Αποστολή Αστυπάλαια,
Δημοσιεύθηκε αργά χθες το βράδυ στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ η απόφαση για την προκήρυξη του διαγωνισμού υλοποίησης του πιλοτικού έργου ηλεκτροδότησης της Αστυπάλαιας.
Το έργο ανακοίνωσε από το νησί της Αστυπάλαιας η ΓΓ Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε παρουσία του πρωθυπουργού για την μετατροπή της σε πράσινο νησί που θα ηλεκτροδοτείται από υβριδικούς σταθμούς και σταθμούς ΑΠΕ και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας.
Για την υλοποίηση του έργου η ΡΑΕ προχωρεί στην προκήρυξη ανταγωνιστικής διαδικασίας δηλαδή οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν προτάσεις για το ύψος της λειτουργικής ενίσχυσης η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200ευρώ ανά μεγαβατώρα. Στόχος είναι το έργο να εξασφαλίζει το 50% των αναγκών του νησιού παράγοντας 4.900 μεγαβατώρες ανά έτος.
"Ανεμογεννήτριες μόνο με αποδοχή των τοπικών κοινωνιών"
Όπως είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο νησί το απόγευμα της Πέμπτη 2 Ιουνίου, η πράσινη ενέργεια είναι η πιο φθηνή μορφή ενέργειας που μπορούμε να παράγουμε και τόνισε ότι ”είμαστε όλοι θύματα ενός πολέμου και εισβολής, που εκτίναξε τις τιμές του φυσικού αερίου και η πράσινη μετάβαση γίνεται για λόγους ενεργειακής ασφάλειας”.
Όπως είπε ο πρωθυπουργός, περισσότερη ενέργεια θα παράγεται από τον ήλιο στα νησιά και λιγότερο από τον άνεμο γιατί ”δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε μεγάλες ανεμογεννήτριες σε μικρά νησιά”. Ξεκαθάρισε ωστόσο για πρώτη φορά ότι οι ανεμογεννήτριες θα τοποθετηθούν εκεί όπου οι τοπικές κοινωνίες τις θέλουν.
Η VW
Έναν χρόνο μετά την επίσημη έναρξη του προγράμματος «Αστυπάλαια: Έξυπνο και Βιώσιμο Νησί», ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος του Ομίλου VW Herbert Diess κήρυξαν την έναρξη της β’ φάσης του.
Μίας φάσης, που μετά την έναρξη του πυλώνα της ηλεκτροκίνησης μέσω του προγράμματος αντικατάστασης οχημάτων με ηλεκτρικά και τη δωρεά Δημοσίας Χρήσης ηλεκτρικών Οχημάτων εκ μέρους του Ομίλου VW, επεκτείνεται πλέον και στην «έξυπνη κινητικότητα» με την παρουσίαση μεταξύ άλλων της εφαρμογής «Astymove» που θα αποτελέσει την πλατφόρμα υπηρεσίας μοιραζόμενων ηλεκτρικών μίνι βαν στο πλαίσιο της δημοτικής συγκοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα η VW παρουσίασε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μίνι βαν που έφτιαξε, το ID.BUZZ, το οποίο θα βγει στους ευρωπαϊκούς δρόμους το προσεχές φθινόπωρο. Ως τότε τα μοναδικά μίνι βανς του συγκεκριμένου μοντέλου θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αστυπάλαιας!
Οι πυλώνες του προγράμματος
Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα «Αστυπάλαια: Έξυπνο & Βιώσιμο Νησί» αποτελείται από 4 πυλώνες, έχει ορίζοντα υλοποίησης το 2026, και στόχο τον μετασχηματισμό της Αστυπάλαιας σε πρότυπο νησί για την ηλεκτροκίνηση, την παραγωγή πράσινης ενέργειας και τις «έξυπνες» μορφές συγκοινωνίας.
Ο πρώτος πυλώνας αφορά την «ηλεκτροκίνηση» και την αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά. Σε αυτό το πλαίσιο η Ελληνική Δημοκρατία δημιούργησε το e-astypalea, ένα πρόγραμμα επιδοτήσεων που απευθύνεται στους μόνιμους κατοίκους του νησιού και προσφέρει αυξημένα οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση των παλιών οχημάτων και την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Σημειώνεται πως το πρόγραμμα αφορά στο σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων ανεξαρτήτως εμπορικής επωνυμίας. Ταυτόχρονα, η Ελληνική Κυβέρνηση με την συνεργασία και την υποστήριξη του Ομίλου Volkswagen εξασφάλισε την αντικατάσταση των Δημοτικών και Δημοσίων οχημάτων του νησιού, όπως της Αστυνομίας, του Λιμενικού, του Δήμου και της πολιτικής Αεροπορίας, με καινούρια ηλεκτρικά.
