Μενού Ροή
Τα μυστικά του προγράμματος αντικατάστασης κλιματιστικών και ψυγείων - Αποκλειστικά στο energymag ο Πρόεδρος του Σωματείου Ψυκτικών

της Χριστίνας Αντωνίου,

«Σπάει τα κοντέρ» ο αριθμός των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα για την αντικατάσταση των παλαιών ηλεκτρικών συσκευών ξεπερνώντας ήδη τις 150.000. Την ίδια στιγμή οι τεχνικοί βρίσκονται σε απόγνωση και κάνουν «αγώνα δρόμου» για να προλάβουν τις προθεσμίες εν μέσω φουλ σεζόν. Ζητούν από την κυβέρνηση να δοθεί παράταση για την τοποθέτηση των νέων κλιματιστικών, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση.

Για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, την παλαιότητα των ηλεκτρικών συσκευών που έχουν οι Έλληνες, αλλά και για το κόστος απεγκατάστασης των παλαιών και εγκατάστασης των νέων συσκευών μίλησε αποκλειστικά στο energymag ο κύριος Αχιλλέας Γεωργαντζάς, Πρόεδρος του Σωματείου Ψυκτικών και Κλιματιστικών Εγκαταστάσεων Ελλάδος (Σ.Ε.Ψ.Κ.Ε.Ε.)

Πόσο παλιά είναι τα κλιματιστικά που έχουν οι Έλληνες στα σπίτια τους;

Είναι μεγάλος ο αριθμός των μηχανημάτων που πρέπει να βγουν σε απόσυρση. Με την εμπειρία που έχουμε περίπου το 60% των μηχανημάτων είναι τουλάχιστον 10ετίας και 15ετίας. Σε αυτά τα μηχανήματα πρέπει να γίνει αντικατάσταση. Φυσικά και υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από τους καταναλωτές, γιατί υπάρχουν πάρα πολλά παλιά μηχανήματα.

Επαρκεί το στοκ σε νέες συσκευές που υπάρχει στις αποθήκες;

Τα αποθέματα επαρκούν. Επειδή αυτό το πρόγραμμα συζητείται εδώ και έξι μήνες, όλοι οι εισαγωγείς είχαν φροντίσει να έχουν προμηθευτεί και να έχουν προετοιμαστεί για να πάνε στον «πόλεμο της θερμοκρασίας». Δεν υπάρχει θέμα αποθεμάτων. Υπάρχει θέμα συντονισμού, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο και να γίνει αποπεράτωση της αλλαγής των κλιματιστικών και των άλλων ηλεκτρικών συσκευών. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα κλιματιστικά, γιατί εάν μιλήσουμε για οικιακά ψυγεία ή για καταψύκτες, δεν απαιτείται ειδική διαδικασία απεγκατάστασης και εγκατάστασης. Απλώς βγαίνουν από την πρίζα οι παλιές συσκευές και τοποθετούνται οι νέες. Τα κλιματιστικά όμως θέλουν οπωσδήποτε τεχνικό.

 Πόσο κοστίζει η επίσκεψη, η διαδικασία ελέγχου, η απεγκατάσταση και η εγκατάσταση ενός νέου κλιματιστικού;

Ένα κόστος ελέγχου, απεγκατάστασης και εγκατάστασης ενός καινούριου μηχανήματος, το οποίο είναι από 9.000 έως 12.000 BTU θα έχει κόστος για τον καταναλωτή γύρω στα 136€ μαζί με την απόδειξη, εάν πρόκειται για ιδιώτη ή το τιμολόγιο εάν είναι επαγγελματίας. Εάν ο τεχνικός χρεώσει πολύ πιο κάτω από αυτή την τιμή, τότε σημαίνει, ότι γίνεται έκπτωση στην ποιότητα εργασίας ή στα υλικά που θα χρησιμοποιήσει για την εγκατάσταση.

Πόσος χρόνος απαιτείται για την εγκατάσταση του νέου μηχανήματος;

Για να γίνει σωστή εγκατάσταση χρειάζεται ένα δίωρο, μαζί με τη μετακίνηση τρεις ώρες. Στο οκτάωρο το συνεργείο, που απαρτίζεται από 2 άτομα, μάστορα και βοηθό, μπορεί να καλύψει την τοποθέτηση μέχρι τριών μηχανημάτων που βρίσκονται σε διαφορετική απόσταση.

Πως βλέπει ο κλάδος των τεχνικών την επιδότηση για την αλλαγή των παλαιών και ενεργοβόρων συσκευών;

Οποιοδήποτε πρόγραμμα ελαφραίνει τα κοινωνικά στρώματα που έχουν ανάγκη τον κλιματισμό και ειδικά τον οικιακό κλιματισμό και αναβαθμίζει ενεργειακά τα μηχανήματα για να έχουν λιγότερη κατανάλωση είναι αποδεκτό και καλώς υπάρχει. Όμως όλη αυτή η διαδικασία ξεκινά μέσα σε μια περίοδο αιχμής που προσπαθούμε να εξυπηρετήσουμε ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις, όπως δημοτικές και ιδιωτικές επιχειρήσεις, ιατρεία, βιομηχανίες, βιοτεχνίες και οικιακά κλιματιστικά και έρχεται ο κλάδος να επιφορτιστεί με αυτό το πρόγραμμα. Είναι θετικό αλλά βγαίνει σε μια λάθος χρονική στιγμή για τον κλάδο. Είναι ένα πολύ μεγάλο φορτίο για τους τεχνικούς.

