερα και δεν έχει αυξηθεί ακόμα.

lfp

Το game changer και ο σημερινός ανταγωνισμός

Στο μέλλον, θα μιλάμε για μπαταρίες στερεάς κατάστασης, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι ένα πραγματικό game changer, επειδή η τεχνολογία μπορεί να αυξήσει την ενεργειακή πυκνότητα πιο έντονα και είναι ελαφρώς πιο ασφαλής επειδή δεν υπάρχει εύφλεκτος υγρός ηλεκτρολύτης.

Η Goldman είχε υποθέσει ότι οι νεότερες μπαταρίες όπως οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα καταλάμβαναν σήμερα περίπου το 5-10% της αγοράς μαζί με τις μπαταρίες ιόντων νατρίου, αλλά αυτό δεν συνέβη. Η αγορά μπαταριών σε στερεά κατάσταση είχε αρχικά προβλεφθεί πως θα είχε αναπτυχθεί έως σήμερα, αλλά έχει μείνει πίσω τα τελευταία χρόνια λόγω των προκλήσεων στη μετάβαση από την εργαστηριακή κλίμακα στη μαζική παραγωγή.

Εν τω μεταξύ, οι υπάρχουσες χημικές ουσίες που βασίζονται στο λίθιο θα γίνονται όλο και πιο δυνατές και αυτό θα δυσκολέψει τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης να αντικαταστήσουν τελικά την υπάρχουσα τεχνολογία. Η Goldman Sachs έχει αναθεωρήσει τις προσδοκίες της και πλέον προβλέπει ότι οι μπαταρίες λιθίου LFP θα αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους από 41% σήμερα σε 45% το 2025, με τις προηγμένες μπαταρίες νικελίου να συνεχίζουν να κυριαρχούν στον υψηλότερο ενεργειακό ανταγωνισμό.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τους παραγωγούς μπαταριών;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους το εμπόδιο εισόδου στη βιομηχανία μπαταριών είναι υψηλό. Χρειάζονται περίπου 10 χρόνια μεταξύ του R&D και της πρώτης παραγωγής. Και χρειάζεται ακόμη περισσότερος χρόνος για να επιτευχθεί ένα καλό επίπεδο ποιότητας.

Η μαζική παραγωγή είναι ένα άλλο σύνολο δεξιοτήτων. Έχουμε δει εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο εδώ και 10 έως 15 χρόνια, αλλά δεν έχουν φτάσει ακόμη στο σημείο breakeven του EBITDA τους, όπως επισημαίνει ο αναλυτής. Ακόμη και αν κάποια εταιρεία μπορεί να ξεκινήσει την παραγωγή, χρειάζεται χρόνος για να έχει ένα καλό επίπεδο απόδοσης και μια καλή δομή κόστους. Μία άλλη σημαντική πρόκληση είναι η εύρεση ειδικευμένου εργατικού δυναμικού σε αυτόν τον κλάδο.

Όπως σημειώνει ο αναλυτής της Goldman, υπάρχουν πέντε εταιρείες που ελέγχουν σχεδόν το 80% του μεριδίου αγοράς. Η κάθε μία δραστηριοποιείται στον κλάδο για πάνω από δύο δεκαετίες και έχει εντείνει τις δαπάνες για R&D ακόμη πιο επιθετικά τα τελευταία τρία έως πέντε χρόνια. Αυτό δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο που καθιστά δύσκολο για οποιονδήποτε άλλον να μπορέσει να τις ανταγωνιστεί. Νεοεισερχόμενες εταιρείες έχουν μπει στην αγορά κατά τη διάρκεια μιας επιβράδυνσης του οικονομικού κύκλου και πολλές δυσκολεύονται να επιβιώσουν δεδομένου ότι δεν έχουν επιτύχει το σωστό επίπεδο παραγωγικής απόδοσης.

Η πτώση στις τιμές των μπαταριών θα αναζωπυρώσει τη ζήτηση για EV;

Όταν εξετάζει κανείς την «ισοτιμία» των EV με τα «συμβατικά» αυτοκίνητα δηλαδή τα ICE (με κινητήρα εσωτερικής καύσης), κοιτά συνήθως το premium τιμής που θα πληρώσει ένας καταναλωτής για ένα EV όσον αφορά το χρόνο που θα χρειαστεί για να το ανακτήσει μέσω της εξοικονόμησης κόστους καυσίμου. Αυτό που δεν λαμβάνεται υπόψη, ιστορικά, είναι μια άλλη ανησυχία που έχει ο καταναλωτής. Οι αξίες μεταπώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων μειώνονται ταχύτερα επειδή οι καταναλωτές σκέφτονται ότι μπορούν να αγοράσουν ένα φθηνότερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ίσως σε τρία χρόνια από τώρα.

Αυτό το λαμβάνει υπόψη η Goldman Sachs σε ανάλυσή της για το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας. Ωστόσο, δεδομένου ότι εξακολουθεί να αναμένει ταχεία πτώση των τιμών των μπαταριών και υποθέτοντας ένα ακόμα σχετικά αυξημένο περιβάλλον τιμών πετρελαίου, πιστεύει ότι, σε αγορές όπως οι ΗΠΑ, το συνολικό κόστος μεταξύ των EVs και των αυτοκινήτων ICE θα είναι ισότιμο από το 2026 και μετά.

Ομολογουμένως, αυτό αφήνει τη βραχυπρόθεσμη ζήτηση μπαταριών EV περισσότερο εξαρτημένη από τους κανονισμούς, ειδικά το επόμενο έτος. Αλλά η αμερικάνικη τράπεζα πιστεύει ότι θα σημειωθεί μια ισχυρή επιστροφή της ζήτησης το 2026 καθαρά από οικονομική άποψη. «Πιστεύουμε ότι το 2026 θα ξεκινήσει σε μεγάλο βαθμό η φάση γενικής υιοθέτησης των EVs από τους καταναλωτές», όπως τονίζει ο αναλυτής.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας