Ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πόλη, ακόμα σε ταξίδι, σίγουρα δεν είναι απίθανο, αν όχι κανονικότητα για πολλούς. Πέντε χρόνια πριν όμως σίγουρα ήταν ένα σπάνιο θέαμα.
Τα υβριδικά ήταν ημι-δημοφιλή, αλλά τα ηλεκτρικά οχήματα με πλήρη ισχύ ήταν ελάχιστα, αφού υπήρχε σοβαρή έλλειψη υποδομών. Αυτό όμως έχει ανατραπεί. Σε κάθε διαδρομή – σε κάθε περιοχή σίγουρα θα περάσει από μπροστά μας ένα ολοκαίνουριο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αυτό άλλωστε δείχνουν και τα νούμερα των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα, που εκτινάσσονται στα ύψη. Συνολικά, 6.379 νέα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) ταξινομήθηκαν το 2023, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Αντιπροσώπων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος ( AMVIR ). Πρόκειται για έναν αριθμό ρεκόρ, αφού τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια πωλήθηκαν συνολικά 5.872.
Η απόβαση της Tesla
Από τα βόρεια προάστια , μέχρι τα νότια ή το κέντρο της πόλης βλέπει κανείς οχήματα Tesla. Και δεν είναι μόνο ιχ αλλά και ταξί, αφού στην Ελλάδα κυκλοφορούν περίπου 30 Tesla ταξί. Δεν είναι όμως μόνο τα Tesla. Τα νέα κινέζικα μοντέλα που είναι φθηνότερα και βέλτιστα για ταξίδια εντός πόλης έχουν επίσης αρχίσει να εμφανίζονται. Έτσι, άλλα BEV από παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αυξάνουν τώρα το ηλεκτρικό τους αποτύπωμα στην Ελλάδα.
Σταθμοί φόρτισης σε όλη την Ελλάδα
Η άνοδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνοδεύεται επίσης από την ραγδαία αύξηση των σταθμών φόρτισης EV σε όλη τη χώρα. Το Blink , το nrg incharge , το DEI Blue και άλλοι στήνουν νέα σημεία φόρτισης με ταχύτητες ρεκόρ. Το 2018 υπήρχαν λιγότερα από 50 επίσημα σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα. Στα τέλη του 2023, υπήρχαν περίπου 5.000 από αυτούς — 100 φορές περισσότεροι από ό,τι πριν από μόλις 5 χρόνια. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί σε 13.000 έως το 2025 και σε πάνω από 100.000 έως το 2030.
Όλοι συμμετέχουν στο παιχνίδι — σούπερ μάρκετ, λιμάνια, χώροι στάθμευσης, ξενοδοχεία, αποκλειστικοί δημοτικοί σταθμοί φόρτισης. Πλέον έχουμε σταθμούς φόρτισης στη Μαρίνα Ζέας , στο MyMarket , ακόμη και στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), στο οποίο θα βρίσκεται ο μεγαλύτερος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα με 50 φορτιστές. Δεν είναι τυχαίος άλλωστε ο κόφτης που βάζει ο ΔΕΔΔΗΕ σε όσους δεν έχουν δηλώσει επισήμως το σημείο φόρτισης. Μόλις το 6% έχει εγγραφεί επισήμως, με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα για τις διακοπές από πλευράς του Διαχειριστή.
Γιατί τα EV έγιναν τόσο δημοφιλή στην Ελλάδα;
Τα κίνητρα που δόθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση ήταν μία καλή ευκαιρία για να στρέψουν οι οδηγοί το βλέμμα τους στην αγορά του ηλεκτροκίνητου. ΗΠΑ και ΕΕ άλλωστε στοχεύουν στην υιοθέτηση οχημάτων και υποδομών που βασίζονται σε εναλλακτικά καύσιμα:
- Φορολογικά πλεονεκτήματα εγγραφής (από 50% για υβριδικά έως 100% για BEV)
- Οφέλη φόρου ιδιοκτησίας (απαλλαγή από τον φόρο κυκλοφορίας)
- Εταιρικά φορολογικά οφέλη (εξαιρούνται από φόρο οφέλους σε είδος)
- Επιδοτήσεις αγορών (2.000 € έως 6.000 € για ιδιώτες και έως 15.000 € για ταξί)
- Οφέλη ΦΠΑ και ατομικού φόρου (13% αντί 24% για αγορές)
- Επιδοτήσεις σταθμών φόρτισης σπιτιού (600€ για μονή μονάδα, 900€ για πολλές μονάδες)
- Επιδοτήσεις δημόσιων σταθμών φόρτισης (έως 40.000 ευρώ ανά σταθμό) και φοροαπαλλαγή
Από το 2020, η ελληνική κυβέρνηση έχει επενδύσει σχεδόν 240 εκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις για να επιταχύνει τον τομέα της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Φυσικά, το μεγαλύτερο μέρος των επιδοτήσεων πήγε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στα σημεία φόρτισης. Το μεγαλύτερο πρόγραμμα επιδοτήσεων ήταν το «Κινούμαι ηλεκτρικά», του οποίου το πρώτο τμήμα λειτουργεί το 2020-2022 (46 εκατ. ευρώ) και το δεύτερο συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι το 2024 (65 εκατ. ευρώ). Με επιδοτήσεις 80 εκατομμυρίων ευρώ, το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού»ήταν σημαντικός καταλύτης στην αύξηση των σταθμών φόρτισης σε όλη τη χώρα. Το « Green Taxi » (40 εκατ. ευρώ) ήταν λιγότερο αποτελεσματικό ως πρόγραμμα για να βοηθήσει στον εκσυγχρονισμό της παραδοσιακά σκληρωτικής βιομηχανίας ταξί της Ελλάδας. Αντίθετα, η πρωτοβουλία e-Astypalaia (9 εκατ. ευρώ) που χρησιμοποίησε επίσης την υποστήριξη του ιδιωτικού τομέα για να καταστήσει πλήρως ηλεκτρικό το μικρό νησί της Αστυπάλαιας είχε μεγαλύτερη επιτυχία — τόσο λόγω αυτού που σηματοδοτεί για την ενεργειακή μετάβαση του νησιωτικού αρχιπελάγους της Ελλάδας όσο και ως κορυφαία ευκαιρία branding για τη χώρα.
Τα «πράσινα» οχήματα της χώρας
Από έναν συνολικό στόλο 6,6 εκατομμυρίων ελαφρών οχημάτων, η Ελλάδα διαθέτει σήμερα περίπου 250 χιλιάδες επιβατικά αυτοκίνητα εναλλακτικών καυσίμων .