Οι Βρυξέλλες και οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών θέλουν μεν να προωθήσουν τις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ώστε να πετύχουν τους περιβαλλοντικούς στόχους για τους ρύπους στις μεταφορές, εντούτοις οι καταναλωτές δεν φαίνεται να ασπάζονται τις ίδιες απόψεις και προτιμήσεις.
Αυτό συμπεραίνεται τουλάχιστον από τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) για το 11μηνο του 2024, που καταδεικνύουν μια μεγάλη τάση και στροφή των πολιτών προς τα υβριδικά αυτοκίνητα, γενικά στην Ευρώπη, αλλά και στην Κύπρο.
Πιο συγκεκριμένα, όπως θα δείτε και στα πιο κάτω στοιχεία που συγκέντρωσε και αναλύει ο «Φ», στην Ευρώπη προκύπτει αύξηση 5% στις αγορές υβριδικών αυτοκινήτων και πτώση στα αμιγώς ηλεκτρικά. Μάλιστα, στην Κύπρο οι πωλήσεις υβριδικών βρέθηκαν στην πρώτη θέση των πωλήσεων, αφού ξεπέρασαν τα βενζινοκίνητα, τα οποία διαχρονικά βρίσκονταν στην πρωτοπορία.
Αξίζει να σημειωθεί πως στην Κύπρο διαφαίνεται κάποια αύξηση και στις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών για το 2024 σε σχέση με το 2023, κάτι όμως που πιστώνεται και στα σχέδια της Κυβέρνησης που αφορούν τις γενναιόδωρες επιχορηγήσεις για αγορά αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων.
Πώς κινήθηκε η ευρωπαϊκή αγορά
Σχετικά σταθερές παρέμειναν οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ από Ευρωπαίους κατασκευαστές το 11μηνο του 2024, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ενώ αύξηση παρουσίασαν για την ίδια περίοδο οι πωλήσεις ευρωπαϊκών καινούργιων αυτοκινήτων στην Κύπρο.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, στους πρώτους 11 μήνες του 2024 οι νέες εγγραφές αυτοκινήτων στην ΕΕ παρέμειναν σταθερές (+0,4% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023), φτάνοντας τα 9,7 εκατ. οχήματα. Ωστόσο, μεταξύ των 4 πιο σημαντικών ευρωπαϊκών αγορών μόνο η Ισπανία είδε αύξηση με 5,1%, ενώ μειώσεις κατέγραψαν η Γαλλία (-3,7%), η Γερμανία (-0,4%) και η Ιταλία (-0,2%). Δηλαδή, χώρες που βλέπουν τις οικονομίες τους να παραμένουν καθηλωμένες την τελευταία διετία.
Αξίζει να σημειωθεί πως η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση τον Αύγουστο του 2024 (-18,3%), αφού τα νέα αυτοκίνητα περιορίστηκαν στις 643,637 μονάδες σε σχέση με 787,812 τον αντίστοιχο μήνα του 2023.
Αυξήθηκαν κατά 2,7% στην Κύπρο
Η Κύπρος για την ίδια περίοδο κατέγραψε αύξηση κατά 2,7%, αφού μέχρι και τον Νοέμβριο του 2024 έγιναν 14.380 εγγραφές καινούργιων ευρωπαϊκών αυτοκινήτων, σε σχέση με 13.977 την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Για την ίδια περίοδο, οι εγγραφές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, σύμφωνα με την Στατιστική Υπηρεσία Κύπρου, έφτασαν τις 21.980 και αποτελούσαν το 60,5% του συνόλου των εγγραφών.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία οι εγγραφές επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν αυξήθηκαν κατά 6,5% και έφτασαν τις 36.360 σε σύγκριση με 34.140 την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Από το σύνολο των επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν, 14.380 ή 39,5% ήταν καινούρια και 21.980 ή 60,5% ήταν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
Πρωτιά για τα υβριδικά
Στο πρώτο 11μηνο του 2024 παρουσιάζονται διαφοροποιήσεις ως προς τον τύπο νέων αυτοκινήτων που αγοράστηκαν, με την τάση να κλίνει ιδιαίτερα προς τα υβριδικά, τα οποία είδαν αύξηση κατά 5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, ενώ όλες οι άλλες κατηγορίες παρουσίασαν μείωση.
Μια τάση που οφείλεται από τη μια στις υψηλές τιμές των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και από την άλλη στις εντυπωσιακές αποδόσεις που καταγράφουν τα υβριδικά, αφού παρέχουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, χωρίς τους περιορισμούς των ηλεκτρικών.
Οι καταναλωτές -όπως δείχνουν οι πωλήσεις- θεωρούν πως τα υβριδικά, σε σχέση με τα ηλεκτρικά αλλά ακόμη και με τα plug-in υβριδικά, αποτελούν την καλύτερη επιλογή ως προς το κόστος αγοράς και οφέλους που θα αποκομίσουν.
Πιο συγκεκριμένα, από τα 9,7 εκατ. νέα οχήματα τον Ιανουάριο – Νοέμβριο 2024, το 33,7% ήταν βενζινοκίνητα, το 30,7% υβριδικά, το 13,5% αμιγώς ηλεκτρικά, το 12,1% ντίζελ, το 7% plug-in υβριδικά και το 3,1% χρησιμοποιούσαν άλλους είδους καύσιμο. Την αντίστοιχη περίοδο του 2023 το 35,6% των νέων αυτοκινήτων ήταν βενζινοκίνητα, το 25,7% υβριδικά, το 14,2% αμιγώς ηλεκτρικά, το 13,7% ντίζελ, το 7,7% plug-in υβριδικά και το 3,1% των νέων αυτοκινήτων χρησιμοποιούσε άλλο είδος καυσίμου.
