Οι μεγάλες διαφορές στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ μεταξύ των διαφόρων κρατών μελών συσχετίζονται σαφώς με το βιοτικό επίπεδο της κάθε χώρας, σύμφωνα με νέα έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν το 10,5% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν πέρσι στην ΕΕ. Ωστόσο, 10 κράτη μέλη είχαν μερίδιο αγοράς ακόμη χαμηλότερο από 3%. Η ανάλυση δείχνει ότι η κατανάλωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους καταναλωτές συνδέεται άμεσα με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ μιας χώρας, αναδεικνύοντας την προσιτή τιμή σε μείζον ζήτημα.
«Όπως συμβαίνει με τη διανομή της υποδομής φόρτισης, υπάρχει σαφής διαχωρισμός στην προσιτή τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μεταξύ της Κεντρικής-Ανατολικής Ευρώπης και της Δυτικής Ευρώπης, καθώς και ένα έντονο χάσμα Βορρά-Νότου», δήλωσε ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής της ACEA.
Οι χώρες με συνολικό μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάτω του 3% έχουν μέσο ΑΕΠ κάτω των 17.000 ευρώ. Αυτό ισχύει για παράδειγμα σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης καθώς και στην Ελλάδα. Επιπλέον, οι πέντε χώρες με τη χαμηλότερη κατανάλωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά έχουν επίσης ελάχιστα σημεία φόρτισης - κάτω από το 1% του συνόλου της ΕΕ.
Από την άλλη πλευρά, μερίδιο αγοράς άνω του 15% για ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκεται μόνο σε πλουσιότερες χώρες της Βόρειας Ευρώπης με μέσο ΑΕΠ άνω των 46.000 ευρώ.
Σχεδόν τα τρία τέταρτα όλων των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ συγκεντρώνονται σε τέσσερις χώρες της Δυτικής Ευρώπης με μερικά από τα υψηλότερα ΑΕΠ (Σουηδία, Ολλανδία, Φινλανδία και Δανία). Το υπόλοιπο τρίμηνο των πωλήσεων κατανέμεται σε 23 κράτη μέλη.
Όπως δείχνουν πρόσφατα στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, οι μεγάλες επενδύσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας σε οχήματα χαμηλών εκπομπών αποδίδουν. Με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να τριπλασιάζονται μεταξύ 2019 και 2020, οι μέσες εκπομπές CO2 μειώθηκαν κατά 12% πέρυσι.Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης ζητούν, συνεπώς, κατάλληλα κίνητρα για την τόνωση των πωλήσεων αυτών των οχημάτων μακροπρόθεσμα, και δεσμευτικούς στόχους υποδομής για κάθε κράτος μέλος της ΕΕ.
Η ACEA δημοσιεύει αυτά τα δεδομένα ενόψει των προτάσεων της επόμενης εβδομάδας για νέους στόχους CO2 για αυτοκίνητα σε ολόκληρη την ΕΕ και αναθεώρηση της οδηγίας για την εναλλακτική υποδομή καυσίμων - και οι δύο θα αποτελέσουν μέρος του πακέτου «Fit for 55» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι πέντε χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το ΑΕΠ της καθεμίας:
- Κύπρος: 0.5% – €23,580
- Λιθουανία: 1.1% – €17,460
- Εσθονία: 1.8 % – €20,440
- Κροατία: 1.9% – €12,130
- Πολωνία: 1.9% – €13,600
Οι πέντε χώρες με το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το ΑΕΠ της καθεμίας:
- Σουηδία: 32.2% – €45,610
- Ολλανδία: 25.0% – €45,790
- Φινλανδία: 18.1% – €42,940
- Δανία: 16.4% – €53,470
- Γερμανία: 13.5% – €40,070