Η Βουλγαρία τάχθηκε μαζί με τη Γερμανία, την Ιταλία και την Πολωνία κατά της πρότασης της ΕΕ για την de facto απαγόρευση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035, επικαλούμενη τη φτώχεια των πολιτών της ως τον κύριο παράγοντα της απόφασης.
«Τα πιο ευαίσθητα ζητήματα για τη χώρα, όσον αφορά την απεξάρτηση από τον άνθρακα στον τομέα των μεταφορών, εξακολουθούν να είναι η σχετικά υψηλή τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων συγκριτικά με τα εξαιρετικά χαμηλά εισοδήματα του πληθυσμού της χώρας, καθώς και η έλλειψη ανεπτυγμένης υποδομής φόρτισης», δήλωσε η βουλγαρική κυβέρνηση στη EURACTIV Βουλγαρίας.
Στη Βουλγαρία δεν υπάρχουν εργοστάσια συναρμολόγησης αυτοκινήτων, αλλά ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι σχετικά ανεπτυγμένος με την παραγωγή εξαρτημάτων, καλωδίων και λογισμικού ενώ ο συνολικός κύκλος εργασιών του κλάδου ανέρχεται σε 6,5 δισ. ευρώ ή 8% του ΑΕΠ της χώρας.
Ταυτόχρονα, η ικανότητα της χώρας να φιλοξενήσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ περιορισμένη. Ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη ένα σχέδιο για την κατασκευή εργοστασίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη βόρεια Βουλγαρία με την υποστήριξη Γερμανών επενδυτών, δεν είναι ακόμη σαφές πότε το εργοστάσιο θα ξεκινήσει την παραγωγή.
Για τους περισσότερους Βούλγαρους η αγορά ενός νέου αυτοκινήτου είναι αδύνατη.
Οι Βούλγαροι χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα κατά μέσο όρο 19 χρόνια, το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ. Επίσης, αγοράζουν αυτοκίνητα τα οποία είναι επτά φορές παλαιότερα από τα καινούργια, τα περισσότερα εκ των οποίων εισάγονται από τη Γερμανία και την Ιταλία.
«Η συνεκτίμηση των εθνικών χαρακτηριστικών κάθε κράτους μέλους της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των σημαντικών διαφορών όσον αφορά την αγοραστική δύναμη του πληθυσμού και την οικονομική προσιτότητα των νέων αυτοκινήτων, παραμένει προτεραιότητα για τη χώρα μας και, δυστυχώς, θεωρούμε ότι το προτεινόμενο συμβιβαστικό κείμενο δεν αντικατοπτρίζει αυτές τις εκτιμήσεις σε επαρκή βαθμό», υποστηρίζει η κυβέρνηση.
Οι ανησυχίες της Βουλγαρίας σχετίζονται επίσης με την αναμενόμενη αύξηση των εισαγωγών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από πλουσιότερα κράτη μέλη λόγω της αντικατάστασης των πετρελαιοκινητήρων με ηλεκτροκίνητα. Τα παλαιά αυτοκίνητα αναμένεται να πωλούνται ακόμη φθηνότερα στη Βουλγαρία.
«Με αυτό, η γενική κατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων σε χώρες όπως η Βουλγαρία, αντί να βελτιωθεί, θα μπορούσε να επιτύχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Το ίδιο ισχύει και για την καθαρότητα του ατμοσφαιρικού αέρα», προσθέτει η κυβέρνηση.
«Η προστασία του περιβάλλοντος δεν πρέπει να οδηγήσει σε πιθανή μείωση της ασφάλειας των οχημάτων», αναφέρουν.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας για τη Βουλγαρία είναι η τεχνολογική ουδετερότητα -ένα σημείο κλειδί για τη Γερμανία.
«Αναγνωρίζουμε τον σημαντικό ρόλο των εναλλακτικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων των βιοκαυσίμων (συμπεριλαμβανομένου του βιομεθανίου), στον περιορισμό των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές. Στο πλαίσιο αυτό, η Βουλγαρία τάσσεται υπέρ των οχημάτων που κινούνται με παρόμοια καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών», δήλωσε η κυβέρνηση στη Σόφια
Σύμφωνα με τη Βουλγαρία, η αναγνώριση της χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων θα παράσχει στους κατασκευαστές την απαραίτητη ευελιξία για να προχωρήσουν προς την ηλεκτροκίνηση χωρίς να αναλάβουν εμπορικούς κινδύνους, θα αποφύγει καταστάσεις έλλειψης προσιτών οχημάτων και θα επιτρέψει στους κατασκευαστές εξαρτημάτων και κατασκευαστικών στοιχείων να προσαρμοστούν στις νέες τεχνολογίες.
Η Βουλγαρία επιμένει στην παροχή αποτελεσματικών κινήτρων για την εισαγωγή οχημάτων με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές, καθώς και μέτρων για την αντιμετώπιση των διαφορών στις τιμές σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι υπάρχει δυσπιστία των καταναλωτών απέναντι σε ορισμένους τύπους τεχνολογίας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και πιέζει για την παροχή κινήτρων που θα ενθαρρύνουν την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Στα σχέδια για την τροποποίηση της νομοθεσίας της ΕΕ στον σχετικό τομέα, τίθενται υπερβολικά φιλόδοξοι στόχοι, οι οποίοι θα μπορούσαν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο, ιδίως στην τρέχουσα κατάσταση της οικονομικής και ενεργειακής κρίσης, των προβλημάτων παραγωγής και εφοδιασμού, καθώς και των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία», πρόσθεσε η κυβέρνηση.
Πηγή: eruactiv.gr