Προλαβαίνουν οι τεχνικοί να ανταποκριθούν στην τεράστια ζήτηση;

Εδώ θα κινδυνολογήσουμε. Πιστεύω ότι θα αντεπεξέλθει ο κλάδος με δυσκολία και καλό είναι να γίνει από το Υπουργείο επιμήκυνση της διαδικασίας αποπεράτωσης.

Υπάρχουν δυσκολίες. Πάμε να φορτώσουμε έναν κλάδο σε μια εποχή που είναι high season  και με επιπλέον φορτίο. Θα είμαστε σε μια μεγάλη πίεση όλον αυτόν τον καιρό και εκεί πρέπει να επιλέξει κάποιος, εάν θα παραγκωνίσει και θα χάσει τους πελάτες του οι οποίοι θα κάνουν την τακτική συντήρηση.

Και προσέξτε εγώ μπορώ να δουλέψω 24 ώρες μου δίνει το δικαίωμα το κράτος, στο βοηθό μου δεν δίνει το δικαίωμα αυτό. Ούτε μπορεί να κάνει πάνω από κάποιες υπερωρίες. Άρα πάμε να εξαθλιώσουμε και το προσωπικό μας. Αλλιώς η πολιτεία πρέπει να αφήσει ελεύθερο αυτό το κομμάτι και να πει ότι σε αυτήν την επαγγελματική κατηγορία, δίνει το δικαίωμα στους υπαλλήλους να γράψουν για ένα μήνα περισσότερες υπερωρίες και να τις παίρνουν απευθείας, χωρίς κρατήσεις.

Τι προτείνετε ως μέτρο για να ολοκληρωθεί επιτυχώς η διαδικασία;

Πρέπει να δοθεί παράταση και να μην βγαίνουν τα παλιά μηχανήματα πριν τοποθετηθούν τα καινούρια. Να μένει το μηχάνημα επάνω να δουλεύει, να πάρει το μηχάνημα το καινούριο ο καταναλωτής και μετά να γίνει η τοποθέτηση του νέου μηχανήματος. Διαφορετικά εάν του βγάλουμε το παλιό μηχάνημα, μέχρι να πάρει το νέο μηχάνημα θα μείνει χωρίς κλιματισμό μέσα στο καλοκαίρι.

Ποια είναι η διαδικασία για την αντικατάσταση των παλιών ηλεκτρικών συσκευών;

Ο αδειούχος πιστοποιημένος τεχνικός κάνει αυτοψία και πιστοποιεί ότι το μηχάνημα λειτουργεί σωστά. Στη συνέχεια παίρνει ένα serial number, βγάζει φωτογραφικό υλικό και αποστέλλει τη διαδικασία στην εταιρεία ανακύκλωσης. Εάν η αίτηση εγκριθεί, τότε εκδίδεται το voucher στον καταναλωτή και αυτός με τη σειρά του μπορεί να το χρησιμοποιήσει μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα που του δίνει το Υπουργείο. Στην όλη διαδικασία ο αδειούχος τεχνικός αναλαμβάνει να πιστοποιήσει ότι το μηχάνημα δουλεύει και μετά να απεγκαταστήσει το παλιό μηχάνημα. Στη συνέχεια όταν ο καταναλωτής παραλάβει το νέο μηχάνημα, τότε ο τεχνικός θα το τοποθετήσει.

Μπορεί να τοποθετήσει οποιοσδήποτε τα νέα μηχανήματα ή μόνο ο αδειοδοτημένος τεχνικός;

Οι αδειοδοτημένοι, πιστοποιημένοι τεχνικοί είναι πάνω από 2.000. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι  οι αδειοδοτημένοι τεχνικοί μπορούν να αναλάβουν τη διαδικασία του ελέγχου και μετά την τοποθέτηση μπορεί να την κάνει οποιοσδήποτε. Αυτό είναι ένα τραγικό λάθος. Εάν δεν τοποθετήσει το μηχάνημα ο αδειοδοτημένος τεχνικός, σας εγγυώμαι 100% ότι ο καταναλωτής θα έχει στο σπίτι του ένα νέο μηχάνημα που τελικά πιθανόν να μην έχει λιγότερη κατανάλωση από το παλιό. Εάν η εργασία δεν γίνει βάσει των προδιαγραφών που ορίζει η τεχνική διαδικασία, τότε ενδέχεται να μην έχει και την ενεργειακή κλάση που αγόρασε. Εάν γίνει λάθος τοποθέτηση, τότε η ενεργειακή κλάση πάει πέταξε, έφυγε. Αντίθετα ο πιστοποιημένος τεχνικός θα δώσει στον πελάτη του πιστοποιητικό καλής εκτέλεσης και εγγύηση σωστής τοποθέτησης και λειτουργίας.