Προτιμούν τα υβριδικά οι Κύπριοι
Η τάση με τα υβριδικά συνεχίστηκε και στην Κύπρο, αφού σε σχέση με το 2023 οι πωλήσεις υβριδικών κατέγραψαν αύξηση κατά 5% και βρέθηκαν πρώτα σε πωλήσεις
Ειδικότερα, για την Κύπρο η τάση προς τα υβριδικά είναι ακόμη μεγαλύτερη, αφού κατά το 11μηνο του 2024 βρέθηκαν πρώτα σε πωλήσεις, ξεπερνώντας τα βενζινοκίνητα που διαχρονικά ήταν στην πρώτη θέση.
Σε σχέση με το 2023, τα υβριδικά κατέγραψαν αύξηση σε πωλήσεις κατά 5% φτάνοντας στο εντυπωσιακό 42,8% σε σχέση με 37,5% την αντίστοιχη περίοδο του 2023, αφήνοντας στην 2η θέση τα βενζινοκίνητα που έπεσαν στο 42,7% από το 50,7% που βρίσκονταν την ίδια περίοδο το 2023.
Ειδικότερα, από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Νοέμβριο του 2024, από τις 14.380 πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, το 42,8% ήταν υβριδικά, το 42,7% βενζινοκίνητα, το 8% αμιγώς ηλεκτρικά, το 4,2% plug-in υβριδικά και το 2,3% χρησιμοποιούσαν άλλο είδος καυσίμου. Αντίστοιχα την ίδια περίοδο του 2023 τα υβριδικά ήταν στο 37,5%, τα βενζινοκίνητα στο 50,7%, τα αμιγώς ηλεκτρικά στο 5,3%, τα plug-in υβριδικά στο 3,4% και το 3,1% χρησιμοποιούσαν άλλο είδος καυσίμου.
Πιέζουν οι Βρυξέλλες για ηλεκτρικά
Από την πλευρά τους, οι Βρυξέλλες θέλουν να προωθήσουν τις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού από την 1η Ιανουαρίου 2025 μείωσαν το ανώτατο όριο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, απειλώντας με βαριά πρόστιμα τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Στόχος της ΕΕ είναι όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα πωλούνται να αποτελούν τουλάχιστον το 20% των νέων αυτοκινήτων που θα παράγονται από τα εργοστάσια των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Απόφαση ωστόσο που δεν αποκλείεται να πλήξει σε μεγάλο βαθμό τις αυτοκινητοβιομηχανίες με πιθανές περικοπές στην παραγωγή αλλά και αύξηση των τιμών.
Πάντως, αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να βρουν αντίδοτο για τους νέους κανόνες αγοράζοντας πιστώσεις CO2 από ανταγωνιστές τους.
Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ, αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Stellantis, η Mercedes και η Toyota σκοπεύουν να αγοράσουν ρύπους από αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και διαθέτουν πλεόνασμα ρύπων, όπως η Tesla και η Polestar.
Γιατί δεν θέλουν τα αμιγώς ηλεκτρικά οι πολίτες
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αποτελούν πονοκέφαλο τόσο για τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, όσο και για τους πολίτες, αφού κάποια χαρακτηριστικά τους αποτελούν αποθαρρυντικό παράγοντα για την εξ αρχής αγορά τους.
Το πρώτο πρόβλημα που εντοπίζεται είναι οι υψηλές τιμές. Για παράδειγμα, το ίδιο μοντέλο αυτοκινήτου μπορεί να πωλείται προς €15.000 περισσότερα από το απλό υβριδικό ή με κινητήρα εσωτερικής καύσης, κάτι που ισχύει και με τα plug-in υβριδικά, τα οποία εξακολουθούν να έχουν υψηλές τιμές και δεν έχουν γεμίσει το κενό και τις προσδοκίες ως ενδιάμεση λύση.
Το δεύτερο πρόβλημα αφορά τις τιμές μεταπώλησης των μεταχειρισμένων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού η αντικατάσταση των μπαταριών που είναι πανάκριβη μαζί με τη μειωμένη αυτονομία τους μετά από κάποια χρόνια χρήσης ρίχνουν τις τιμές των μεταχειρισμένων.
Το τρίτο πρόβλημα αφορά την έλλειψη υποδομών, την αυτονομία τους αλλά και τον χρόνο φόρτισης τους, αφού, εν αντιθέσει με τους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, προκύπτουν σοβαροί περιορισμοί στη χρήση τους.
Ένα τέταρτο πρόβλημα είναι και οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, αφού οι εξοικονομήσεις που προκύπτουν τη δεδομένη στιγμή σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι οποίοι πλέον έχουν εξαιρετικές αποδόσεις στην εξοικονόμηση καυσίμου, δεν δικαιολογούν σε μεγάλο βαθμό την απόσβεση που θα προκύψει από τη μη αγορά καυσίμων σε σχέση με την ηλεκτρική ενέργεια.
Πηγή: Φιλελεύθερος