Σε απώλεια θέσεων εργασίας οδηγεί η τρέχουσα πολιτική της κυβέρνησης στη Βρετανία, εκτιμά αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας μετρώντας και τις πωλήσεις στα EV (ηλεκτρικά αυτοκίνητα) ενώ κατηγορεί την κυβέρνηση Στάρμερ ότι έχει γίνει «κινητήρια δύναμη της αποβιομηχάνισης».
Μάλιστα οι ηγέτες της βιομηχανίας αυτοκινήτων της χώρας απαίτησαν επειγόντως νέα κίνητρα για την ενίσχυση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και κάλεσαν την κυβέρνηση να δράσει γρήγορα προς αυτή την κατεύθυνση και να «επανεξετάσει την οδηγία» για οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV).
Η Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) δήλωσε ότι η έρευνά της έδειξε πως η αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης για EV ήταν χαμηλότερη από την αναμενόμενη, με μόνο έναν στους οκτώ νέους αγοραστές να σχεδιάζει να αλλάξει τα επόμενα τρία χρόνια, θέτοντας θέσεις εργασίας σε κίνδυνο.
Η οδηγία που έχει θεσπίσει η Βρετανία απαιτεί από τους κατασκευαστές να διασφαλίσουν ότι το 28% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται φέτος έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων (ZEV) ή αλλιώς θα αντιμετωπίσουν πρόστιμο 15.000 λιρών για κάθε όχημα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της SMMT, Μάικ Χάους, δήλωσε: «Οι συνέπειες αυτού του ρυθμιστικού πλαισίου και η αδυναμία τήρησής του [σημαίνει] ότι αρχίζουμε να βλέπουμε ότι δημιουργούνται οι όροι για την επιπέδωση των πωλήσεων, τη μείωση της παραγωγής, το κλείσιμο ή την ενοποίοηση των εργοστασίων, την απώλεια θέσεων εργασίας. Αυτό [το πλαίσιο] θα έπρεπε να είναι μοχλός ανάπτυξης, όχι κινητήριος δύναμη της αποβιομηχάνισης».
Η αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis κατηγόρησε εν μέρει την οδηγία για την απόφασή της τον Νοέμβριο να κλείσει το εργοστάσιο βαν στο Λούτον, επηρεάζοντας περίπου 1.100 θέσεις εργασίας.
Ο Χάους είπε: «Πρέπει να επανεξετάσουμε την οδηγία… να μην την εγκαταλείψουμε, αλλά οι συνθήκες έχουν αλλάξει».
Όπως είπε, ενώ οι οδικές μεταφορές έπρεπε να «δεχτούν το μεγαλύτερο βάρος» στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και στην προσπάθεια προς το καθαρό μηδέν, οι συνθήκες άλλαξαν από τότε που θεσπίστηκαν οι περιοριστικοί όροι των οδηγιών. «Είχαμε χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, ισχυρή ζήτηση των καταναλωτών, ισχυρή οργανική ανάπτυξη για EV… Χωρίς κίνητρα, η ζήτηση των ιδιωτών καταναλωτών για EVs είναι ασθενής», είπε.
Η βιομηχανία επιβαρύνθηκε με κόστος 4,5 δισεκατομμυρίων λιρών πέρυσι για την έκπτωση των ηλεκτρικών οχημάτων στους πελάτες για την επίτευξη των στόχων πωλήσεων, ανέφερε η SMMT. Οι επιχορηγήσεις για τους πρώιμους χρήστες έχουν τελειώσει εδώ και πολύ καιρό και οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων θα είναι υπόχρεοι για ειδικούς φόρους κατανάλωσης οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των δασμών για αυτοκίνητα premium από τον Απρίλιο.
Βρετανία: Κίνητρα για τους σκεπτικιστές των EV
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να μειωθεί κατά το ήμισυ ο ΦΠΑ στα καινούργια οχήματα και να αντιστοιχεί στο 5% του συντελεστή οικιακής ηλεκτρικής ενέργειας για τα δημόσια σημεία φόρτισης EV, μεταξύ των κινήτρων για να κερδίσουν τους «σκεπτικιστές των EV».
Ο Χάους πρόσθεσε ότι η έρευνα του SMMT έδειξε ότι η αγορά νέων ηλεκτρικών οχημάτων εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από οδηγούς που είχαν ήδη κάποιο ηλεκτροκίνητο όχημα στο παρελθόν, με μόνο το 12% των νέων αγοραστών που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση να σκοπεύουν ενεργά να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση από τη βενζίνη ή το ντίζελ μέχρι το 2028.
Μιλώντας σε βιομηχανικό συνέδριο στο Λονδίνο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι έχουν δεσμευτεί για την ηλεκτροκίνηση, αλλά οι στόχοι είναι πλέον «προκλητικοί».
Η Λίζα Μπράνκιν, διευθύνουσα σύμβουλος της Ford στη Βρετανία και την Ιρλανδία, δήλωσε: «Η τροχιά και το συναίσθημα έχουν αλλάξει πολύ».
Η Ford έκοψε 800 θέσεις εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Νοέμβριο εν μέσω επιβράδυνσης της αύξησης της ζήτησης. Ωστόσο, πρόσθεσε: «Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να το κάνουμε επιτυχία. Πρέπει να το μετατρέψουμε σε μια ανοδική σπείρα και αυτό έχει να κάνει με τη δημιουργία ζήτησης πελατών. Πρέπει να ενθαρρύνουμε την κυβέρνηση να δράσει γρήγορα».
Ο Ντέιβιντ Τζορτζ, διευθύνων σύμβουλος της BMW στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, δήλωσε: «Έχουμε κάνει τεράστιες επενδύσεις στη μετάβαση – αλλά η ζήτηση λιανικής δεν είναι πραγματικά σύμφωνη με την οδηγία για ZEV. Θα δούμε απίστευτες προκλήσεις φέτος, εάν το τοπίο δεν αλλάξει».
Ο Πολ Φιλποτ, διευθύνων σύμβουλος της Kia UK, δήλωσε: «Αισθανόμαστε ότι έχουμε σπαθιά που κρέμονται πάνω από τα κεφάλια μας… Είμαστε αναγκασμένοι να δώσουμε κίνητρα και εκπτώσεις για την καλύτερη τεχνολογία που έχουμε».
Η Λίλιαν Γκρινγουντ, μελλοντική υπουργός Μεταφορών, είπε στο συνέδριο ότι περισσότερα από ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν τον περασμένο μήνα ήταν EV και τώρα υπάρχουν περισσότεροι από 75.000 δημόσιοι φορτιστές EV, υποσχόμενη να «διατηρήσει αυτή τη δυναμική» και να δώσει στη βιομηχανία «τη σαφή τροχιά που τους αξίζει».
Η Γκρίνγουντ είπε ότι οι δεσμεύσεις για απαγόρευση της πώλησης νέων συμβατικών αυτοκινήτων από το 2030 και φορτηγών από το 2035 ήταν «σιδερένιες», προσθέτοντας ότι η οδηγία για ZEV ήταν κρίσιμη και η πορεία προς το 2030 είχε καθοριστεί.
Πηγή: ot.gr