Ο δεύτερος πυλώνας «Έξυπνη κινητικότητα» θα εξελίξει τα συμβατικά δημόσια μέσα μεταφοράς σε μια υπηρεσία μοιραζόμενων οχημάτων με 100% ηλεκτρικά μίνι-βαν κατά παραγγελία (on-demand). Αυτή θα αποτελείται από ένα αριθμό μικρών και ευέλικτων λεωφορείων τα οποία μέσω μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής (app) ή μέσω τηλεφωνικού ραντεβού θα εξυπηρετούν τους πολίτες από το σημείο που βρίσκονται, τις ώρες που αυτοί θα επιλέγουν. Επιπρόσθετα, μέρος του υπάρχοντος δικτύου εποχιακής ενοικίασης οχημάτων θα αλλάξει και θα μετατραπεί σε ένα ευέλικτο δίκτυο οχημάτων διαμοιρασμού (car-sharing). Ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποδήλατα και σκούτερ θα είναι διαθέσιμα σε διάφορους σταθμούς διάσπαρτους σε όλο το νησί. Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες θα μπορούν να τα μισθώσουν βραχυχρόνια (ακόμα και για μία μόνο διαδρομή) και έπειτα να τα αφήσουν για χρήση από τον επόμενο ενδιαφερόμενο. Αυτό θα λειτουργεί σε συνεργασία με τους τοπικούς επιχειρηματίες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Στόχος εν τελεί των δυο αυτών υπηρεσιών είναι η μείωση του στόλου των ιδιωτικών αυτοκινήτων στο νησί.
Ο τρίτος πυλώνας «Φόρτιση και υποδομή» οδηγεί τη μετάβαση της Αστυπάλαιας στη χρήση καθαρής ενέργειας. Οι υπάρχουσες γεννήτριες ορυκτών καυσίμων παλαιάς τεχνολογίας θα αντικατασταθούν σταδιακά από ένα υβριδικό σύστημα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας τελευταίας τεχνολογίας. Η Αστυπάλαια θα αποκτήσει πλήρη ενεργειακή επάρκεια χάρη σε αυτό το υβριδικό σύστημα, που είναι σχεδιασμένο αποκλειστικά και μόνο για τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού. Θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις: Στην πρώτη φάση (έως το 2023) θα τοποθετηθεί μια συστοιχία φωτοβολταϊκών πάνελ, που θα καλύπτει το 50% της συνολικής ενεργειακής ζήτησης του νησιού. Στη δεύτερη φάση (έως το 2026) θα προστεθεί πιθανώς μια και μόνο ανεμογεννήτρια μεσαίου μεγέθους, που θα οδηγήσει σε κάλυψη άνω του 80% της συνολικής ενεργειακής ζήτησης. Όλα αυτά θα συνοδεύονται από σύστημα μπαταρίας για αποθήκευση της παραγόμενης ενέργειας. Το πρόγραμμα δεν συμπεριλαμβάνει την ανάπτυξη ΒΑΠΕ (Βιομηχανικές Ανανεώσιμες Πήγες Ενέργειας), εν αντιθέτως μάλιστα δημιουργούνται δικλίδες ασφαλείας κατά της μελλοντικής συνδεσιμότητας του νησιού μέσω καλωδίου με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, αφού η Αστυπάλαια θα θεωρείται πλέον ενεργειακά αυτόνομη.
Οι στόχοι
H ανάπτυξη του υβριδικού συστήματος της Αστυπάλαιας, σύμφωνα με το σχέδιο, θα πετύχει:
· Τη μείωση του κόστους ενέργειας κατά τουλάχιστον 25%
· Τη μείωση των εκπομπών CO2 από το ενεργειακό σύστημα του νησιού κατά 70%
· Την προβολή του έργου ως πρότυπο παραγωγής πράσινης ενέργειας για άλλα μη-διασυνδεδεμένα νησιά
· Την αύξηση της ασφάλειας και αντοχής του ενεργειακού συστήματος της Αστυπάλαιας, παράλληλα με τη μείωση της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα
Και η αυτόνομη οδήγηση στο… κάδρο
Ο τέταρτος πυλώνας αφορά την «αυτόνομη οδήγηση» και είναι αυτός που θα υλοποιηθεί χρονικά τελευταίος. Η Ελληνική Δημοκρατία θα συμβάλει ουσιαστικά στην δημιουργία υψηλής ποιότητας οδικής υποδομής, εξαιρετικής σήμανσης και επαρκών δεδομένων σχετικά με την κυκλοφορία και τις καιρικές συνθήκες, προκειμένου να εγγυηθεί ασφαλείς, καθαρές και χωρίς αποκλεισμούς μεταφορές, που τελικά θα οδηγήσουν στην αυτόνομη οδήγηση.