Συμφέρει τελικά τους καταναλωτές να αλλάξουν τα κλιματιστικά τους;

Ένα καινούριο μηχάνημα τελευταίας τεχνολογίας παρέχει λιγότερη κατανάλωση και μεγαλύτερη απόδοση, άρα οι καταναλωτές θα δουν σίγουρα διαφορά στην κατανάλωση ρεύματος. Όμως αυτό που θα επιβαρύνει σίγουρα τους καταναλωτές είναι η τιμή. Πρέπει να υπολογίσουν το ποσό της επιδότησης που θα λάβουν και να δουν εάν τους συμφέρει. Εάν το ποσό της επιδότησης είναι χαμηλό, τότε μαζί με το κόστος τοποθέτησης και το κόστος ελέγχου θα είναι πολύ μικρή η ωφέλεια τους.

Διαφέρει η απόδοση ανάλογα με την «μάρκα» του κλιματιστικού;

Όλα τα μοντέλα πλέον ανεξαρτήτως της φίρμας έχουν πάρα πολύ καλές αποδόσεις. Ένα μηχάνημα, το οποίο προέρχεται από ένα πολύ επώνυμο brand name δεν διαφέρει από ένα που δεν είναι πολύ επώνυμο. Εάν δείτε τα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι πολύ κοντά το ένα στο άλλο και πολύ μακριά από τα μηχανήματα που έχουν οι καταναλωτές στα σπίτια τους. Σίγουρα τα νέας τεχνολογίας μηχανήματα είναι κατά 15% με 20% καλύτερα από τα παλιά.

Υπάρχει κίνδυνος για black out από τα παλιά μηχανήματα;

 Εάν τα παλιά μηχανήματα είναι on- off και όχι inverter, τότε δημιουργείται τεράστιο θέμα με την κατανάλωση. Τα παλιά μηχανήματα που είναι εγκατεστημένα πριν από 10 χρόνια, δημιουργούν το πρόβλημα της ζήτησης που ονομάζεται άεργος ισχύ. Επιβαρύνει με πολύ φορτίο το δίκτυο της ΔΕΗ με αποτέλεσμα να πέφτει το ρεύμα, γιατί υπάρχει μεγάλη στιγμιαία ζήτηση, την οποία δεν μπορεί να τροφοδοτήσει η ΔΕΗ. Εάν λοιπόν οι καταναλωτές μπουν στη διαδικασία να αλλάξουν το μηχάνημα και να βάλουν inverter, τότε δεν θα υπάρχει άεργη ισχύ και έτσι δεν θα έχουμε το πικ του ξεκινήματος.

Υπάρχει κίνδυνος για περιβαλλοντική ρύπανση, εάν δεν γίνει σωστά η διαδικασία απεγκατάστασης και εγκατάστασης των κλιματιστικών;

Οι πιστοποιημένοι τεχνικοί αναλαμβάνουν τη συλλογή των ψυκτικών ρευστών, τη συγκράτηση τους και τη διαδικασία των μη διαρροών. Τα υγρά αυτά και το μηχάνημα πηγαίνουν στην εταιρεία ανακύκλωσης. Εμείς μπορούμε να υπολογίσουμε τον όγκο των ψυκτικών ρευστών. Όμως με ποιο συγκριτικό στοιχείο θα δούμε ότι τελικά έχουμε ανακτήσει το σύνολο των φθοριούχων αερίων ή χλωριούχων αερίων που καταστρέφουν το περιβάλλον και το όζον; Ποια είναι η μέριμνα της πολιτείας και η ευθύνη για την προστασία του περιβάλλοντος;

Εμείς σαν κλάδος θέλουμε η εταιρεία ανακύκλωσης να εκδίδει report, ότι παρέλαβε τη συγκεκριμένη ποσότητα ψυκτικών υγρών, πόσα κιλά έχει στην αποθήκη της η εταιρεία ανακύκλωσης και εάν τα έχει. Εάν δεν τα έχει θα πρέπει να διερευνηθεί ποιος ευθύνεται και ποιο συγκεκριμένο serial number μηχανήματος δεν είχε τα κιλά που έπρεπε να έχει μέσα. Γιατί υπάρχουν κανονισμοί και περιορισμοί με ρήτρες και πρόστιμα για την περιβαλλοντική ρύπανση. Το θέμα είναι εάν θέλουμε να σεβόμαστε πραγματικά το περιβάλλον ή να λέμε απλώς ότι είμαστε περιβαλλοντικά σωστοί.

Δεν νοείται να ξοδεύονται χρήματα και να γίνεται η επιδότηση για την προστασία του περιβάλλοντος και όλη η προσπάθεια να πέσει στον Καιάδα, να χαθεί. Σαν επαγγελματική ομάδα, που κάνουμε χρόνια αυτή τη διαδικασία για το περιβάλλον θεωρούμε αδιανόητο να μην υπάρχει το report με την ποσόστωση του ψυκτικού υγρού που ανακτήθηκε και το πιστοποιητικό καταστροφής. Γιατί διαφορετικά μιλάμε για μια παρωδία.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας